Jeugd tijdens nazi Duitsland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Fragile
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2005, 12:13

Jeugd tijdens nazi Duitsland

Bericht door Fragile »

Hoe waren de levensomstandigheden van duitse kinderen tijdens de WO2?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
robbie 23
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 apr 2005, 15:42
Locatie: turnhout

Bericht door robbie 23 »

in het begin of het einde van de wo2?
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Veel Duitse kinderen werden opgenomen in de Hitler Yugend of ze wouden of niet je moest erin.
Jongens die er niet in wouden werden veelal in elkaar geslagen door een horde Hitler Yugend b.v. of hun ouders kregen een onplesant bezoekje.
Ik denk dat er een groote massa was waarvan DE ouders trots waren dat hun kinderen erbij zaten.
In de jaren 30 had je ook nog de Comunistische beweging en andere organisaties waarvan Hitler hun de kop in wist te drukken door het gebruik van de bruinhemden b.v. de SA met het opruimen en elimineren of gevangen zetten van de andere partijen en hun leiders.
Tijdens de jaren 30 dat Hitler probeerde aan de macht te komen is dus veel geknokt en gedood, de kinderen hebben veelal van dit met eigen ogen aanschouwd.
Je moet niet vergeten dat Hitler met het heropbouwen van zijn legers en Luftwaffe voor veel werk heeft gezorgt en Duitsland kwam dus uit een economische crisis vandaan die na het einde van de 1 wo was ontstaan.
Hij liet Autobanen bouwen in Duitsland en de fabrieken fabriceerde niks anders als oorlogstuig.
Veel mannen kwamen dus weer thuis met werk, of ze nou in de fabrieken werkte of op het land of het bouwen van autobhanen of in het leger zaten.
De jongens en meisjes hadden beide een aparte organisatie waar ze dus lid van konden/moesten worden.
Je weet denk ik wel wat er met kinderen en ouders gedaan werden van Joodse afkomst en andere bevolkingsgroepen die Hitler verachte?
Veel families wisten nog op tijd te ontkomen naar het buiteland, de armen en ontwetende bleven achter en kwamen in contact met de gepleegde Duitse misdaden.
Dus ik zou zeggen dat de kinderen in de jaren 30 van het leven in armoede naar betere omstandigheden gingen kwa voedsel en dergelijke.
Maar het Duitsevolk werd toen gebrainwashed door Hitler en zijn partij, hele massa's waren zeg maar onder hypnose van deze man, hij was hun redder in donkere dagen dachten ze.
De kinderen gingen zomers b.v. met de beweging op kamp en naar b.v. partij bijeenkomsten, ze leerden op jonge leeftijd al omgaan met een geweer en speelde veel oorlogje, de jongens werden dus fysiek en mentaal voorbereid op de strijd die zou komen.
De meisjes gingen ook op kamp waar ze net als de jongens veel aan sport deden , het kamaraadschap gevoel onder elkaar en trouw aan Hitler zwoeren.
Fysiek en mentaal werden zij dus voorbereid op taken die zij later zouden kunnen gaan uitvoeren.
Toen eenmaal de oorlog was begonnen ging het in de 1e jaren erg voorspoedig voor Duitsland, de kinderen hadden wel al vaders verloren op de slagvelden.
Toen eenmaal de luchtoorlog begon boven Europa zijn veel kinderen naar het platteland overgebracht, vele zijn toch tijdens bombardementen omgekomen.
Des te meer mannen werden opgeroepen om dienst te doen bij het leger dus moesten veelal kinderen/tieners de Flak kanonnen bemannen en voor de brandweer werken.
Vele hebben in het laatste jaar als kindsoldaat bewapend met een panzerfaust tegen Russiche tanks en soldaten gevochten.
Een paar van deze zijn nog met een medaille door Hitler geeerd, hier is vast een foto van te vinden op het internet.
Ik vindt het best wel ingewikkeld om dit zo goed mogelijk aan je uit te leggen en raad je daarom aan om zoveel mogelijk zelf op zoek te gaan naar boeken en als je Discovery Channel hebt moet je in de gaten houden als er weer een herhaling komt van Hitlers Children, wat ik heb geprobeerdt hier boven uit te leggen wordt daar vertoond en verteld.
Op google kan je b.v. onder Hitler Yugend of Hitlers kinderen wat vinden.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt!!??

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2186&start=210
Succes
Groet,
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Fragile
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2005, 12:13

Bericht door Fragile »

Maj.Cain,
heel erg bedankt voor de informatie!!
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Geen probleem hoor!!
Zolang jij er wat aan hebt!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

Goed stuk, Maj.Cain! Je hebt het - naar mijn idee - prima uitgelegd. Hier en daar een beetje kort door de bocht, maar dat kan nauwelijks anders in zo'n stuk.

Paar opmerkingen:

Het is Hitler Jugend, met een J niet Yugend met een Y. :) Afgekort HJ uitgesproken als HaaJot. De Duitser spreekt de losse J uit als Jot.

De Hitler Jugend was voor de jongens van 14-18 jaar, daarvoor zaten de jongens op het Deutsche Jungvolk (DJ), 10 - 14 jaar en werden ze Pimpf genoemd.
Voor de meisjes was er de Jungmädelbund JM, 10 - 14 jaar en de Bund Deutscher Mädel BDM, 14 - 18 jaar.

Deelname aan de Hitler Jugend, die eigenlijk alles omvatte, maar dus opgedeeld was in verschillende afdelingen, was verplicht bij wet.
De grens van 10 jaar is gekozen omdat in Duitsland, toen en nu de basisschool (Grundschule) loopt tot/met 10 jaar in plaats van zoals in Nederland tot/met 12 jaar.

Er is een Nederlandstalig boek over de HitlerJugend: "De geschiedenis van de HitlerJugend" door Brenda Ralph Lewis. ISBN 90-438-0870-9
Verder is er onlangs een boek verschenen "Bij Hitler op schoot" waarin een Duitse vrouw haar jeugd in Unter Salzberg beschrijft.
Irmgard A. Hunt, ISBN 90-351-2730 Uitgeverij Bert Bakker. Een zeer leesbaar boek.

Verder zijn hier nog een paar Duitse links:
http://www.dhm.de/lemo/html/nazi/alltag ... index.html
http://www.dhm.de/lemo/html/nazi/alltag ... index.html
http://www.dhm.de/lemo/html/nazi/organi ... index.html

Kun je geen Duits lezen, dat kan ik eventueel wel vertalen.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

dvdhoven schreef:Goed stuk, Maj.Cain! Je hebt het - naar mijn idee - prima uitgelegd. Hier en daar een beetje kort door de bocht, maar dat kan nauwelijks anders in zo'n stuk.
Dank je wel, en jij bedankt voor de correcties, je wilt eigenlijk zo veel vertellen als maar kan, maar dan wordt het misschien te veel om te behappen voor een werkstuk.
Het is in ieder geval een moeilijk iets om helemaal goed uit te leggen, iemand kan zoiets beter zelf lezen en zien, en ja stomme fout Jugend met J had ik moeten weten.
Nogmaals bedankt dvdhoven.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Niet flauw bedoeld hoor dvdhoven, maar het is Deutsches Jungvolk :wink:
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

Sbf.Koch schreef:Niet flauw bedoeld hoor dvdhoven, maar het is Deutsches Jungvolk :wink:

:cry: :cry:
Je doet dus wel flauw!
Die s achter Deutsche is afhankelijk van de naamval, oftewel het zinsverband. Er kan dus ook een andere letter voor in de plaats komen.

Als je de links, die ik gaf, leest zul je het volgende zien:

"Das Deutsche Jungvolk (DJ) erfaßte die 10- bis 14jährigen Jungen, die eigentliche HJ die 14- bis 18jährigen Jungen." geen s
"1. die Jungen im Alter von 10 - 14 Jahren im "Deutschen Jungvolk" (DJ)" geen s maar een m

En kennelijk als ik heel diep graaf is in mijn zin "Deutsche Jungvolk" de vierde naamval, want het is dacht ik lijdend voorwerp. Dan kun je er iets voor zeggen om een s te gebruiken. Alleen is het hier een gemengde zin van Nederlands en Duits, dus vraag ik me af of het zo nodig is.
In de eerste voorbeeldzin is het, dacht ik, de eerste naamval, want onderwerp en in het tweede voorbeeld derde naamval, want meewerkend voorwerp.
Maar dat is zolang geleden, dat weet ik niet goed meer.

Kijk, de school is voor mij tich jaren geleden. Ik was op school niet goed in Duits, maar ik heb het later geleerd door lezen en TV kijken en in Duitsland vakantie te houden. Dus mijn passieve Duits is goed, alleen het actieve Duits is veel minder omdat ik het weinig spreek.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

je hebt gelijk...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

dvdhoven, het was niet héél serieus bedoeld, maar ik ging uit van deze poster:
Afbeelding

:mrgreen:
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

No hard feelings. :)

Fraaie poster overigens. En hier is het weer een ander zinsverband. Er staat: Wir Deutsches Jungvolk i.d. Hitlerjugend en dan is het een bepaling bij dat Wir. Ik geloof een bijvoegelijke bepaling. :)
Maar laten we aub ophouden. Duits is erg lastig als je precies op de naamvallen gaat letten.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Idd.
Ik dacht dus ook in eerste instantie dat die deutches klopte; dan zou het namelijk betekenen jungvolk van duitsland.
Was logisch...totdat ik idd de zinsconstructie las die dvdhoven bedoelde en bleek dat hij gelijk had...
vandaar ook mijn ietwat rare post eerder in dit topic
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie