Het dragen van van met nazi geasocieerde kleding in NL.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
RC-NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:21
Locatie: Budel

Het dragen van van met nazi geasocieerde kleding in NL.

Bericht door RC-NL »

Ik vroeg me af of er een verbod op het dragen van Heer/SS kleding en/of assocoires voor axis re-enactment in Nederland is? Is er iemand hier die daarvan op de hoogte is? dankje.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij zijn er in Nederland wel verenigingen voor re-enactment met Duitse uniformen. Je zou eens op Google moeten kijken.
Laatst gewijzigd door Sjoerd op 01 jan 2004, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

er is naar ik weet geen verbod op, maar het is niet meer dan logisch dat je dit alleen draagt op de daarvoor bestemde plaatsen bij een re enactment bijeenkomst,
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Er is in Nederland geen verbod op het dragen van duitse uniformen uit de oorlog.

Het wordt pas strafbaar als iemand je aanklaagt voor verstoring van de openbare orde of aanzetten tot haat oid.
Dat feit is dan (als het is bewezen etc...) strafbaar.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Ernst-H schreef:Er is in Nederland geen verbod op het dragen van duitse uniformen uit de oorlog.

Het wordt pas strafbaar als iemand je aanklaagt voor verstoring van de openbare orde of aanzetten tot haat oid.
Dat feit is dan (als het is bewezen etc...) strafbaar.
In Nederland geldt een uniformverbod. Je mag geen uniform dragen dat een politieke overtuiging uitstraalt. SS-uniformen in het dageliojks leven mogen dus niet. In re-enactment wel, maar alleen als daar toestemming voor is verleend.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
RC-NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:21
Locatie: Budel

Bericht door RC-NL »

Lord_Vetinari schreef: In Nederland geldt een uniformverbod. Je mag geen uniform dragen dat een politieke overtuiging uitstraalt. SS-uniformen in het dageliojks leven mogen dus niet. In re-enactment wel, maar alleen als daar toestemming voor is verleend.
Oke, een SS officier is wel erg duidelijk politiek geneigt.

Maar (Axis/ss) militair moet dan toch wel kunnen? Voorzover ik op straat zie zou dat niet verboden kunnen worden.

Maar aangezien je tenue compleet is (anders geen re-enactor) zijn de patches verboden? adelaar, ss, e.d.? ik had gehoord dat dit in nederland en duitsland wel het geval is?

r.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

hmmm.................had ik het blijkbaar helemaal mis......................... :oops:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Nee mensen,

Goed lezen wat den Lord hierboven schreef! Een uniform is verboden; nazi-symbolen zijn verboden (adelaars met h.kruizen etc.) met uitzondering van de gevallen dat dit in het kader van re-enactment gebeurd en daar toestemming voor gevraagd en verleend is!

....of het dragen van een wende-hemd alleen hier ook onder valt is schemergebied. Daar staan immers geen symbolen op en het is geen compleet uniform!


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Mattie schreef:....of het dragen van een wende-hemd alleen hier ook onder valt is schemergebied. Daar staan immers geen symbolen op en het is geen compleet uniform!


Mattie. :)
Een wende hemd heeft een politieke lading. Grote kans dat iemand er aanstoot aan neemt en dat je er problemen mee krijgt.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Draag geen van die kleding. De kledingwinkels in Nederland en België hebben genoeg mooie kleding te koop.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik denk dat als mijn oma iemand in SS uniform voorbij ziet komen dat ze dan stijl achterover valt. Het lijkt me wel duidelijk dat je door de weeks(en ook niet in de weekenden) niet in uniformen die voor een dictatoriaal regime hebben gestaan(en waar miljoenen door zijn omgekomen) gaat rondbanjeren.
Voor een re-enactment bijeenkomst, mag het wel, zeker in Duitsland en Amerika geloof ik.
Je ziet ook wel eens NEO-NAZI'S optv die met WH of SS petjes zonder emblemen rondlopen.
Toch vind ik het dom enzo.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik vind het wel goed dat ze die regel hebben,straks lopen al die neo-nazis in zon duitse uniformen rond :| .

Robin
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

kan je wel vertellen dat het nederlandse re-enactment orgaan, de LPLG, geen duitse eenheden wil..

duits re-enacten hier gaat erg lastig :(
Gebruikersavatar
Tessa85
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 jan 2004, 19:41
Locatie: Woudrichem

Bericht door Tessa85 »

Ik vind het tamelijk ongepast om in een SS uniform of iets dat met Hitler te maken heeft op straat te gaan lopen. Waarom zou je dit willen doen? Veel mensen zullen zich hier zeker aan storen. Ik vind het wel mooi om die uniformen te zien enzo maar dan wel gepast tijdens reanactment of in een verzameling.
Ik ben in Archeon naar een soort van D-day reanactment dag geweest en daar liep vanalles rond. Duitsers, Russen, Amerikanen en Britten. Er zijn wel degelijk Nederlandse groepen die aan Duits reanactment doen aangezien ik iemand ken die daarbij zit.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hier in Antwerpen heb ik al eens iemand in volledig CCCP-uniform zien rondlopen, dat mag zomaar, dus ik zie niet in waarom je Derde Rijk uniformen zou laten. Het principe van 'iedereen gelijk voor de wet' is blijkbaar nog niet zo verspreid als ze tegenwoordig laten uitschijnen...
Gesloten