P46 en 49 broeken

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

P46 en 49 broeken

Bericht door Jan »

Afsplitsing uit: Gezocht een engelse P46 broek

Hey Robert,

Ben je niet in de war met een P49 broek, want van een P46 broek heb ik nog nooit gehoord.

Jan
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Robert. Je bedoelt P49? Zover ik weet bestaan er geen P46 broeken. Als je ene P49 broek zoekt, die zijn nog geregeld te vinden op http://www.ebay.com
Wat je natuurlijk ook kan doen, is even sparen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Robert heeft wel gelijk, ze bestaan, maar erg zeldzaam!

Afbeelding

Afbeelding

Maar qua prijs maakt het niet zoveel uit met een oorlogs-gedateerde! Dan kan je idd beter een 49patt. zoeken.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

zowaar, wat is dan het verschil tussen de P40 en P46?

Toch, als je goedkopere WW2 style broeken wil hebben, moet je voor de P49 gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Don't really know the difference, maar kwam deze foto onlangs tegen op ebay. Maar ging voor een beste prijs weg, geloof ik.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Raar, ik heb er nog nooit van gehoord. Dan zou er toch ook wel een P46 battle dress moeten zijn? raar....
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Ja die zijn er, maar hoeveel gemaakt??? Dus hoeveel ongedateerde broeken zijn dan naoorlogs (lees p46)! Ik zie het verschil niet tussen een p40 en een p46 op de foto! Misschien de kleur? Een interessant onderwerp voor een nieuw topic.
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

P46 broek

Bericht door Robert »

hallo

ja ik ben wel zeker van mijn zaak dat er een P 46 broek is want voor dat ik dat ging vragen had ik net iemand gebelt die mij er net even meer over verteld had.

MVG Robert

PS kan iemand mij aan zo'n broek helpen AUB niet via Ebay
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Ze bestaan wel degelijk.

Zie http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8432

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Die 12 knopen zitten die aan de binnenkant van de broek ?

Jan
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Jan,

Inderdaad aan de binnenkant. Ze zijn dus bijna niet zichtbaar van buiten. Je ziet enkel een beetje draad omdat de knopen "doornaaid" zijn. Daardoor is het ook niet mogelijk, voor de kenner althans, om een 46 te laten doorgaan voor een 40. Men kan wel 6 knopen verwijderen maar de sporen zullen atltijd zichtbaar blijven :) .

Indien je nog iets moet weten lees ik het wel.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

SignalH schreef:Jan,

Inderdaad aan de binnenkant. Ze zijn dus bijna niet zichtbaar van buiten. Je ziet enkel een beetje draad omdat de knopen "doornaaid" zijn. Daardoor is het ook niet mogelijk, voor de kenner althans, om een 46 te laten doorgaan voor een 40. Men kan wel 6 knopen verwijderen maar de sporen zullen atltijd zichtbaar blijven :) .

Indien je nog iets moet weten lees ik het wel.

Vriendelijke groeten,
Als je een p46 en/of lang genoeg doordraagt zullen de overblijfselen van deze knopen wel verdwijnen, heb zelf zn broek gehad en ik heb hem met een loep moeten bekijken om het te ontdekken.
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Dat is inderdaad zo. Maar hoe komt het dat je het hebt ontdekt?
Omdat je wist dat je er achter moest zoeken en vandaar het belang van die goede documentatie. Hierna een voorbeeld om te illustreren waarom ik altijd over die documentatie doordram.
Enige jaren geleden kwam ik in contact met een verzamelaar met een ruime collectie die een broek op overschot had.
Terplaatse zag ik dat het een Pattern 46 was in plaats van een Pattern 40 (de 12 knopen zaten er nog in). Toen ik hem hierop wees zie hij mij dat hij de broek gekocht had als "oorlogs" van een betrouwbaar persoon.
Gelukkig voor mij had hij een goed referentieboek (maar hij had het nooit gelezen :? ) en kon hij dus niet anders dan mij gelijk geven. Uiteindelijk bleek dat van de vijf overig broeken uit zijn persoonlijke collectie er maar 2 echt goed waren en één tweijfel geval (Pattern 40 zonder eitiket dus mogelijk naoorlogs). Dus moraal van het verhaal .... :!:

Af en toe zie ik op beurzen etiketloze Pattern 46 liggen, en meestal zijn ze snel weg omdat men denkt een Pattern 40 gevonden te hebben. En morgen in ciney zal dat niet anders zijn...

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Tja hoe komt dat, omdat ik niet aan documentatie genoeg heb! Documentatie is fijn, maar wat als er aan de broek geknutseld is! Voor veel dingen is toch leergeld nodig en de kunst is dit zoveel mogelijk te beperken, door goede documentatie te lezen. Mar je kuntniet alles uit boekjes halen. Veel etiketten werden er tijdens ww2 al afgehaalt omdat ze in het donker oplichten. Daarom zitten ze op de latere modellen ook aan de binnenkant (lees p46 en p49). Je kunt beter stellen dat van p40 zonder label niet te zeggen is dat ze ww2 zijn of niet. Je zou het misschien nog aan het model knopen kunnen zien. Maar daar zijn ook snel andere opgezet..
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Jeroen,

Volledig met je stelling eens (zie ook mijn eerdere lange reactie ivm mijn menig over een Pattern 40 zonder etiket).

Mijn punt was eigenlijk: als je verzamelaar bent van Britse militaria en je heb nog nooit van een Pattern 46 gehoord ben je niet goed bezig. Maar dat is natuurlijk m'n persoonlijk mening. :wink: .

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie