"Mein Kampf"-editie gestolen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

"Mein Kampf"-editie gestolen

Bericht door Proos »

120 Teletekst di 13 jan
********************************** 1/3
Kort binnenlands nieuws

***************************************
OVERLOON Afgelopen nacht is uit het
Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in
Overloon een speciale editie van Mein
Kampf gestolen.Adolf Hitlers boek lag
in een extra beveiligde tafelvitrine.
:/ :r dat ze eens van andermans spullen afblijven.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Tja,erg,maar het gebeurt helaas meer dan genoeg zulke praktijken.

Adrian.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

.........wat was er zo speciaal aan deze editie van het boek?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Ernst-H schreef:.........wat was er zo speciaal aan deze editie van het boek?
Ik ben dus niet de enige die zich dat afvraagt.
Het viel me al op toen ik het gisteren op teletext las.
Wat zou er zo speciaal aan zijn?

Een handtekening van AH himself ofzo :?:

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Het was een speciale luxe editie volgens NOS teletkekst. Ergens anders heb ik nog gelezen dat het een exemplaar was dat Hitler zelf als geschenk had gegeven aan iemand.

Het boek is trouwens nogal lomp gestolen. Gewoon met een grote steen het tien centimeter dikke glas doorgeslagen. Boek pakken en wegwezen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ongelovelijk!

Wat zou er door het hoofd van de dader gaan als hij zoiets doet? En hoe zou hij over zijn actie denken?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Omdat het boek onverkoopbaar is, denkt het museum dat het gestolen is door of in opdracht van een verzamelaar.

Biecht maar op, Roel :P
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Dit vind ik wel heel erg ver gaand...... :x

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lord_Vetinari schreef:Omdat het boek onverkoopbaar is, denkt het museum dat het gestolen is door of in opdracht van een verzamelaar.

Biecht maar op, Roel :P
Ik ontken alles :o

volgens de limburger was deze versie of geschonken aan mussert of aan seys,

de medewerker wist het niet meer zeker, dat zou die moeten opzoeken,

goeie organisatie daar!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Op Guido's site, en nu ook op de mijne staat een stukje over het Museum te Overloon.
Ik heb foto's gezien, en het is echt niet normaal hoe ze daar met items omgaan.
Ik wil er zelf ook nog een keer heen, kijken of het er echt zo is als hoe ik het gehoord heb. (en dat is niet al te best :|!!! )

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Verzamelaars bieden museum als troost hun 'Mein Kampf' aan
Susan Jöris
Overloon - Tientallen Nederlanders belden gisteren met het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon om hun exemplaar van Mein Kampf aan te bieden. Ter vervanging van het zeldzame exemplaar van Hitlers boek dat uit het museum werd geroofd.
Een mooi gebaar, vindt Stef Temming, directeur van het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum. Tientallen mensen hebben het museum gisteren gebeld om hun exemplaar van Hitlers Mein Kampf als troost aan te bieden. Maar het boek dat in de nacht van zondag op maandag uit het museum geroofd werd, is onvervangbaar.



In tegenstelling tot de aangeboden exemplaren, waarvan er tussen 1925 en 1945 miljoenen over de toonbanken gingen, was het geroofde boek een relatiegeschenk. Het boek van veertig bij zestig centimeter en acht centimeter dikte, gebonden in leer en gezet in Gothische letters, werd door Adolf Hitler persoonlijk overhandigd aan rijkscommissaris Arthur Seyss-Inquart. Die gaf het op zijn beurt aan NSB-leider Anton Mussert. Een zeldzaam, historisch document. Adolf Hitler was niet al te scheutig met dit relatiegeschenk.



Het nieuws over de roof schokte ook de 71-jarige Leo Schrans uit Oss. Hij is met een verzamelobject naar het museum getogen. Geen Mein Kampf, maar een zeldzame munt, in 1933 geslagen ter ere van de inauguratie van Adolf Hitler als kanselier. Op de ene kant staat de beeltenis van Hitler met daaromheen de tekst Unser die Zukunft, Adolf Hitler. Op de andere kant de bekende adelaar met het hakenkruis. Om de adelaar staat de tekst Im Jahre Deutschen Schicksalswende 1933.



,,Die heb ik in 1959 gekregen van voormalig SS'er Willy Synwoldt'', vertelt Schrans. ,,Ik zat op een camping in Duitsland en hij was onder de indruk dat ik Duits sprak.'' Ook de munt was een relatiegeschenk. ,,Werd toen alleen gegeven aan hooggeplaatste Nazi's'', weet Schrans. Hij is oud-commando en is actief in het 'oorlogsherdenkingswereldje'. ,,Ik hoorde op de radio dat het boek gestolen was. Ik wil ze deze munt als troost aanbieden'', legt hij uit. Temming is blij met het geschenk. ,,Goed bewaren hè'', waarschuwt Schrans.

'Iedereen weet dat het boek hier thuishoort'
Vervolg vanpagina 1
Overloon - Ondanks het feit dat de inbrekers ongestoord hun gang konden gaan, vindt directeur Temming nog steeds dat het museum een goed alarm heeft.




De daders kwamen binnen door een hek door te knippen en met een steen een nooddeur in te slaan. Via een korte gang konden ze bij de vitrinekast komen, waarin het boek lag. Er was in dat deel van het museum geen elektrische detectie. Het één centimeter dikke glas van de vitrinekast werd met een steen verbrijzeld. ,,Maar ook al was er een alarm afgegaan, dan nog is de vraag of we de dieven gepakt hadden'', zegt Temming. ,,Het duurt even eer de politie hier is.''



De inboedel van het museum is niet verzekerd, omdat dat voor een museum volgens Temming niet te betalen is. De financiële waarde van het boek schat hij op vijftigduizend euro, maar de historische waarde is onschatbaar. Hij denkt dat het boek in opdracht van of door een verzamelaar is gestolen.



Daarnaast is het boek volgens Temming niet te verkopen, zeker niet op de legale markt. Het exemplaar is zo afwijkend van andere uitgaven dat kenners en handelaars wel nattigheid moeten voelen als het ze wordt aangeboden. ,,Iedereen in het wereldje weet dat het boek in Overloon thuishoort.''



Overigens kan het boek überhaupt in Nederland niet legaal worden aangeboden omdat het een misdrijf is om in ons land Mein Kampf te koop aan te bieden. Het boek valt onder artikel 137e van het wetboek van strafrecht, waarin simpel gezegd staat dat publicaties met discriminerende teksten niet verkocht mogen worden.



Temming heeft nog een laatste boodschap voor de dieven: ,,Dat boek moet terug. Jullie mogen het zelfs anoniem terug komen brengen. Dat boek heeft alleen hier een nuttige functie.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dat wat hier boven staat was gisteren ook op Omroep Brabant te zien. Jammer want het was wel een pronkstuk.

Ik zei trouwens 10 cm dik, maar zoals ik gisteren zag was het gewoon 10mm dik.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik zou nooit een stuk aan Overloon aanbieden, ik heb graag dat er met respect wordt omgegaan met mijn stukken.....
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

En leg nu de puzzelstukken eens bij elkaar:

Er is een directie die geen kennis en geen interesse heeft in haar eigen collectie;
-Buiten staan stukken weg te rotten
-Binnen is de collectie er een van kopieuniformen
-De directuer kent zijn eigen verzameling niet (hij verklaarde in het Limburgs dagblad van dinsdag jl. "deze Mein Kampf was van Seys I. of van Mussert"; hij wist dus niet eens het juiste verhaal achter zijn topstuk!)

Daardoor kunnen allerlei onverlaten rustig hun werk doen;
-Ge vindt er geeneen origineel Duits uniform meer; alles is ongeruild door kopie op tijd van 3 jaar! (Ik ben zelf ook gaan zien en Guido en Peter, ge hebt gelijk!!!)
-Er is alleen maar alarm op de wapenhal; een vrijwilliger klaagt hierover tegen iedereeen; of ge het nu wilt horen of niet!
-Grote stukken verdwijnen geheel; kanonen etc. zijn weg en niemand weet waar die gebleven zijn!
-In dit licht zal die Mein Kampf ook wel verdwenen zijn; minimaal te wijten aan een gigantisch desinteresse van de directie.

Waardeloos spel daar!

Mat.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Mattie schreef:En leg nu de puzzelstukken eens bij elkaar:

Er is een directie die geen kennis en geen interesse heeft in haar eigen collectie;
-Buiten staan stukken weg te rotten
-Binnen is de collectie er een van kopieuniformen
-De directuer kent zijn eigen verzameling niet (hij verklaarde in het Limburgs dagblad van dinsdag jl. "deze Mein Kampf was van Seys I. of van Mussert"; hij wist dus niet eens het juiste verhaal achter zijn topstuk!)



Mat.
misschien is het niet eens bewezen of het boek van Seyss I. of van Mussert was, hij hoeft dus niet per se het verhaal er achter niet kennen.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Plaats reactie