Krant: Militairen inzetten voor politiewerk

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bij ons (ben net als Proos 22) was maatschappijleer maar gedeeltelijk verplicht. Als je het niet als eindexamenvak koos, leerde je de basis van vanalles, maar dat was niet genoeg. Ik heb het wel aan eindexamenvak gekozen en heb alles dus veel meer behandeld.
Het boeiendste aan die lessen vond ik de discussies. Verder heb ik weinig nieuws geleerd. Dat vond ik wel erg jammer. Alles moest volgens de boekjes en daardoor was er voor de actuele zaken geen tijd.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Maatschappijleer, we hebben het wel gehad, maar er waren geen examens in te doen. Ik vond het leuk omdat je eindelijk eens echt kon discussieren, maar ik zou nu niet eens meer weten waar we het zoal over gahd hebben. Ja, over drugs en meer van dat soort zaken. Staatsinrichting heb ik op de middelbare school nooit gehad, het hoorde bij geschiedenis bij ons, maar we hadden in het examenjaar een lapzwans voor de klas staan die geen tijd meer had om staatsinrichting te behandelen, dus overgeslagen. Daar baal ik nu wel een beetje van, aangezien ik nu wel politiek en ruimte krijg, was handig geweest als ik van tevoren wat meer geweten had over dit onderwerp.
Ik vind ook dat de opvoeding van een kind in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders moet zijn. Je ziet steeds meer dat een school steeds meer opvoedkundige taken op zich gaat nemen, dat vind ik heel slecht. Als je een kind wilt, dan moet je het ook zelf opvoeden.
Laatst was er een klein jochie hier in de straat glas kapot aan het gooien op straat. Ik loop erheen en vraag of hij dat ook op gaat ruimen, dat ie even een stoffer en blik moet halen thuis en dat ik hem dan wel even wil helpen. Komt het joch terug met een razende moeder, die vroeg waar ik het lef vandaan haalde om te zeggen wat haar kind moet doen. Ik geloofde mijn oren niet, alsof het normaal is dat dat joch glas kapot gooit op straat! Kinderen moeten echt weer wat strenger opgevoed worden.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Right! waar woot die moeder?
Dan bel ik wat palestijnen om stenen te gooien :)
Geintje!
Maar ik ben misschien een vreemde hoor; maar ik heb maatschappijleer nooit zo begrepen vroeger.
Want tegen de tijd dat je het gaat gebruiken is de maatschappij alweer veranderd.
En het hangt wat dat soort regeltjes sowieso allemaal af van de bui van de persoon waar je mee staat te praten.
En dat soort dingen daar kan ik nooit zo goed tegen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

B'Elanna,

In veel van wat je schrijft hierboven kan ik me goed vinden.
Opvoeding is zeker een taak van de ouders en niet van school.

Opvoeding is echter geen kwestie van strenger zijn. Uit ervaring wijzer geworden heb ik gemerkt dat het meer is dat je consequent bent en duidelijk. Ja is ja, nee is nee; misschien bestaat niet want dan ben je verkocht. Verder geldt voor mijn kinderen vooral de drie R's (Rust, reinheid en regelmaat). Klinkt ouderwets, maar bij de mijne werkt het wel. Wat in mijn ogen ook belangrijk is, neem de tijd voor je kinderen. Niets maar dan ook niets is belangrijker dan het welzijn van je kinderen.

Wat ik ook geleerd heb nu ik vader ben, je weet vooraf niet waar je aan begint. Je kunt nog zoveel lezen en praten, niets bereid je voor op het oudersschap. Het is een kwestie van learning on the job. Als je eens wist hoeveel principes ik al overboord heb gegooid omdat ze voor mijn kinderen gewoon niet werken.
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik vergeet soms hoe belangrijk het is om de dingen goed te verwoorden. Met strenger bedoel ik namelijk ook consequenter, kinderen moeten grenzen kennen, van zichzelf, hun ouders en de mensen om hen heen. Volgens mij zijn het dus die grenzen die vervagen.
Natuurlijk weet je van tevoren niet hoe het is om een kind op te voeden, maar je zal je in elk geval wel moeten realiseren dat er tijd nodig is voor het opvoeden van een kind, dat je daar een hele grote verantwoordelijkheid mee neemt.
Mensen nemen nu kinderen, stoppen ze van baby af aan in een creche en voelen zich daarover schuldig waardoor ze hun kinderen gaan verwennen en dus geen grenzen meegeven, omdat het al zo zielig is dat japie tot half 6 bij de naschoolse opvang zat, nou dan mag japie opblijven als hij dat wil, en alle snoepjes eten als hij dat vraagt. Ik heb een tijdje opgepast in zo'n gezin, 3 kinderen zonder grenzen, ik kon daar niet mee werken, want van mij kregen ze al dat snoep niet, en als ik zei het is bedtijd, dan was het ook bedtijd. Rampzalig was het. Dat zie ik wel steeds vaker.
Oh, nog iets wat me zo opvalt, de kennis van scheldwoorden van de kinderen van nu, ik snap het niet. Toen ik klein was kende ik alleen stommerd, veel later kwamen de iets groffere scheldwoorden. Nu hoor ik die kinderen in de speeltuintjes de grofste dingen naar elkaar roepen, niet alsof ze echt weten wat ze zeggen, maar gewoon het feit dat ze het zeggen, ik vind dat niet normaal. Leren ze dat dan van hun ouders? Of van tv? Wat is dat?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nee joh..tegenwoordig is er gewoon meer om over te flippen; dus flippen mensen meer en dus wordt er meer gevloekt.
Vandaar dat kinderen sneller leren vloeken.
En wanneer je vloekt en agressief doet krijg je aandacht en wordt er naar je geluisterd.
En dat wil ieder kind wel.
Of is dit een rare benadering?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

monmax schreef:Wat zou uiteindelijk goedkoper en beter voor de maatschappij zijn: de invoering van een algemene sociale dienstplicht of x-duizend agenten er bij in zoveel jaar?

Wat zou goedkoper en beter voor de maatschappij zijn: De invoering van het vak 'burgerkunde' op school met verplichte praktijkopdrachten (voor zover er niet zoiets is), of x-duizend agenten er bij?

Wat vragen die bij mij opkomen bij het doorlezen van deze discussie
HO!

dit is natuurlijk niet de bedoeling, je kunt geen dienstplichtigen inzetten voor dit soort taken omdat de motivatie dan te wensen over loopt je kunt geen mensen dwingen om de orde te handhaven, dit moet een vrijwillige keuze zijn.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Die keuze is meestal niet zo heel erg vrijwillig hoor.
Het is meer waar je hoofd vol van zit..
Het is in deze samenleving sowieso al moeilijk om je hart te volgen volgens mij.
Het is in iedergeval een feit dat wanneer je je ogen opendoet je overal de fouten van de mensheid ziet en dat er eigenlijk geen manier meer is om het goed te krijgen, want alle belangen zitten inmiddels zo in elkaar verstrengeld dat t haast niet meer te scheiden is van elkaar.
Vandaar ook dat velen ( meestal degenen die begrijpen hoe het beter zou kunnen ) steeds harder gaan flippen.
En daar komt al dat vloeken vandaan: machteloosheid.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Onder sociale dienstplicht versta ik niet 'Orde handhaven' e.d.

Wel het verplicht helpen bij het schoonhoudenvan steden, jongerenwerk, hulp aan ouderen, dat soort zaken.

Een van mijn doelstellingen met een sociale dienstplicht licht in het woord besloten, PLICHT. Iedereen weet wat zijn rechten zijn, maar plichten, ho maar. Dat is juist de opzet van het verhaal, dat men leert wat plichten zijn, niks vrijwillig.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het spijt me monmax maar juist hier wijken onze standpunten volledig van elkaar af...
Ik denk namelijk dat juist omdat er veel dingen zijn die verplicht zijn mensen zich vervelnd/naar gaan gedragen.
Immers : wanneer je altijd precies dat kunt doen wat je wilt zul je blij zijn.
En wanneer je te weinig kunt doen wat je wilt wordt je sjacho.
Kijk maar naar jezelf wanneer je een tijd lang geen vrij hebtr gehad ofzo.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Hmm - Ik zie ook wel wat in die PLICHT moet ik zeggen. Ik zal zelf ook niet te beroerd zijn om hieraan mee te werken.
We hebben het mijns inziens ook niet over ordehandhaving en ik ben met de vorige sprekers eens dat als iedereen een beetje "normaal" doet, je helemaal geen ordehandhaving nodig hebt.

Alleen maak ik me zorgen over de beschreven shoonmaak taken en dergelijke. Als je zelf moet schoonmaken erger je je wild als het (onnodig) een erg grote rotzooi is. Als je buurjongetje moet schoonmaken - zijn burgerplicht vervullen - vind je het misschien wel leuk als het juist een grote troep is. Dit soort gedrag zag je vroeger tijdens de dienstplicht en zie je nu nog bij ontgroeningen etc.

Als we dit soort gedrag voor kunnen zijn, ben ik vóór !
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

orde handhaven, straat schoonmaken whatever, je kunt mensen gewoon niet verplichten om dingen op te ruimen want dan doen ze het juist niet.

dan krijg je van die gevallen van ... "mjah ik zie geen prullenbak maar dr zal toch wel iemand zijn sociale dienstplicht in deze wijk doen dan raapt hij het maar op (ik moet namelijk in mijn wijk ook hun rotzooi opruimen)"

ik zie dr geen heil in.
dit soort dingen moeten vrijwillig gebeuren dus ofwel iemand die uit zichzelf de bende schoon begint te maken of mensen ervoor betalen, zelfde geld voor politie werk.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Strak idee zeg!
De straat en de sloot schoonmaken en alle lege blikjes eruit vissen.
En dan hopen dat er mensen tussen zitten die mee gaan helpen en anderen die het ook in hun eigen straat gaan doen!
Dat zou tof zijn man!
Oh ja..we hadden het heel ergens anders over.
Volgens de mensen die vinden dat zulk soort dingen een plicht zou moeten zijn...krijg je dan betaald voor het uitvoeren van die plicht?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

Ik hoorde nu laatst een voorstel om het leger in te zetten bij geldtransporten.
ik kan het nu niet meer vinden maar ik zal het is op proberen te zoeken.

het leger is ertegen maar ik vind het wel een redelijk idee eigenlijk.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Vanochtend stond in de Sp!ts dat het in België doorgaat.
(Inzet van leger voort politie-taken)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie