hulzen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

hulzen

Bericht door Jasper J »

Breste heren,ik heb vandaag 2 hulzen gevonden met de tekens,
d a 1944 vii

en een huls met de tekens t e c n 18 2 iemand een idee wat voor hulzen dit zijn?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Het is een .303 met als fabriek DAC ( een raar type C) dit betekent: Dominicion Arsenal Quebec, Canada. VII staat voor ball, hetgeen betekent dat er alleen een loodkern in deze kogel heeft gezeten.

Die ander moet je gewoon foto van maken, zie ik het zo.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Komt die dac huls uit ww2?
Aude Audenda
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

De 303 wel, jaartal is toch 1944
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Dank je wel,een kogel met alleen een loogkern is die extra dodelijk of niet?
Aude Audenda
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Nee hoor niet echt, als een tracer je raakt of een AP, kan deze net zo dodelijk zijn
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ik heb jammer genoeg geen foto toestel hier weet jij wat die tweede huls is? t e c n 18 2 het is een vergeleken met de 303 en kleine huls van slechte kwaliteit?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Zoek jij echt? Want met zo'n weinig kennis van munitie moet je uitkijken met WO II spul zoeken hoor..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ik zoek echt ja maar ik weet wel wat een granaat is vol of leeg enz enz het enigste wat ik niet zo goed weet is wat de lettertejes enz op de hulzen zijn . Jij een idee cn te 18 2?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Nou... ik denk dat je je nog wel eens aardig kan vergissen hoor, een granaat kan je misschien wel herkennen maar bepaalde deto's, klein kaliber (gevaarlijke) munitie wil ik nog wel eens zien ;) Zonder afmetingen kan ik niks over die huls zeggen, lijkt me logisch.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ik graaf altijd heel voorzichtig en als ik het niet vertrouw blijft het liggen.
1 keer meegemaakt met een mortier granaat heb je plek gemarkeert en gebelt lijkt me niets mist mee?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik zou echt wat meer leren over munitie hoor, gewoon een tip, ik heb het ook moeten doen, kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan (zoals ik een keer heb gehad met een brennzünder 39).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Wat gebeurde er dan?
Aude Audenda
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Trof een keer fosfor handgranaat (engels) aan zonder kap helemaal veroest leeg in eerste gezicht op een metalen busje
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Nou... ik had gehoord van iemand dat die dingen onschuldig zouden zijn, ik neem hem mee naar huis, kijk ff op een handgranaatsite en zie dat die deto die ik meegenomen heb vol met TNT zit en dat die dingen superlink zijn (vanwege gekristilaseerde lading). Dus ik heb 'm snel weggebracht.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie