Dit wil ik nu toch even kwijt

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Ik dacht echt dat 'iig' een officiele afkorting was. Komt omdat je het zo vaak ziet bij iedereen. Maarja, woorden moeten ook vernieuwd worden, dus ook afkortingen. Cool staat nu ook in het woordenboek. En dat is nog niet enorm lang geleden 'uitgevonden'.
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Ik vind toch wel dat er een groot verschil is in het toepassen van (so-called) MSN-taal, spel- of schrijffouten en typefouten. Gebruik van het eerste is, in mijn ogen, niet te vermijden bij een forum wat voor een groot deel bezocht wordt door jongeren en de laatste (type-fouten) kan in de snelheid iedereen gebeuren (en ja, ook ik kijk naar mijn toetsenbord als ik een berichtje schrijf). Vind ik allebei absoluut niet storend. Punt 2 (spel-en schrijffouten) vind ik persoonlijk enorm storend. Ik weet ook wel dat niet iedereen weet wanneer je een d of een t of een dt achter een werkwoord moet gebruiken, maar een zin als "Ik tiep een leist van unieformen, barreten en uitrustinkstukken" zijn in mijn ogen niet nodig. We hebben allemaal een school gevolgd, korter of langer geleden. En (bij voorbaat sorry, Arie) maar een nieuwe ZIN begin je met een hoofdletter! Dus niet het eerste woord van een nieuwe REGEL. En een nieuwe zin begint, nadat een punt gezet is achter de vorige.....
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jurryt schreef:Kijk, als ik hier ook bedoelt word met "zegden" tegenover Johan, dan vind ik het een beetje flauw. Ik (en ik denk meerderen) hebben nooit gedacht dat zegden ook goed was. Kijk, als je dat plotseling leest dan denk je toch wel een beetje van "O god, wat een blunder!" En dan moet je het gewoon wel even zeggen (Dit keer zat ik er naast trouwens) Maar normaal doe ik het ook niet.
Waarom niet eerst de moeite doen om in een woordenboek op te zoeken of je het zelf wel bij het rechte eind hebt?

En zoals al gezegd...niemand is perfect en zolang er moeite is gedaan om op de taal te letten zijn er ook voor mij niet teveel problemen.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Nieuwe regel op het forum: 'Bij 10 fouten word je gebanned'. :P:P Dan zouden er zo geen leden meer over zijn.
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Kijk, als ik hier ook bedoelt word met "zegden" tegenover Johan, dan vind ik het een beetje flauw. Ik (en ik denk meerderen) hebben nooit gedacht dat zegden ook goed was. Kijk, als je dat plotseling leest dan denk je toch wel een beetje van "O god, wat een blunder!" En dan moet je het gewoon wel even zeggen (Dit keer zat ik er naast trouwens) Maar normaal doe ik het ook niet
Kijk, Jurryt, ik vind het heel moedig om je fout toe te geven!

Verder vind ik, maar dit is mijn persoonlijke mening, dat men altijd terecht iemand op zijn fouten mag wijzen... Het typen van een foutloos bericht maakt het des te aangenamer voor iemand anders om te lezen...

P.S.: niet iedereen is bijvoorbeeld begaan met MSN-taal of dergelijke... Hou a.u.b. een beetje rekening met hun mening ook... :wink:
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Reactie op vorige bericht:

sorry, maar dit is deels beroepsmisvorming... jonge gasten, sla me niet dood, ik ben een ........ (vul maar aan :lol: !)

P.S.: ik heb enorm veel respect voor mensen met dyslexie, die wel de moeite doen om foutloze berichten te schrijven! :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ik erger me soms aan msn taal, of zinnen zonder hoofdletters. Niet zo heel erg natuurlijk, maar het maakt het allemaal wat onoverzichtelijker.
Daarnaast vind ik dit een geweldig forum, vooral wo2 maar je kan hier toch ook actuele dingen vinden/posten. :)

Dus mijn complimenten! :lol:

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Die schrijffouten vind ik noggeens zo erg, maar mensen die altijd van die onzinnige posts plaatsen, daar kan ik mezelf aan ergeren. Vaak zijn het reactie's als: lol, :lol: , hahah, mooi, etc. etc.
Nu weet ik dat mijn posts ook verre van perfect zijn, maar zulke reactie's vind ik toch behoorlijk irritant.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

antwerpx schreef: Waarom niet eerst de moeite doen om in een woordenboek op te zoeken of je het zelf wel bij het rechte eind hebt?

En zoals al gezegd...niemand is perfect en zolang er moeite is gedaan om op de taal te letten zijn er ook voor mij niet teveel problemen.
Kijk, ik ga verder ook niet in discussue. Ik heb gewoon fout gehandelt, dat is zo. Maar de verleiding om toch er even op in te gaan in lastig.

@posse:
Bedankt :P Kijk, dit topic is aangemaakt omdat ik toch wel de doorslag was met het "verbeteren" van Johan. Als mij dat gewoon opvalt, dan post ik gewoon en zeg ik ook gewoon dat ik er 1 van was, althans, dat ik de doorslag ben geweest
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jurryt schreef:
antwerpx schreef: Waarom niet eerst de moeite doen om in een woordenboek op te zoeken of je het zelf wel bij het rechte eind hebt?

En zoals al gezegd...niemand is perfect en zolang er moeite is gedaan om op de taal te letten zijn er ook voor mij niet teveel problemen.
Kijk, ik ga verder ook niet in discussue. Ik heb gewoon fout gehandelt, dat is zo. Maar de verleiding om toch er even op in te gaan in lastig.
Ik begrijp je wel hoor, het is echter zo dat er een lange tijd geleden op de duur niets anders meer gedaan werd dan de minste foutjes verbeteren. Uiteraard een beetje overdreven uitgedrukt, maar het maakte de sfeer er niet beter op.
skylighter schreef:Die schrijffouten vind ik noggeens zo erg, maar mensen die altijd van die onzinnige posts plaatsen, daar kan ik mezelf aan ergeren. Vaak zijn het reactie's als: lol, :lol: , hahah, mooi, etc. etc.
Nu weet ik dat mijn posts ook verre van perfect zijn, maar zulke reactie's vind ik toch behoorlijk irritant.
Dat was ook de voornaamste reden voor het verwijderen van de 'bolletjes'. Je kreeg de indruk dat die reacties uitsluitend waren bedoeld om zo snel mogelijk een groter postaantal te kweken.
Natuurlijk is dat gedrag niet helemaal van de baan zonder bolletjes.

Daarom ook deze extra algemene oproep: je kan natuurlijk dingen mooi en grappig vinden, maar overdrijf het niet en probeer van tijd tot tijd toch een zinnig aspect aan dat soort posts te geven. In bijvoorbeeld de 'nieuwste aankoop'-topics kan je desnoods wachtent tot er meerdere objecten zijn geplaatst. Voel je nooit verplicht om op elke post (apart) rageren.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Overduidelijk dat jullie oa mij bedoelen, maar ik zal er om denken jah ( om de posts bij nieuwe aankopen). Maar ik vind het gewoon altijd leuk om even te zeggen dat ik het mooi vind, zodat die andere ook weer tevredener zijn (lijkt me) . Verder vind ik het zelf ook leuk als iemand wat over mijn aankopen zegt..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

HeT IrRriTanStE Is AlS MeNsEn Zo TyPen, ZaG iK LaAtSt In EeN PoSt VaN EeN GaSt StAaN. Ik ViNd hEt AlLeen EnOrM LaStIg Om Zo Te TyPeN, DuS WaArOm ZoU Je DaT DoEn? :? :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

dA Ni 3EnS JUngA. Di$ pA$ kO3t. Br3eZ&r tAaL.

Dat is pas stom
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ach, iedereen kan taalfouten maken. En voor de dyslectici onder ons is het nog lastiger om "foutloos" te schrijven. Het gebruik van Breezer-taal is wat anders dan grammatica, maar ik vind het weglaten van leestekens en het gebruik van Breezer-taal ronduit irritant en het maakt het begrijpen van een post moeilijker. Maar nogmaals: iedereen kan een taal- of tikfout maken! Daar moet gewoon niet over gezeurd worden, voor het zelfde geld heb je met een dyslecticus te maken en die kunnen het niet helpen dat ze fouten maken! Hoe sommige mensen doelbewust hun posts formuleren vind ik wel treurig...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Op een ander forum waar ik heel frequent schrijf zijn inmiddels wat woorden gekoppeld aan een ander woord.

scheldwoorden worden veranderd: lul wordt penis, etc.

en ook wordt ff automatisch veranderd in "even" en iig in "in ieder geval". Misschien een tip voor de forumbeheerder.

persoonlijk stoor ik me erg aan Chat/MSNtaal.
Op het politieforum waar ik zelf moderator van ben worden mensen die dat doen daar ook op gewezen met het verzoek om normaal nederlandse taal te gebruiken. Daar zit nog wel een bepaalde filosofie achter. Als wij ambtelijke stukken opmaken komen die ook bij rechters en advocaten terecht. Omdat er veel aspiranten (studenten) meeschrijven op het forum is het belangrijk dat zij voortdurend een goed Nederlands taalbeeld voor ogen krijgen. Laatst was er een die werkelijk dacht dat "Ow jah" een goed taalgebruik was.
Plaats reactie