Waarom geen inzet van gifgas in WWII ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
arjan stienstra

Waarom geen inzet van gifgas in WWII ?

Bericht door arjan stienstra »

Beste mensen

Ik ben een student geschiedenis aan de lerarenopleiding in Zwolle. Voor een onderzoek ben ik op zoek naar bronmateriaal waaruit de reden blijkt dat noch de Duitsers, noch de geallieerden in de oorlog gifgas aan het front hebben gebruikt, zelfs op het laatst toen de Duitsers alles op alles zetten om de geallieerden te verslaan is het door hun niet ingezet. Wat is daar de reden van, waarom niet, terwijl in de eerste wereldoorlog juist zoveel gifgas is ingezet? Waren er bepaalde tegenstanders van het gebruik van gifgas? Zo ja, wie dan en waarom? Zo nee, wie niet en waarom niet? U zou mij erg kunnen helpen als u mij bronmateriaal kunt sturen, of kunt verwijzen naar een site of museum of iets dergelijks, waar ik bronmateriaal hier over kan vinden.

Ik zou hierdoor erg geholpen worden.

Vriendelijke groet en bij voorbaat dank

Arjan Stienstra
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Hoi Arjan,

Een van de belangrijkste redenen dat er geen gifgas werd ingezet is dezelfde als waarom tijdens de Koude Oorlog geen kernwapens werden ingezet.
Nu de strijdende partijen in WO1 de verschrikkelijke effecten hadden gezien, waren ze nogal terughoudend om deze als eerste in te zetten.

Een aanval met gifgas zou namenlijk vrij zeker worden vergeld met een soortgelijke tegenaanval.
Tijdens de Koude Oorlog kom je in dit verband de term "Flexible Response" tegen als onderdeel van de NATO-doctrine.

Ook zeer belangrijk waatom het niet werd ingezet is de drijfveer van WO2.
De Duitsers waren bijvoorbeeld vanuit hun politieke overtuiging op zoek naar gebiedsuitbreiding (voornamenlijk oostwaarts) waar ze ook daadwerkelijk konden leven (Terminologie: "Lebensraum").
Als je d.m.v. gifgas de flora en fauna vernietigd ga je dus voorbij aan dat doel.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het geeft me hoop om te zien dat zelfs zo zieke mensen in kunnen zien dat sommige dingen toch echt te ver gaan.
Ik ben blij dat t allemaal toch wat minder erg gesteld is met de mensheid als ik soms in al mijn cynisme denk.
Blijkbaar luisteren ook de meest dove mensen soms nog wel een naar hun hart.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

benmaf schreef:Het geeft me hoop om te zien dat zelfs zo zieke mensen in kunnen zien dat sommige dingen toch echt te ver gaan.
Ik ben blij dat t allemaal toch wat minder erg gesteld is met de mensheid als ik soms in al mijn cynisme denk.
Blijkbaar luisteren ook de meest dove mensen soms nog wel een naar hun hart.
Maar diezelfde mensen zagen niet in dat de Endlosung te ver ging...
Dove mensen luisteren naar hun hart als het hen uitkomt.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

B'Elanna schreef: Maar diezelfde mensen zagen niet in dat de Endlosung te ver ging...
Dove mensen luisteren naar hun hart als het hen uitkomt.
En maffe mensen naar hun hersens wanneer het ze uitkomt..( that means me ) :+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het geeft me hoop om te zien dat zelfs zo zieke mensen in kunnen zien dat sommige dingen toch echt te ver gaan.
Ik ben blij dat t allemaal toch wat minder erg gesteld is met de mensheid als ik soms in al mijn cynisme denk.
Blijkbaar luisteren ook de meest dove mensen soms nog wel een naar hun hart.
Nee - Dit heeft niets met "naar het hart luisteren" te maken, dit is, zoals PPL al opmerkt een kwestie van Angst.

Benmaf, Ik had verwacht dat jou dit zou opvallen... :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Let me make my point clear just once more....
Angst en liefde zijn hetzelfde gevoel; het enige verschil is hoe je zelf in het leven staat en ermee omgaat. Je eigen motivatie zeg maar.
Of gaat dit wat te ver?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Den vaderland getrouwe
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:47

Bericht door Den vaderland getrouwe »

Hitler had zelf gifgas aanvallen meegemaakt in de eerste wereldoorlog en is er zelfs een tijd blind door geweest. Hij was dus persoonlijk tegen het gebruik van gifgas en het is mede daardoor niet door de Duitsers ingezet.

Ook waren de gevechten in de tweede wereldoorlog veel beweeglijker, wat het gebruik van gifgas minder effectief maakte. In woI zat je de hele oorlog over een rand van een loopgraag te kijken na de vijand die 50 meter verderop weer naar jou zat te kijken... dus was het veel makkelijker om een gifgas aanval te plannen (windrichting, locatie, enz..)
Plaats reactie