Vragen en Overpeinzingen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Vragen en Overpeinzingen

Bericht door Arjen »

Ik zit nu een beetje te overpeinzen dat "we" tegen de europese grondwet gestemd hebben; maar dit betekend niet dat "we" ook niet onder deze grondwet zullen vallen mocht de rest van Europa voor stemmen.

Weet er iemand hoe dit geregeld gaat worden?
Hebben "we" idd de soevereiniteit om ons niet nar deze grondwet te schikken?

Of zullen we noodgedwongen toch naar de pijpen van dit verdrag moeten gaan dansen?

Als er heel veel staten tegen stemmen dan neem ik aan dat het helemaal van de baan is en dat er uiteindelijk een nieuw verdrag moet gaan komen ofzo.

Weet iemand details omtrend dit hele gebeuren?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Ik had begrepen dat het een Raadplegend referendum was.
Ik heb even opgezocht wat daar de definitie van is:
Raadplegend referendum
Een raadplegend referendum (ook wel: plebisciet) is een referendum i dat op initiatief van de overheid wordt gehouden. De uitslag van een plebisciet kan in principe bindend i of niet-bindend i zijn. Omdat plebiscieten veelal niet-bindend zijn, wordt de term 'raadplegend referendum' ook gebruikt in gevallen waarin het om precies te zijn om een niet-bindend, raadplegend referendum gaat.

Voorstanders van referenda staan doorgaans wantrouwend tegenover het raadplegend referendum, omdat zo'n referendum als het ware 'van bovenaf' wordt opgedrongen aan de bevolking. Hierbij bestaat het risico dat de overheid aanstuurt op een door de organisatoren gewenste uitkomst. Het woord 'plebisciet' heeft daarom voor voorstanders van het referendum een negatieve klank, en roept associaties op met manipulatief gedrag van dictatoriale regimes.

Het referendum over de Europese Grondwet i van 1 juni 2005 heeft een raadplegend karakter.
Ik hoop dat je hiermee wat geholpen bent :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
pieter_pba
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 mar 2005, 19:31
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

Natuurlijk is de race nog niet helemaal gewonnen.
Op 1 november 2006 moeten de regeringen van de 25 lidstaten de grondwet hebben geratificeerd/goedgekeurd.

Er zijn op deze datum 3 mogelijkheden:
- alle 25 lidstaten hebben de Europese Grondwet geratificeerd (goedgekeurd), de Europese Grondwet treedt in werking - deze optie staat theoretisch nog open, bijvoorbeeld als Frankrijk en Nederland besluiten tot het houden van een tweede referendum
- één of enkele lidstaten (maximaal vijf) hebben de Europese Grondwet niet op tijd kunnen ratificeren; in dat geval komen staatshoofden en regeringsleiders bijeen om de crisissituatie te bespreken - nu Frankrijk en Nederland per referendum een 'nee' hebben laten horen, wordt deze bijeenkomst vervroeg gehouden op 16 juni 2005
- meer dan vijf landen hebben de Europese Grondwet niet op tijd geratificeerd, de Europese Grondwet gaat niet door

Bron: http://www.grondweteuropa.nl/

De coalitiepartijen (CDA, VVD en D66) hebben aangegeven dat ze niets zien in het tweede referendum. Eigenlijk staat optie 1 dus theoretisch niet meer open.
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Een tweede referendum met een ongewijzigde grondwet lijkt me een belediging naar de kiezer. Alsof het signaal met het referendum de eerste keer niet duidelijk genoeg zou zijn. Er moet een goede aanleiding zijn voor de mensen om de grondwet opnieuw te bekijken en dat is alleen wanneer deze anders is.

Ongeacht hoeveel andere landen de grondwet goedkeuren en of deze aangenomen wordt, Nederland doet vooralsnog niet mee: de grondwet stopt dan aan de Nederlandse grens. Ik kan me wel voorstellen dat Nederland bijvoorbeeld na een wijziging in de grondwet, alsnog meedoet, maar gezien de krachtige uitpraak van de kiezers denk ik niet dat ze voorbij een referendum kunnen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef: Ongeacht hoeveel andere landen de grondwet goedkeuren en of deze aangenomen wordt, Nederland doet vooralsnog niet mee: de grondwet stopt dan aan de Nederlandse grens. Ik kan me wel voorstellen dat Nederland bijvoorbeeld na een wijziging in de grondwet, alsnog meedoet, maar gezien de krachtige uitpraak van de kiezers denk ik niet dat ze voorbij een referendum kunnen.
Weet je dit zeker?
Het was namelijk zoals we dankzij GliderRider weten een plebisciet; dus de regering hoeft zich hier niet aan te houden.
Balkenende had ook al van tevoren gezegd dat het niet uitmaakte wat "we" gingen stemmen en dat de grondwet er toch wel kwam en gezien ik dacht vernomen te hebben dat "we" in principe niet uit de unie kunnen stappen (dit is overigens wel mogelijk na aanname van de grondwet). En volgens pieter_pba wordt de grondwet pas afgewezen nadat 5 0f meer staten hem niet geratificeerd hebben. Dat houdt dus in dat ie er anders wel komt...en dus voor alle lidstaten en dus ook voor ons want we kunnen er niet onder uit.

Of heb ik het helemaal mis?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat is dan een foute uitspraak geweest, want voor een grondwettelijke bepaling heb je 2/3e kamermeerderheid nodig, alleen het kabinet en de regeringspartijen was daarvoor niet genoeg. Echter, er was al besproken en 80% (?) was voor. Aangezien de grootste partijen al hadden toegezegd de grondwet niet aan te nemen aan de hand van een negatieve uitslag komt die grondwet er dus ook niet. De grondwet kan er op Europees niveau misschien wel komen, maar in Nederland is die dan ook niet van toepassing, alhier is dan alleen het laatst geldige verdrag actief: dat van Nice, vandaar dat we ook niet buiten Europa staan. Het zou wel een zeer lastige positie zijn als de andere andere landen de grondwet aannemen, nu ben ik daar niet zo bang voor, aangezien de Engelsen bijna zeker tegen zullen stemmen....
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mag ik weten of dit echt zeg maar een feit is?
Heb jij misschien een link naar een officiele site ofzo?

Voor de zekerheid....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zou zo geen site weten, maar misschien weet ome Google er iets op. In ieder geval lijkt mij dat Nederland zelf bepaalt of ze hier een grondwet wil ja of nee, daar kan geen andere lidstaat, zelfs geen 24 bij elkaar, iets aan veranderen lijkt mij. Er is in Italië wel ergens een krabbel onder gezet, maar volgens mij was dat soort verklaring van bereidwilligheid ofzo.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Aha.
Enne...wat nu in de toekomst dan?
Als de rest de grondwet wel aanneemt dan vallen wij mooi buiten de boot. Want ik dacht om gewoon een nieuwe grondwet met wat meer sociale vastigheden erin te gaan bedenken of minder regels tegelijk in te voeren ofzo.
Maar het lijkt erop dat we dan gewoon naast de pot piesen ofzo.

Da's ook weer niet de bedoeling natuurlijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nee inderdaad, maar ik verwacht niet dat 't zover komt. Het is niet zo gek dat Spanje in een referendum voorgestemd heeft (ze ontvangen daar goed van de EU), maar in het conservatieve Engeland heeft na 't Nederlandse en Franse nee die grondwet niet zoveel kans.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Fijnzo....
Ik wilde eigenlijk al een topic openen over wat er volgens ons in de nieuwe grondwet moest komen te staan; maar ik was wat voorbarig
volgens mij...

Afwachten dan maar....
Wat heb jij uiteindelijk gestemd eigenlijk?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je mag je natuurlijk nog steeds afvragen wat erin gemoeten had. En wat eruit. Ik heb overigens vóór gestemd. De motivatie daarvoor is in diverse posts van mij te lezen die ik in deze thread geplaatst had: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=126849#126849
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik wist dat je voor was idd; maar er zijn er een aantal die toch op het laatst van stem verwisseld zijn in mijn vriendenkring; vandaar.

Jij bent zeker wel blij dat Dhr. Wilders niet trots op je is?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie