paar vragen over nl en de 2e wereld oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
robjahhh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2004, 15:02

paar vragen over nl en de 2e wereld oorlog

Bericht door robjahhh »

hallo,
ik heb een aantal vragen over nederland en de tweede wereld oorlog en ik wil ook graag wat info..??

1. Hoe was nederland er aan toe voor de 2e wereld oorlog?(bv. economisch goed of slecht?,militair? toestand van het leger?)

2.De inval van 10 mei 1940( ook wil ik graag een kaartje van de aanval van Duitsland.)tot de overgave van de inval. Ook wil ik wat info over 15 mei ( de bombardement aan val in Rotterdam)

3.Hoe gaat het vanaf 15 mei 1940 tot 1945 met het optreden van Duitsland in Nederland ( verzetstakingen)

4.ik zou wat meer info willen weten over annefrank en het achterhuis
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Heb je al geprobeerd de informatie die je zoekt te vinden op internet? Met een zoekmachine zoals google, altavista, ilse, webcrawler, etc....etc ?

De vragen die je stelt zijn namelijk vrij makkelijk te vinden (zeker die over anne frank :roll: )

Als je naar een openbare bibliotheek gaat hebben ze misschien wel de serie "Het koninkrijk der Nederlanden in de tweedewereldoorlog" van dr. L. de Jong. Daarin staat 100% zeker het antwoord op al je vragen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
robjahhh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2004, 15:02

Bericht door robjahhh »

ik heb op google en andere verschillende zoekmachines gezocht alleen heb ik niet zulke hele duidelijke en geen antwoorden op sommige vragen.
bv. hoe de toestand van het leger( militair) in nederland voor de tweede Wereld Oorlog was. Hoe nederland economisch was heb ik wel gevonden.
Maar hoe het gaat vanaf 15 mei heb ik weer niet kunnen vinden.. :roll:
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

welke zoektermen gebruik je dan?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
robjahhh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2004, 15:02

Bericht door robjahhh »

IK gebruik de jaartallen, nederland, bombardement en rotterdam..
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het is bij zoekmachines altijd een beetje spelen met zoektermen.

Ik heb nu net beijv even gezocht op "bombardement +rotterdam" en krijg zeer veel treffers waaronder websites met kaartjes, foto's etc.

Ook bij het intypen van "anne frank" krijg ik meteen vele pagina's waarop vrijwel alles te vinden zal zijn dat je zoekt.

verdere trefwoorden waarmee je kan proberen informatie te vinden zijn natuurlijk: inval; nederland; 1940; duits; leger; capitulatie; winkelman; ..............en ga zo maar door.

Over dit tijdsvak zijn zeer veel sites te vinden. Sommigen beter dan anderen. Je zal veel moeten lezen. Een pasklaar antwoord op jouw vragen zal niet direct te vinden zijn en moet je dus samenstellen uit alles wat je uiteindelijk leest over het onderwerp.

succes
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Lou de Jong wijdt een heel deel aan nederland voor WO2 en een tweede deel aan de meidagen. Verwacht je nou echt, dat je dan hier even alle antwoorden kunt krijgen?

Zoals Ernst al aangeeft: Wees creatief in de zoekmachines en als je daar echt niet verder meer komt, ga eens op school de mediatheek in en vraag daar om wat tips. Loop een bieb binnen en blader eens door de computer en zoek de boeken erbij.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als je specifieke vragen hebt dan helpen we je graag verder, dus doe eerst je research en dan willen wij je graag helpen met de dingen die je niet begrijpt!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Als je in Rotterdam of omgeving woont, kan het handig zijn om even naar het centrum te gaan. Daar zit namelijk het City Informatie Centrum waar ik een paar jaar geleden een mooie folder heb gehaald met plaatjes van voor en na het bombardement. De wederopbouw staat er ook in beschreven.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

YPPY schreef:Als je in Rotterdam of omgeving woont, kan het handig zijn om even naar het centrum te gaan. Daar zit namelijk het City Informatie Centrum waar ik een paar jaar geleden een mooie folder heb gehaald met plaatjes van voor en na het bombardement. De wederopbouw staat er ook in beschreven.
Weet iemand of ik in eindhoven ook iets kan vinden van eindhoven voor en na de oorlog?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dat zal vast wel. Je moet dan naar het gemeentehuis gaan. Ze zullen je vast door sturen naar het archief en daar zullen wel mensen rond lopen die je precies kunnen vertellen hoe het zat.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gast

Bericht door Gast »

Miesjel schreef:Weet iemand of ik in eindhoven ook iets kan vinden van eindhoven voor en na de oorlog?
Er schijnt een boek uit te komen over Eindhoven in de oorlog (naar aanleiding van de 60-jarige herdenking).
Voor de rest, ga naar het regionaal archief in Eindhoven. Als je voor Pathé staat links, eerste straat rechts en dan aan de rechter kant.

Voor bombardement op Rotterdam:
http://www.go2war2.nl/artikel/611

Voor meer informatie over de aanval op Nederland, vergeet De Jong en begin in de boeken van E.H. Brongers (dat leest wat makkelijker).

Met vriendelijke groeten,

Jeroen Koppes
STIWOT
Rambo
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:21
Locatie: Havelte

Re: paar vragen over nl en de 2e wereld oorlog

Bericht door Rambo »

1. Hoe was nederland er aan toe voor de 2e wereld oorlog?(bv. economisch goed of slecht?,militair? toestand van het leger?)


De militaire toestand was slecht, dat komt omdat Nederland dacht dat het net als de WOI was, toen konden ze namelijk mooi neutraal blijven!! De toestand van het leger was zeer slecht, bij de aanval op Nederland werd eerst gedacht dat de bommenwerpers naar Engeland zouden vliegen: maar op de noordzee veranderden ze van richting en doordat de Nederlanders niet het verschil wisten tussen Duitse en Engelse vliegtuigen, werden al vele vliegtuigen op de grond kapot geschoten!
Stel een vraag over de WOII en k antwoord hem hehe:P
Plaats reactie