Krant: Leger was in 1939 zwak

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik durf het te betwijfelen, het grootste probleem bleef het neutraliteitsbeleid daardoor konden de duitsers vrij rondlopen in onze stellingen en noteren waar de commandoposten en loopgraven waren, vooral op de grebbe hebben ze hierdoor een moorddadig accuraat artillerievuur neer kunnen leggen.
Ik weet niet wie daar toestemming voor gegeven heeft; maar t maakt niet uit hoe neutraal je bent, dat doe je gewoon niet.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

dat was toen de regel, als je neutraal was mocht je niet je stellingen dichtgooien want anders had je wat te verbergen.

ook moest je je verdediging naar alle mogenlijke kanten inrichten daarom waren er ook infanteristen, kustdoelartillerie en nog meer van dat soort ongijn richting het strand opgesteld tegen een mogelijke engelse invasie.

belgie had als het goed is hetzelfde probleem, het fort eben emael is gevallen doordat de duitsers precies wisten waar ze hun mensen moesten laten landen en waar diei mensen explosieven moesten plaatsen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Den vaderland getrouwe
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:47

Bericht door Den vaderland getrouwe »

benmaf schreef:
ik durf het te betwijfelen, het grootste probleem bleef het neutraliteitsbeleid daardoor konden de duitsers vrij rondlopen in onze stellingen en noteren waar de commandoposten en loopgraven waren, vooral op de grebbe hebben ze hierdoor een moorddadig accuraat artillerievuur neer kunnen leggen.
Ik weet niet wie daar toestemming voor gegeven heeft; maar t maakt niet uit hoe neutraal je bent, dat doe je gewoon niet.
Het enigste wat een Duitse officier hoefte te doen was, met z'n vrouw en kind op 'vakantie' te gaan naar Nederland, kocht er een kaartje voor oudehand dierenpark, ging op de uitkijktoren van het dieren park staan, schoot 10 foto rolletje vol, met alle stelligen van de grebbelinie die er naast lag...

edit: typo
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

da's nie zo mooi dan; ik zou oudehand dierenpark hebben laten sluiten volgens mij.....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

Den vaderland getrouwe schreef:
benmaf schreef:


Het enigste wat een Duitse officier hoefte te doen was, met z'n vrouw en kind op 'vakantie' te gaan naar Nederland, kocht er een kaartje voor oudehand dierenpark, ging op de uitkijktoren van het dieren park staan, schoot 10 foto rolletje vol, met alle stelligen van de grebbelinie die er naast lag...

edit: typo
sterker nog ze konden gewoon als militair ataché of iets dergelijks een werkbezoek aanvragen in de stellingen zelf, konden ze zelfs een praatje houden met de sectiecommandanten over de zwakke plekken en shit.

en allemaal dankzij het politieke 'gebroken geweertje', heel veel hollandse soldaten zijn tijdens de gevechten omgekomen omdat de duitsers precies wisten waar ze zaten.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Volgens mij was er 1 plaats waar de Duitsers echt tegen gehouden werden en waar ze veel langer dan 5 dagen tegen gehouden konden worden. Dat was bij de afsluitdijk.
Kanonneerboot Johan Maurits en de kazemat bij Kornwerderzand hebben elke directe dan wel indirecte aanval op de afsluitdijk afgeslagen.
Maar doordat de situatie elders in het land heel slecht was geworden, besloot generaal Winkelman tot capituleren. Ook op Kornwerderzand moest men zich aan de Duitsers overgeven.

Zie ook http://www.kazematkwz.nl
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Er zit natuurlijk een verschil in "echt tegenhouden" en "vertragen", maar feit is wel dat het de Duitsers minder vlot verliep dan ze hadden verwacht. Alleen het feit dat Rotterdam gebombardeerd moest worden om Nederland op de knieeën te krijgen geeft al aan dat het allemaal te lang duurde voor de Duitsers.

In ieder geval reden de Duitsers zich volgens mij best klem met die zware tanks in die moerassige zooi hier :+
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Proos schreef:In ieder geval reden de Duitsers zich volgens mij best klem met die zware tanks in die moerassige zooi hier :+
elk voordeel heeft ze nadeel.

het nadeel was dat de gealieerde dat ook hadden
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Het Nederlandse leger was in de jaren '30 zo zwak....als ze in die 5 dagen niet hadden verloren was het wel binnen 10 dagen geweest...het Nederlandse leger liep zo ver achter met hun sterk verouderde wapens en hun enkele (lichte) artilleriestukken,ze maakten geen kans tegen de moderne wapens van de Wehrmacht,en ze hadden geen vliegtuigen,laat staan moderne zoals de Duitse Luftwaffe ze had.
En de Duitse Heer-soldaten waren ook veel en veel beter getraint dan de Nederlandse soldaten.

...Dus hoe je het ook went en keert ; Ze hadden geen kans!
Merijn
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2004, 19:18
Locatie: Rosmalen

Bericht door Merijn »

"We" hadden in mei 40 wel degelijk moderne vliegtuigen, zoals de Fokker G1, maar veel te weinig.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik heb zelden zoveel onzin en historische onwaarheden gelezen als in deze discussie. Het valt mij op hoe slecht de kennis is over ons eigen land tijdens de meidagen van 1940. En dat terwijl er toch heel veel boeken hierover ggeschreven zijn.

Inderdaad, Nederland was een neutraal land. Al sinds de 19e eeuw had Nederland geen oorlog meer gekend. Neutraliteit betekend per definitie onpartijdigheid. En dus kan je geen gezamelijke verdediging met de ene partij opzetten. Inderdaad Nederland had een klein leger maar verhoudignsgewijs had Nederland echter een heel groot leger. Vergeet niet dat 80% van de Marine in Ned-Indie en de Antillen gestationeerd was. Inderdaad een groot deel van de Nederlandse bewapening was verouderd. Echter de Nederlandse M95 Hembrug/Mannlicher was beter en niet veel ouder dan de Duitse K98 Mauser (scheelt maar drie jaar in leeftijd). De Nederlandse G.1 luchtkruiser was sneller, wenbaarder en beter bewapend dan de Me 109. De Fokker D.21 was veel wendbaarder dan de Me 109. De Nederlandse luchtmacht was kelin en veel toestellen zijn op de grond vernield, maar ook vele zijn wel degelijk opgestegen en hebben vele toestellen neergehaald.

Het Nederlandse leger had nooit een land als Duitsland tegen kunnen houden. Klopt. Een iets beter voorbereide legerleiding had wellicht de Duitsers iets langer kunnen tegenhouden, maar dan? Zelf het veel grotere Franse leger (bijna 2x zo groot dan het Duitse) kon met Britse hulp ook niets uitrichten. De Fransen kwamen Nederland te hulp, maar toen de eerste Franse tank in Brabant een Duitse tegenkwam, keerde men snel terug. Overigens hebben de Fransen zich enigzins verbeterd in Zeeland.

Ik ga hier geen cijfers noemen, in veel boeken zijn die te vinden. Zelf ben ik er momenteel over aan het schrijven en zal mijn artikel binnenkort uikomen, maar vele zaken die ik hierboven heb gelezen kloppen simpelweg niet, zijn geheel uit hun verband getrokken en getuigen van weinig historische kennis.

Wie een echt goed boek wil lezen met veel informatie hierover zou ik willen adviseren om "Een soldaat doet zijn plicht, Generaal H.G. Winkelman, zijn leven en betekenis als militair door Teo van Middelkoop" eens te lezen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Manta79
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2005, 23:30
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Manta79 »

Lees o.a. eens het boek van Brongers "De slag om de Residentie".

Mensen die niet exact weten waar ze het over hebben, kunnen beter hun mond houden, het staat niet helemaal netjes tegenover de gevallene en veteranen van die eerste meidagen.

Het toont alleen weer aan dat het eigenlijk een SCHANDE is dat de Nederlanders weinig weten over deze tijd. Ook ik heb er zelf achter moeten komen. Maar petje af voor de mannen/vrouwen die geprobeerd hebben de Duiters buiten de deur te houden. De slag die hier geleverd is naar mijn mening net zo historisch als Normandie in 1944 (mijn mening dus he).
Laatst gewijzigd door Manta79 op 27 mei 2005, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Mooie post hoor Wilco, maar de Steyr M95 was absoluut niet beter dan de Kar98... Een zeer vergelijkbaar wapen, zowel qua preciesie als qua handelbaarheid en onderhoud, maar niet beter. Ze werden niet voor niets enkel door de Politie en Reserve-troepen gebruikt, terwijl er toch 3.500.000 van gemaakt zijn...

En verder valt het ook mij op dat er inderdaad veel onzin, halve waarheden of volledig uit de context gerukte feiten worden genoemd. Nu is het ook lastig om met de wirwar van informatie die er te vinden is een representatief en historisch correct beeld te geven van de Meidagen in een paar zinnen, maar dingen als 'Duitse officieren konden gewoon binnenlopen en aan de dienstdoende officier uitleg vragen over de zwakke plekken en 'shit' ' zijn natuurlijk volledig verkeerd.

Maar goed, een topic om in de gaten te houden dus.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Bij het vliegveld valkenburg hebben ook atache`s een bezoek gebracht aan de bloembollen velden, om het vliegveld te fotograveren
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Bericht door SJORS-SJORS »

ik heb ook ergens gelezen (zal eens opzoeken welk boek) dat Nederland maar in het bezit was van 25 mitrailleren en 2 tanks waarvan 1 uit een museum. Ik kan me hier niks bij voorstellen en verwacht dan ook dat dit niet waar is...toch?
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Plaats reactie