Plunderaars

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Plunderaars

Bericht door Roel R. »

Moet je eens kijken wat deze mannen uit de grond halen, op zich nix mis mee tot je de skeleten zien, dit gaat me toch een beetje te ver,

wat denken jullie er van

http://militaria.chat.ru/digging.htm
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Zolang de skelletten netjes worden geïdentificeerd (dmv dogtag en persoonlijke spullen) en daarna netjes worden behandeld is er volgens mij niks mis mee. Er zijn een paar foto's die mijns inziens sterk wijzen op zo'n "nette" behandeling. Respect voor de doden.......daar draait het om.

In eerste instantie zal het die lui gaan om de spullen die ze uit de grond halen........maar als ze daarbij er ook voor zorgen dat enkele soldaten kunnen worden geïdentificeerd..en daarmee mogelijk een familie rust krijgt.........dan is dat juist goed.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Heb de site eens uitgepluist...deze mannen gaan gewoon op slagvelden zoeken naar resten en ook graven van gevallen soldaten. Het kan niet dat ze zelf tot documenten vinden met naam en dergelijke in zo'n staat, kan enkel maar bewaard zijn bij de soldaat. Het lafste van alles vind ik dan dat ze dit allemaal verkopen! Zelfs soldbuchen en ID tags!?? Het zijn zuivere grafdiefstallen!!! Ik doe ook metaaldetectie op diverse oorlogslocaties en ik heb ook al botten gevonden maar zo'n dingen als die mannen gaan me echt te ver...
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik ken de verhalen ook.
Ik vind het best dat men op slagvelden zoekt. Ik vind alleen wel dat de soldaten bij de dichtstbijzijnde officiele instantie gemeld moeten worden. Daar hebben ze recht op.
De meeste zijn ook maar gestuurd en gestorven voor niets......
In heel veel gevallen is het zo dat de familie ooit het bericht: Vermist heeft ontvangen. En vergeet ook niet dat er nog enorm veel nabestaande zijn. Kinderen, kleinkinderen, weduwen, broers en zussen.
Ik zou het ook fijn vinden als ik gesneuveld was naar mijn eigen land te worden gebracht en daar een graf te hebben.
Ik vind het wel vreemd dat die mensen die met hun metaaldetector zoeken hun spullen verkopen. Hou je bodemvondsten dan voor je eigen verzameling, vind ik. En als je ze verkoopt doe dat dan helemaal niet via internet, dat maakt het wel heel materialistisch......
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Verplaats naar dicussiëren. Ik vind het meer te maken hebben met maatschappelijke waarde dan met verzamelen. Volgens mij is er ergens al een topic over hoe om te gaan met een stoffelijk overschot.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Tessa85
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 jan 2004, 19:41
Locatie: Woudrichem

Bericht door Tessa85 »

Ik heb net ook op die site gekeken en ik vind het nogal oneerbiedig hoe ze met de dode duitsers omgaan. Het ergste vind ik nog dat ze de spullen ook nog verkopen hoe ziek kun je zijn?
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Tot daar nog geen dode bij zijn gevallen als je ziet wat voor bommen die hebben opgegraven.


Robin
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ja, ze kruipen gewoon komplete tanks in en halen er munitie uit die er al wel 60 jaar in zit, dat gaat heus wel een keertje fout hoor.

Maar zou daar echt hevig gevochten zijn en geen mens die er ooit gaat kijken? Want zo te zien lijkt het wel of er 60 jaar niemand geweest is.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is bekend dat in Rusland nog complete tanks in moerassen zitten, maar de 'plaatselijke' bevolking heeft waarschijnlijk niet de behoefte om die tanks eruit te halen...

Maar over die lijken die ze vinden: wie zecht dat ze die niet identificeren? Ik meende op die foto's toch te zien dat ze botten per dode stapelden, als je ze niet wil identificeren maakt dat toch niet uit of ze gesorteerd zijn? En daarbij, misschien staat er op die site wel 'alle gevonden doden worden aangegeven en geïdentificeert', ik kan geen russisch...
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

kweetneit of die kerels nog lang zullen zoeken
landmijnen enzo: :? vind beetje gevaarlijk
en over die lijken ik hoop dat ze die indentificeren en goed dat ze die vinden
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Moet je nagaan wat daar dus allemaal nog moet liggen, echt ongelofelijk dat dat niet is opgeruimd. Ze zullen er wel geen geld en behoefte naar hebben.
Ik heb ook weleens gehoord dat er in de bossen rond Sint Petersburg ook zoveel resten liggen, zelfs complete wapens.
het is alleen zover om er eens te gaan kijken he?!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ja, in Leningrad en omstreken zal inderdaad nog wel wat te vinden zijn. Ik zou graag eens het Wolchowgebied 'uitkammen', misschien vind ik er nog resten van het Vlaams Legioen, een begraven uniformendepot of iets dergelijks :)
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

hmmm, Antwerpx is alvast zijn kaartje bij elkaar aan het sparen ;)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Je kunt het ook eens van een andere kant bekijken (aangezien niemand hier russisch kent gaan we even speculeren: )

Stel dat deze mensen Echt geintresseerd zijn in de opgravingen de soldaten identificeren en de unsolved histori op willen lossen.

Voor al deze toch best belangrijke dingen is geld nodig, dan lijkt het verkopen van een deel van de opgravingen geen vergezocht idee, het gaat ze immers om de geschiedenis niet om de voorwerpen.
Ik keur het absoluut niet goed als ze onzorgvuldig omgaan met dat wat ze opgraven en ze het wel om financiele redenen doen, maar merk even op dat we het allemaal ook verkeerd kunnen opvatten.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Denk er ook even aan dat het daar een compleet andere cultuur is. Ze gaan daar veel losser, wij zouden zeggen oneerbiediger, om met de doden, en al zeker met de Duitse soldaten, te denken aan de miljoenen russische slachtoffers die ze gemaakt hebben. Niet dat ik dat goedkeur natuurlijk. Misschien vinden zij het ook niet meer dan normaal dat ze een deel van de vondsten verkopen om de kosten te dekken (als je ziet wat er zoal nodig is om die tanks uit te graven etc ...)

Volgens mij worden de soldaten trouwens samen onder één kruis herbegraven:

Afbeelding

Van identificatie en terugzoeken van familie etc zal er wellicht niet veel terechtkomen.
Plaats reactie