Copyright

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Copyright

Bericht door Roel R. »

AntwerpX en ik hadden het op msn over copyright,

Hij beweert dat een vriend heeft uitgezocht dat je niet zomaar copyright tekens mag plaatsen, je moet er voor betalen?

ik geloof dat dat niet zo is, volgens mijn rechten lerares mag je op alle foto's die van jou zijn, en die je online of in print uitgeeft copyright plaatsen zolang je het origineel maar hebt,

wat denken jullie? ik neem aan dat dit europees is en niet verschillend in ned en belgie?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mijn vriend zei zelfs dat het internationaal was
Laatst gewijzigd door Peter M op 22 dec 2003, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je kunt het als merknaam laten registeren of een product, dan moet je dus "deponeren" (gedeponeerd merk/product). Daar moet je inderdaad voor betalen.

Een tekst, plaatje etc, wat jij doet (en ik) kun je gewoon lekker spammen met copyrights. En je hoeft er voor zover ik weet ook niet voor te betalen.

:+

Tenminste, ze krijgen geen cent :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Héhé, OK dan begin ik meteen met overal mijn hoogstperoonlijke copyright op te zetten :)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

In het geval van originele foto's is het in principe de fotograaf die de rechten heeft.
Als de fotograaf niet meer leeft en de rechten niet heeft vastgelegd gaan die eigenlijk automatisch over naar de eigenaar van de negatieven.

In de meeste gevallen zijn echter ook de negatieven niet meer te vinden en dan liggen de rechten dus bij diegene die een originele afdruk heeft.

Het kan echter natuurlijk zo zijn dat meerdere mensen een afdruk hebben van hetzelfde negatief.

Dit is allemaal niet echt van belang.

Het © teken is verder niet iets waar je voor betalen moet of wat je registreren moet.
Iedereen kan dit vrij op foto's plaatsen. In geval van een conflict over de rechten van een foto wordt het pas van belang of jij die rechten ook daadwerkelijk hebt.

Plaats dus nooit een © teken op een afbeelding die niet van jou is.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

Als iets van jou is (teksten, afbeeldingen), heb jij daar alle recht op en mag jij bepalen wie het gebruikt en wie niet. Daar hoef jij niet voor te betalen o.d.
Voor info over auteursrechten van fotografen kun je http://www.burafo.nl eens bekijken...
Gesloten