Wat is nu een juiste Britse WOII helm?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wat is nu een juiste Britse WOII helm?

Bericht door asjemenou »

Wat is nu precies een juiste Britse WOII helm? Op rommelmarkten vind je ze nog wel eens. Meestal zijn bij deze helmen de stalen helm zelf wel WOII gedateerd maar is de binnenhelm naoorlogs.
Klopt het dat de binnenhelm van een Britse WOII helm gemaakt moet zijn van een glad materiaal (zie foto helm 1). Soort canvas met een zwart kunstlederen toplaag. En dat de binnenhelm met een bobbeltjes structuur naoorlogs is?
En hoe zit dat precies met de kinbandjes? Zijn de elastieken kinbandjes ook naoorlogs?
Bestaat er ook een website voor Britse WOII helmen waarop je dit alles kunt controleren?
Bijgaand een 3-tal foto’s van Britse helmen uit mijn verzameling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ik zou zeggen dan de 2de en 3de binnenhelm naoorlogs zijn. De eerste kan ik zo niet zien. De 2de en 3de hebben een bruine ijzerwerk. De britse ijzerwerk moet zwart zijn. Er zijn wel enkele fabrikanten geweest die een binnenwerk van bruin ijzerwerk maakten, maar lijkt me stug dat je dan juist 2 helmen hebt van dezefabrikant (en)

/edit: kinbandjes heb je 2 modellen. De Model op de eerste foto en de model op de andere 2 foto's. Meestal zijn ze gewoon khaki, enkele gevallen zijn geblancood. In 1945 werden er wel groene kinbandjes geproduceert (behoorde bij de P44 uitrusting) Alleen ga er meestal van uit dat groene elastieken kinbandjes na-oorlogs zijn.

Je hebt ook leren kinbandjes, maar deze waren van WO1 en een periode daartussen.

/nogmaals edit:
Bestaat er ook een website voor Britse WOII helmen waarop je dit alles kunt controleren?
Die komt eraan ;)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Alsje veel wilt weten raad ik je aan het boek "Equipment of the WWII Tommy" te kopen. Hier staat veel informatie in over de Britse helmen.

Je eerste helm is volgens mij geheel een orginele helm.

De andere 2 zijn volgens mij beide na de oorlog overgeschilderd en gebruikt door het Nederlandse leger. Ook zijn de binnenwerken van de laatste 2 helmen waarschijnlijk na oorlogs. Je zou even moeten kijken of je op die 2 binnenwerken een oorlogse datering kan vinden. Deze moet er wel ingeslagen zijn. Er was namelijk 1 Britse fabriek die bruine liners maakte.

Je kin riempjes van de laatste 2 kunnen wel oorlogs zijn. Deze moeten wel khaki zijn. Later in de oorlog kwam men met de Mk III kinriem dat was een elastische riem. Dit omdat er een terkort was aan metalen veren voor de Mk II kinriem (die jij op helm 1 hebt).
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Bedankt in ieder geval voor jullie reactie. Ik stuur hierbij nog wat meer gedetailleerdere foto's van de liners van helm 1 en 2. Het rode pijltje bij foto 3 van liner 1 geeft een stempel aan maar deze is niet meer te lezen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is het binnenwerk van helm 1 ook bruin? Want dan zou deze ook wel eens na oorlogs kunnen zijn. Ik weet helaas er nog niet het fijne vanaf wat de verschillen zijn tussen het na oorlogse binnenwerk en het bruine binnenwerk dat in de oorlog in een Britse fabriek is gemaakt. Ik heb wel gehoord zoals ik al eerder aangaf dat deze wel gedateerd moet zijn en dat de stempel er ingeslagen is. Ook mogen er geen witte verf stempels op staan want dat is ook weer na oorlogs.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Ik heb de helm (helm 1) een klein jaartje geleden gekocht van een Britse WOII verzamelaar. Deze persoon verkoopt wel meer 100% Britse WOII items via Marktplaats en Ebay. Zover ik het bekijken kan is zijn koopwaar wel allemaal goed spul. Nu geeft dit natuurlijk nooit een garantie dat iets 100% WOII is.
Deze persoon vertelde mij dat een juiste Britse WOII helm er als volgt uit ziet; De stalen helm behoort groen te zijn. Deze kleur kan je vergelijken met andere groen gekleurde Britse WOII items. Ik heb dit inderdaad gecontroleerd aan de hand van een originele Britse Bren munitiekist en de metalen kasten van een veldtelefoon.
De helm is WOII gedateerd. Het deelbare kinbandje met de veren MkII is wel OK.
De binnenhelm (liner) kan zwart of bruin zijn. Hij kan gedateerd zijn maar dit schijnt niet altijd zo te zijn. De mijne heeft wel een stempel maar is niet leesbaar meer. Het is overigens een zwarte stempel. De flappen behoren van zwart glad canvas/kunstleder te zijn. De "gebobbelde" binnenhelmen zijn naoorlogs.
Dus de liner 2 is eigenlijk naoorlogs. Het grappige is dat ik deze helm in Groot Brittannië heb gekocht.
Ondanks het wel geloofwaardige verhaal van de verkoper kan ik het niet helemaal controleren voor mijzelf.
Jij noemde eerder al een boek. Kan je dit boek zo in de boekhandel bestellen? Heeft het een bestelnummer?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De kleur van de helm vergelijken met andere wo2 items vind ik niet echt slim. Als je verschillende dingen naast elkaar zet of het nou groene dingen zijn of bruine je zult zien dat er nog al wat kleur verschil in zit. Ik heb ook al diverse helmen gezien die erg tegen het bruin aan zaten. In heel Engeland hebben fabrieken gestaan wat oorlogs materiaal produceerde en die hadden echt niet dezelfde kleuren groen of bruin.

Het boek kan je geloof ik niet bij de boekhandel bestellen. Heb het zelf geprobeerd en ze zeiden me dat ze hem niet konden bestellen. Maar op http://www.westland.nl kun je dat boek kopen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Je hebt gelijk dat je de kleur niet helemaal kunt vergelijken met andere Britse WOII voorwerpen. Toch is het een aardige indicate. Immers KL legergroen ziet er toch anders uit dan het Britse WOII legergroen. De overige helmen hebben een leverkleurige kleur.
Hoe dat nu precies zit met die binnenhelm ik weet het niet precies vandaar mijn topic. Bedankt voor de tip van het boek in ieder geval.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie