Engelse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Engelse helm

Bericht door Skylighter »

Is dit een originele Engelse helm uit oorlogstijd? Wie kan me helpen? :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het binnenwerk is voor zover ik weet na oorlogs. Er was maar 1 Engelse fabriek die bruine binnenwerken maakte en deze zijn altijd gedateerd. En er mochten ook geen witte stempels in staatn is mij verteld. Aangezien ik hier een witte stempel zie denk ik dat deze vrijwel zeker na oorlogs is.

De helm is volgens mij wel oorlogs. Volgens mij zie ik een stempeltje staan op het metalen plaatje aan de helm waar het kinriempje vast zit. Is die toevallig daar gedateerd?
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Nico Roelofs schreef: De helm is volgens mij wel oorlogs. Volgens mij zie ik een stempeltje staan op het metalen plaatje aan de helm waar het kinriempje vast zit. Is die toevallig daar gedateerd?
Ja, net even goed gekeken en deze zijn gedateerd 1941.
En wat van het kinbandje? Deze is zeker ook verkeerd?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dit zijn gewoon oorlogs model kinriempjes. Weet zo niet of deze na de oorlog ook nog geproduceerd zijn. Zal straks als ik thuis ben eens kijken of ik in me boeken er nog iets over de riempjes heb staan.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Nico Roelofs schreef:Dit zijn gewoon oorlogs model kinriempjes. Weet zo niet of deze na de oorlog ook nog geproduceerd zijn. Zal straks als ik thuis ben eens kijken of ik in me boeken er nog iets over de riempjes heb staan.
Ok, dan hoor ik het zo wel, alvast bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jou kinriem is een MkII. Ik heb geen gegevens over wanneer deze is ingevoerd en tot wanneer. Maar later kwam er in de oorlog een Mk III kinriem. Ik denk dat je er dan wel vanuit mag gaan dat deze oorlogs is.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Nico Roelofs schreef:Jou kinriem is een MkII. Ik heb geen gegevens over wanneer deze is ingevoerd en tot wanneer. Maar later kwam er in de oorlog een Mk III kinriem. Ik denk dat je er dan wel vanuit mag gaan dat deze oorlogs is.
Thnx :) Dan heb ik toch geen miskoop gedaan voor 17.50. In het binnenwerk staat ook nog stempel, zal even kijken of ik hier ook foto'tje van kan maken.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

De kwaliteit is niet echt om over naar huis te schrijven, maar kreeg de foto niet beter. Eigenlijk zie je er niks van, maar misschien dat jullie er wat uit kunnen maken. Lijkt of er soort esdoornblad in het rondje staat.
Afbeelding
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Probeer het in paint na te tekenen?
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Foutje....dubbelpost :oops:
Laatst gewijzigd door Skylighter op 09 mei 2005, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Jurryt schreef:Probeer het in paint na te tekenen?
Die rode streep daarboven, daar staat tekst en begint met de letter N de rest is erg onduidelijk, wat er in het rondjes zelf staat is eigenlijk niet meer te zien.

Afbeelding
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Helmpot zelf kom in iedergeval uit de fabriek "Rubery Owen Co Ltd of Leeds"

Binnenwerk weet ik zo niet.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nico Roelofs schreef:Jou kinriem is een MkII. Ik heb geen gegevens over wanneer deze is ingevoerd en tot wanneer. Maar later kwam er in de oorlog een Mk III kinriem. Ik denk dat je er dan wel vanuit mag gaan dat deze oorlogs is.
Ik heb zo'n MKII kinriem met metalen veertjes erin op een helm zitten, waarvan zowel liner als pot 1939 gedateerd zijn. Ik denk dat de gehele combinatie origineel is. Ik zou dus zeggen dat dit type kinriem gebruikt is vanaf midden jaren '30 tot ongeveer laat 1942 daaromtrent, toen ze overgingen op de simpele MKIII kinriem (een stripje webbing). :wink:

Grtn

David
Plaats reactie