BD jasjes marktplaats

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Duidelijk.
Overigens zijn er van de "beruchte" Griekse jasjes (Grieks is onderhand een term geworden, maar in feite gaat het zoals ook eerder werd gemeld om export jasjes, inderdaad met een dikke ronde zwarte stempeling) meerdere versies. Ze kunnen oorlogs zijn maar ook naoorlogs. Ze zijn nl al tijdens Wo2 geproduceerd en ook daarna. De dikke zwarte stempel werd over de originele stempeling heen gezet om ze te onttrekken aan het War Department depot.
Nog steeds duiken hele partijen op die al die jarenin depot hebben gelegen. Daa rkunnen WO2 gedateerde jasjes bij zitten. Het label is er nagenoeg altijd uitgehaald omdat het land dat ze "kocht" zelf een ander label plaatste. De stempeling is tricky. Ik heb er 1 met een goede 1944 stempeling, maar ook 1 met stempel 1943 waarbij je duidelijk kan zien dat aan de 3 is geknoeid. Waarschijnlijk is daar van een 8 een 3 gemaakt. Die stempeling zegt volgens mijn informatie overigens niets over het productiejaar, maar over het jaar van onttrekking aan het War Department.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie