Verbod op stiletto en vlindermes

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Onklare grendelwapens mogen, en ( mits van onbesproken gedrag ) een wapenvergunning is ook te doen. Het enige wat het kost is tijd én wat geld, en dan kun je alle wapens kopen ( dus ook Garands en omgebouwde MP 40, zolang het maar semi-automatisch is ) die je wenst, er zijn uiteraard wel grenzen aan wat je mag bezitten. :)
Het verbod op stiletto's en dergelijke is wel begrijpelijk maar wat overdreven...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Peter schreef:Onklare grendelwapens mogen, en ( mits van onbesproken gedrag ) een wapenvergunning is ook te doen. Het enige wat het kost is tijd én wat geld, en dan kun je alle wapens kopen ( dus ook Garands en omgebouwde MP 40, zolang het maar semi-automatisch is ) die je wenst, er zijn uiteraard wel grenzen aan wat je mag bezitten. :)
Het verbod op stiletto's en dergelijke is wel begrijpelijk maar wat overdreven...
Ik moet je teleurstellen maar een mp 40 krijg jij niet op je schiet machtiging omdat het een machinegeweer is. Anders had ik allang een Thompson gehad.
CAN DO
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

seabee schreef:
Peter schreef:Onklare grendelwapens mogen, en ( mits van onbesproken gedrag ) een wapenvergunning is ook te doen. Het enige wat het kost is tijd én wat geld, en dan kun je alle wapens kopen ( dus ook Garands en omgebouwde MP 40, zolang het maar semi-automatisch is ) die je wenst, er zijn uiteraard wel grenzen aan wat je mag bezitten. :)
Het verbod op stiletto's en dergelijke is wel begrijpelijk maar wat overdreven...
Ik moet je teleurstellen maar een mp 40 krijg jij niet op je schiet machtiging omdat het een machinegeweer is. Anders had ik allang een Thompson gehad.
Omgebouwd tot semi-automaat shijnt het wel te mogen heb ik me laten vertellen... Anyway, ikzelf hou meer van de Garand! Een Thompson omgebouwd tot semi-automaat lijkt me ook wel te kunnen, als een SIG kan waarom een Tommygun of een MP40 niet?
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

seabee schreef:
Peter schreef:Onklare grendelwapens mogen, en ( mits van onbesproken gedrag ) een wapenvergunning is ook te doen. Het enige wat het kost is tijd én wat geld, en dan kun je alle wapens kopen ( dus ook Garands en omgebouwde MP 40, zolang het maar semi-automatisch is ) die je wenst, er zijn uiteraard wel grenzen aan wat je mag bezitten. :)
Het verbod op stiletto's en dergelijke is wel begrijpelijk maar wat overdreven...
Ik moet je teleurstellen maar een mp 40 krijg jij niet op je schiet machtiging omdat het een machinegeweer is. Anders had ik allang een Thompson gehad.
Omgebouwd tot semi-automaat schijnt het wel te mogen heb ik me laten vertellen... Anyway, ikzelf hou meer van de Garand! Een Thompson omgebouwd tot semi-automaat lijkt me ook wel kunnen, als een SIG tot semiautomaat verbouwd op de vergunning kan waarom een Tommygun of een MP40 niet?
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Peter schreef:
seabee schreef:
Peter schreef:Onklare grendelwapens mogen, en ( mits van onbesproken gedrag ) een wapenvergunning is ook te doen. Het enige wat het kost is tijd én wat geld, en dan kun je alle wapens kopen ( dus ook Garands en omgebouwde MP 40, zolang het maar semi-automatisch is ) die je wenst, er zijn uiteraard wel grenzen aan wat je mag bezitten. :)
Het verbod op stiletto's en dergelijke is wel begrijpelijk maar wat overdreven...
Ik moet je teleurstellen maar een mp 40 krijg jij niet op je schiet machtiging omdat het een machinegeweer is. Anders had ik allang een Thompson gehad.
Omgebouwd tot semi-automaat schijnt het wel te mogen heb ik me laten vertellen... Anyway, ikzelf hou meer van de Garand! Een Thompson omgebouwd tot semi-automaat lijkt me ook wel kunnen, als een SIG tot semiautomaat verbouwd op de vergunning kan waarom een Tommygun of een MP40 niet?
Omdat het oorspronkelijk volautomaten zijn. Ik weet niet presies hoe het in de wapenwet geregeld is. Er zijn nog mensen die met omgebouwde volautomaten schieten, maar er is een sterfhuis constuctie. Deze schutters kunnen ze alleen nog maar aan de wapenhandel vekopen.
CAN DO
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Wapens uit Categorie 1 zijn al haast verboden...

Categorie 1:
1°.
stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a.
meer dan een snijkant heeft;
b.
7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c.
9 cm of langer is; of
d.
van een stootplaat is voorzien;
2°.
andere opvouwbare messen, indien:
a.
het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b.
de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
3°.
boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
4°.
blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
5°.
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;
6°.
katapulten;
7°.
andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
En de bepalingen voor Categorie 1:
Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Uiteindelijk niets nieuws onder de zon.
Het enige verschil is dat je het ding nu ook niet ergens mag hebben liggen in een kluis waarvan je de code niet weet.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik vind het goed dat ze het verbieden(Stillettos en vlindermessen),maar de criminaliteit zal er niet mee omlaag gaan (Denk ik).De mensen die stilletto's en vlindermessen willen hebben,komen er toch aan. Zoniet,dan gebruiken ze wel iets anders...
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ik dacht dat die dingen al lang verboden waren?

Ik vindt t zelf leuke dingen maar snap wel dat ze t verbieden maarjah
Starting up again
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Ik d8 ook dat ze verboden waren. Wel zijn ze nog te koop dus zal dan wel van niet.

En wat stiletto's enz met het verzamelen van wo2 heeft te maken? Heel veel, want de volgende stap is dat ze grendel geweren ook gaan verbieden en je dus niks meer mag hebben. (ookal ben ik tegen deze wapens).

Maarja, misschien hogere straffen en een bewijs van verzamelen oid in de toekomst? Weet het ook niet meer... Gelukkig ligt duitsland en België in de buurt ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik dacht dat die dingen al lang verboden waren?
Ik d8 ook dat ze verboden waren. Wel zijn ze nog te koop dus zal dan wel van niet.
Ze zijn ook praktisch verboden. Verkoop mag niet, tenminste als ik dit:
"te doen uitgaan."
goed begrijp. Ben niet echt thuis in het juristentaaltje, maar heb het iig van mijn vader begrepen dat verkoop en inkoop van deze dingen verboden is.

Begrijp dus ook niet helemaal waar jullie je zo druk om maken, die dingen waren al praktisch illegaal, allen verbieden ze het product zelf nu...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Het belangrijkste is dat een antieke K89 niet een wapen is dat je onopgemerkt kunt meenemen. Dan kun je wel zeggen dat keukenmessen en antieke bajonetten ook wapens zijn, maar die kun je niet inklappen en altijd op zak dragen, stiletto's en vlindermessen wél. Dus nogmaals: volkomen terecht, uitroeien die handel,
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

seabee schreef:
Peter schreef:
seabee schreef: Ik moet je teleurstellen maar een mp 40 krijg jij niet op je schiet machtiging omdat het een machinegeweer is. Anders had ik allang een Thompson gehad.
Omgebouwd tot semi-automaat schijnt het wel te mogen heb ik me laten vertellen... Anyway, ikzelf hou meer van de Garand! Een Thompson omgebouwd tot semi-automaat lijkt me ook wel kunnen, als een SIG tot semiautomaat verbouwd op de vergunning kan waarom een Tommygun of een MP40 niet?
Omdat het oorspronkelijk volautomaten zijn. Ik weet niet presies hoe het in de wapenwet geregeld is. Er zijn nog mensen die met omgebouwde volautomaten schieten, maar er is een sterfhuis constuctie. Deze schutters kunnen ze alleen nog maar aan de wapenhandel vekopen.
Dat het een sterfhuiscobinatie is wist ik niet. De SIG is van oorsprong ook een automatisch wapen ( SIG Commando, om precies te zijn ) die tot semi-auto is verbouwd en volkomen legaal is ( met vergunning natuurlijk!! ) en op de club gebruikt wordt. Wel is het zo dat de regels omtrend wapenhoudersschap strenger zijn geworden en het moeilijker is om lid te worden van een schietclub.
Daar is 'ie weer!
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Ik vind het een goede zaak. Als er steeds specifieker wordt genoemd wat mag, en wat niet mag, en met reden, blijven de items zoals wij die nu mogen hebben buiten schot. Immers de verscherping heeft een goede reden, en dat is het overvloedige mesdragen. Zolang we als verzamelaars serieus zijn, worden we ook zo gezien, en schat ik niet in dat we verder worden beperkt, hooguit het tegenovergestelde.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Dalijk mogen fallschirmjager messen ook nie meer :( of seitegwehr 42 bajo's :(
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Strikt volgens de wapenwet mogen dolken ook niet, dus ook een Fallschirmjager mes niet.
Probleem is (juridisch gezien) dat de Nederlandse Wapenwet een aantal "ontsnappingsmogelijkheden" kent en wel in de vorm van onklaar maken dan wel vergunning.
Hier verandert eigenlijk niets aan. Het enige dat steeds strakker wordt aangehaald is demogleijkheid om een vergunning te krijgen.

Voor de particuliere verzamelaar is dat al haast onmogelijk. Alleen immers als je verzameling van dusdanige importantie is vanuit publiek historisch oogpunt of vanuit het oogpunt van historisch onderzoek is een museumverguning mogelijk. Je hebt dan een erkend museum nodig of een vereniging zoals re-enactment.
Iedere andere vergunning is nog wel een optie, maar dan moet je papieren halen die op dit moment maar bij enkele wapenhandelaren in Nederland in bezit is. Je moet een volledige opleiding halen met allerlei papieren. Dat kost je niet een beetje geld, maar heel veel.

Bajonetten vallen nog altijd onder een andere katagorie en mogen nog steeds gewoon worden gehouden en verhandeld. formeel echter mag je er niet mee over straat zonder transportvergunning.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie