Duitse versterking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Duitse versterking

Bericht door marc »

Ik zou graag ff beroep doen op de kennis van jullie forumleden :)

Bij ieder van ons in de buurt is er wel een bouwwerk te vinden dat de Duitsers opgetrokken hebben, meestal gaat het dan om een bunker of bunkers of schuilplaats of weet ik veel.
Nu zijn die dingen niet in het wilde weg neergepoot en er zal voor elk wel een toelating van ergens moeten gekomen zijn (en een rekening bij de plaatselijke bouwondernemer, die heb ik al wel eens in het gemeentearchief tegengekomen). Dus moet daar een register van bestaan. Of niet? Bestaat er een register waarin al die bouwwerken geregistreerd staan? Ik weet dat er een boek bestaat (lang geleden eens gezien), vrij lijvig boek zelfs, met alle bouwwerken van de Atlantik Wal. Al die grote bunkers aan de kust van Spanje tot Noorwegen, houdende een scheepsgeschut of een lullig PAK'je, alles staat er in beschreven. En ook alle achterliggende en bijbehorende werken.

Ik vroeg me dit maar af, omdat ik vorige zondag in een privé-domein ben gaan wandelen dat anders nooit toegankelijk is voor publiek. En diep de bossen in staat een handvol Duitse bunkers, in een dubbele rij van ongeveer 10 bunkers lang (20 in totaal dus). Het moet één of andere opslagplaats geweest zijn. Nou leek het me wel eens interessant waar die voor gediend hebben. Ze dienden niet ter verdediging van wat dan ook gelijk we ze gewoon zijn te zien.
Indien er een lijst zou bestaan is het raadsel onmiddellijk opgelost :)

Heeft iemand van jullie een deftig antwoord op mijn vraag?

In mijn buurt zijn er bunkers te vinden aan de grens met Nederland bvb (maar die dateren van 1917 hoewel ze in WOII nog opgefrist zijn geweest). Belgische bunkers staan hier ook legio, en rond het Poloplein hier vlakbij ligt een betonnen baan die Den Duitsch gegoten heeft, met aan één zijde op regelmatige afstand "parkings", waar ze hun Henschel 126 zetten. Het plein werd als een klein vliegveld gebruikt. De (ondertussen gesloten) kazerne die gebouwd werd in 1924 werd door hen uitgebreid met enkele gebouwen (ondertussen al weer enkele afgebroken), en hier en daar zijn er nog wel wat overblijfselen te vinden.

Misschien kunnen we allen samen een soort van database maken met wat waar nog te vinden is; de forumleden beslaan wel een groot gebied denk ik - 't is maar een ideetje maar laat het eens borrelen...

Alvast dank voor enig antwoord
marc
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

waar zijn die bunkers ergerns? Hie rbij ons heb je ee hele verdedegingsslijn, Belgische bunkers die "duists" verbouwd zijn :D
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Razend interessant, maar ik weet niet of zo iets bestaat...ik neem aan van wel trouwens...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Re: Duitse versterking

Bericht door FELIX »

marc schreef:Ik zou graag ff beroep doen op de kennis van jullie forumleden :)

Bij ieder van ons in de buurt is er wel een bouwwerk te vinden dat de Duitsers opgetrokken hebben, meestal gaat het dan om een bunker of bunkers of schuilplaats of weet ik veel.
Nu zijn die dingen niet in het wilde weg neergepoot en er zal voor elk wel een toelating van ergens moeten gekomen zijn (en een rekening bij de plaatselijke bouwondernemer, die heb ik al wel eens in het gemeentearchief tegengekomen). Dus moet daar een register van bestaan. Of niet? Bestaat er een register waarin al die bouwwerken geregistreerd staan? Ik weet dat er een boek bestaat (lang geleden eens gezien), vrij lijvig boek zelfs, met alle bouwwerken van de Atlantik Wal. Al die grote bunkers aan de kust van Spanje tot Noorwegen, houdende een scheepsgeschut of een lullig PAK'je, alles staat er in beschreven. En ook alle achterliggende en bijbehorende werken.

Ik vroeg me dit maar af, omdat ik vorige zondag in een privé-domein ben gaan wandelen dat anders nooit toegankelijk is voor publiek. En diep de bossen in staat een handvol Duitse bunkers, in een dubbele rij van ongeveer 10 bunkers lang (20 in totaal dus). Het moet één of andere opslagplaats geweest zijn. Nou leek het me wel eens interessant waar die voor gediend hebben. Ze dienden niet ter verdediging van wat dan ook gelijk we ze gewoon zijn te zien.
Indien er een lijst zou bestaan is het raadsel onmiddellijk opgelost :)

Heeft iemand van jullie een deftig antwoord op mijn vraag?

In mijn buurt zijn er bunkers te vinden aan de grens met Nederland bvb (maar die dateren van 1917 hoewel ze in WOII nog opgefrist zijn geweest). Belgische bunkers staan hier ook legio, en rond het Poloplein hier vlakbij ligt een betonnen baan die Den Duitsch gegoten heeft, met aan één zijde op regelmatige afstand "parkings", waar ze hun Henschel 126 zetten. Het plein werd als een klein vliegveld gebruikt. De (ondertussen gesloten) kazerne die gebouwd werd in 1924 werd door hen uitgebreid met enkele gebouwen (ondertussen al weer enkele afgebroken), en hier en daar zijn er nog wel wat overblijfselen te vinden.

Misschien kunnen we allen samen een soort van database maken met wat waar nog te vinden is; de forumleden beslaan wel een groot gebied denk ik - 't is maar een ideetje maar laat het eens borrelen...

Alvast dank voor enig antwoord
marc
In boekvorm bestaat er geen lijst met bunkers en de bedrijven die ze gebouwd heeft. Je gemeente moet er wel het een en ander van weten, maar omdat de meeste mensen er zich niet voor interesseren, zal er ook wel niet zoveel over bekend zijn. Het kan trouwen sbest dat er een 20 tal bunkers zonder een echte militaire functie ( daarmee bedoel ik dat het geen geschutsbunkers zijn) staan bij jou in de buurt. Zo'n register zal wel bestaan, maar of je die lijst zal vinden/mogen bekijken................. :roll: :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

mmm Marc, die kopies die je stuurde van die forten kwamen toch uit één of andere atlas?
Atlas de"........." millitaire?
Dat zijn dan enkel de forten ofniet? mischien staat er iets in over de bunkers?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Marc,
Deze site kan interesant zijn voor jou... (ben er trouwens lid van)
http://users.pandora.be/bunkers/
MvG,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

tnx

Bericht door marc »

Bedankt iedereen voor uw reacties.

@ felix: er staan hier inderdaad wel wat bunkers die geen geschutsbunkers oid zijn. Ik weet dat er op een domein een afdeling (depot) van de ERLA-werken van Deurne gelegen was.
En trouwens ook nog een SS-kinderheim, maar dat was in een gevorderde villa:-)
BTW een -tig tal bunkers van allerlei oorsprong zitten volledig onder de grond. Na de oorlog vond men het gemakkelijker en vooral voordeliger om er zand over te kappen dan ze te dynamiteren...


@simon: die plannen van de forten komen uit een eerder tijdperk om het zo maar te zeggen:-) En die "Atlas" betekent gewoon een soort verzameling van plannen e.d. Maar die forten zijn zuiver Belgisch...

@junior: bedankt voor de link! Ga die eens te goei uitpluizen.
Net terug van werk dus nog ff acclimatiseren :P

Mocht er iets uit voortkomen laat ik het u lieden hier wel weten.

Nogmaals dank
marc
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Re: tnx

Bericht door FELIX »

marc schreef:Bedankt iedereen voor uw reacties.

@ felix: er staan hier inderdaad wel wat bunkers die geen geschutsbunkers oid zijn. Ik weet dat er op een domein een afdeling (depot) van de ERLA-werken van Deurne gelegen was.
En trouwens ook nog een SS-kinderheim, maar dat was in een gevorderde villa:-)
BTW een -tig tal bunkers van allerlei oorsprong zitten volledig onder de grond. Na de oorlog vond men het gemakkelijker en vooral voordeliger om er zand over te kappen dan ze te dynamiteren...


@simon: die plannen van de forten komen uit een eerder tijdperk om het zo maar te zeggen:-) En die "Atlas" betekent gewoon een soort verzameling van plannen e.d. Maar die forten zijn zuiver Belgisch...

@junior: bedankt voor de link! Ga die eens te goei uitpluizen.
Net terug van werk dus nog ff acclimatiseren :P

Mocht er iets uit voortkomen laat ik het u lieden hier wel weten.

Nogmaals dank
marc
Bij ons zijn de bunkers ook vaak onder een hoop zand bedolven, maar met de juiste kaarten en contacten ( :lol: ) kan je er wel uitkomen.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Plaats reactie