Hebben we wat aan Hitler en zijn regime/gevolg gehad

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Hebben we wat aan Hitler en zijn regime/gevolg gehad

Bericht door Reca »

hallo,

Ik heb de vraag Hebben we wat goeds aan Hitler en zijn regime/ontdekkingen (denk aan VW enz.) overgehouden?
En ik wil dan tevens verzoeken om jullie mening te onderbouwen

mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Als ik me niet vergis hebben we het Kindergeld aan Hitler's staatssysteem overgehouden, maar ik kan ook COMPLEET miszitten. Zal het straks wel, als ik wat meer tijd heb, opzoeken.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

hij heeft snelwegen gebouwd en de Duitse techniek finiancieel gesteund, daaruit zijn aardig wat moderne uitvindingen uitgekomen die er nog steeds zijn ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

De autobanen, of waren deze al eerder uitgevonden? Ik weet alleen dat hij er 2 (volgens mij) heeft aan laten leggen. En als het goed is moeten deze er nog liggen toch? (ze zullen wel een gerenoveerd zijn ofzo denk ik)
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

De paperclip (heb ik ooit ergens geoord) en de jetpack volgens mij ook.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Lt. Tim_NL schreef:De autobanen, of waren deze al eerder uitgevonden? Ik weet alleen dat hij er 2 (volgens mij) heeft aan laten leggen. En als het goed is moeten deze er nog liggen toch? (ze zullen wel een gerenoveerd zijn ofzo denk ik)
De Romeinen kenden al Heirbanen, Napoleon heeft het idee -als ik mij niet vergis- herbruikt en Hitler heeft ze gemoderniseerd. Tenminste, als we de Autobahnen in dezelfde categorie mogen rekenen.

Ik reken de Volkswagen ook niet als een overblijfel van het Derde Rijk, gezien het spaarsysteem voor een goedkope auto vanuit de overheid bij mijn weten niet meer bestaat.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

  • - versnelde aanleg snelwegennet in Europa
    - grote wetenschappelijke vooruitgangen geboekt
    - veel medische doorbraken gedaan (helaas wel door SS artsen in KL)
    - Ruimtevaart-technologie (of raket-technologie, Wernher von Braun)
    - Wapentechnologie (of dit nou 'goed is weet ik zonet nog niet maar goed)
    - Vliegtuigtechnologie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

De Kever ;) [edit: had je al genoemd ;)]

Vooruitstrevende technologie op het gebied van luchtvaart, zodat de burgerluchtvaart (maar ook de militaire) een enorme vooruitgang hebben gekend..

Jurrie
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

en denken jullie dat als de Weimar republiek was blijven bestaan die ontdekkingen toch rond dezelfde tijd waren gekomen?

mvg
Rémy
----
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

nee, de weimar-republiek zou ten eerste nooit zo veel geld hebben gepompt in dit soort ontwikkelingen en stond ten tweede onder curatele dankzij versailles.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

.

Bericht door Reca »

nee ik bedoel het hoeft niet uitgevonden te zijn door Duitsland maar als Hitler enz. er niet waren geweest zou het dan toch gelijktijdig door een ander land zijn uitgevonden of was Nazi Duitsland de enige waar dat soort ontdekkingen doen hoog in het vaandel stonden

mvg
Rémy
----
Opgeheven account 1427

Re: .

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Rémy carré schreef:of was Nazi Duitsland de enige waar dat soort ontdekkingen doen hoog in het vaandel stonden

mvg
Rémy
Nee maar het was wel het enige land waar er zo ontzettend veel geld in werd gepompt. Vergeet niet dat de Geallieerden en de Russen prioriteit gaven aan de massa-productie van bewezen wapens als de Sherman, de Spitfire en de T-34. Natuurlijk was hier ook research maar dit huppelde altijd achter de massaproductie aan, terwijl in Duitsland, met name na '41/'42, de nadruk meer dan eens lag op nieuwe types, verbetering en 'wonderwapens'. Zodoende investeerden de Duitsers veel meer geld en tijd in dit soort projecten.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Waarom begint iedereen altijd meteen over de autosnelwegen? Daar zijn ze in Duitsland al voor 1933 mee begonnen. Hitler is er alleen in hoog tempo mee doorgegaan als werkloosheidsproject met als achterliggende gedachte snelle troepenverplaatsingen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Narcolepticus schreef:
Als ik me niet vergis hebben we het Kindergeld aan Hitler's staatssysteem overgehouden, maar ik kan ook COMPLEET miszitten. Zal het straks wel, als ik wat meer tijd heb, opzoeken.
Ja klopt! Het kindergeld (in Nederland beter bekend als de kinderbijslag) hebben we inderdaad te danken aan 'oom Adolf.' Toevallig heb ik daar laatst nog iets over in Der Spiegel gelezen. Dus je bewering klopt inderdaad! :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Doet me aan een film denken: Life of Brian.
"What did the Romans ever do for us apart from building the roads, schools, aquaducts, bring wine......"
Anyway..ik wilde de aandacht eventjes op vader en moeder dag richten.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie