HElp!!! (Joods verzet Jodenvervolging)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ranger88

HElp!!! (Joods verzet Jodenvervolging)

Bericht door ranger88 »

De JOden verzette zich niet echt tegen de Jodenvervolging terwijl je zou verwachten dat ze voor zichzelf op zouden komen. Ik heb zelfs een foto gezien waarin je een moeder haar kind meetrok naar de gaskamer . Waarom ging het zo soepel????? Bijna geen enkele jood is voor zover ik weet daar in opstand gekomen. Als je het anntwoord weet of een goede 2e wereld oorlog website zet h e dan hier ff neer. Bedankt!!!!

MAil naar ranger88@lycos.nl
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat zou jij doen als er soldaten met geweren naast je staan? Als je weken niet gegeten hebt en al blij bent dat je niet neervalt? Als je de oorlog wilt overleven? Als je niet kúnt geloven dat er écht gaskamers bestaan?
De Duitsers hebben Joden niet zomaar de gaskamers ingevoerd, die Joden zaten eerst dagen (als ze geluk hadden) in een trein. Als beesten. Of kwamen uit andere kampen. Of hadden kilometers gelopen op kapotte voeten. Ze verloren hun menswaardigheid.
In 'Is dit een mens' van Primo Levi staat beschreven hoe hij zijn waardigheid en menselijkheid verliest en hoe hij zo is geworden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Bovendien was het niet zo dat er helemaal géén verzet was. Denk aan de diverse opstanden in de ghetto's (zoals in warschau) en aan de joodse verzetsgroepen.

Verder ben ik het eens met het feit dat je als er iemand een geweer op je gericht houd terwijl je net met grof geweld uit je huis bent gehaald en op beestachtige wijze bent behandeld in kampen etc. je op een gegeven moment de moed wel opgeeft.

Tevens was het voor iedereen onduidelijk wat hun lot zou zijn ...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Probeer eens het boek 'Vernietigingskamp Sobibor' van Jules Schelvis in de bibliotheek te vinden en te lezen. Hierin wordt o.a. beschreven hoe in ca. een uur tijd een volledige trein met gedeporteerde joden (ca. 2000 man/vrouw/kind)wordt verwerkt :r . D.w.z. van uit de trein gejaagd worden, de selctie voor al dan niet kamparbeid, uitkleden en naar de gaskamers. E.e.a. constant voortgejaagd door Duitse SS'ers en honden. Ik hoop dat je een sterke maag hebt.

Er was niemand die deze mensen van te voren heeft kunnen waarschuwen voor de dingen stonden te gebeuren. Bovendien, wat waarschijnlijk is, als iemand jou vertelt dat er in het Oosten verschrikkelijke, onmenselijke zelfs ondierlijke dingen gebeuren. Van een omvang nog nooit eerder in de geschiedenis vertoont, zou jij hem/haar geloven?
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Dit is een stukje dat Wieslaw Kielar heeft geschreven in zijn boek "Anus Mundi" Hij heeft 5 jaar Auschwitz overleefd en heeft in zijn prachtige boek tot in detail kunnen beschrijven hoe het was om daar te 'leven'.

Normaal heet hier: de meesten verrichten zwaar werk en stonden aan een stuk door bloot aan pesterijen, slaan, de selecties, het vergast worden, de experimenten, het doodgeschoten worden en aan de verhoren van de politieke afdeling. Hun leven hing af van een bord soep van koolraap of brandnetel en de grillen van de SS-ers, de heren over leven en dood van duizenden weerloze gevangen. Niemand was zeker van de dag van morgen. Het kampsysteem moest de gevangen fysiek vernietigen, moreel tot invaliden worden gemaakt, hun zielen dood, de menselijkheid in hen vernietigd worden.

Je leest het, de zielen dood, een dode ziel kan niet in opstand komen...

Ik heb mij hier ook vaak over verbaasd, maar hoe meer ik weet hoe duidelijker het allemaal is. Zo zijn er bijvoorbeeld ook bijzonder weinig slavenopstanden geweest, je zou denken, met z'n allen moet het toch lukken, maar de risico's zijn te groot, omdat je weet wat je te wachten staat wanneer het fout gaat, hoe snel het fout kan gaan, en dan zul je toch proberen zo lang mogelijk te overleven.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Nog twee opmerkingen.

Er is geen begrijpen aan wat niet te begrijpen valt. Ik ben nu 35 en lees al 25 jaar over de oorlog. Ik snap het nog steeds niet. Hoe meer ik lees hoe minder ik begrijp. Ik begrijp de joden enigzins. Maar ik begrijp steeds minder van de mentaliteit van 'mensen' die zich er toe verlagen andere mensen zo iets aan te doen, ook al zijn het in hun ogen minder dan dieren (ongedierte). Het getuigt in mijn ogen van een totaal gebrek aan respect voor het leven. Ik snap het niet.

De joden zijn wel degelijk in verzet gekomen, niet alleen de bekende opstand in het ghetto van Warschau, maar ook in die van Lodz en andere ghetto's in Polen. Jules Schelvis vertelt in zijn boek zelfs van een opstand in het kamp 'Sobibor'. Weinigen hebben deze opstanden overleefd.

:cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Jij vroeg hoe het kon dat de Joden niks deden tegen de Holocaust. Volgens mij is die reden vrij simpel:

Als je niet weet dat iets bestaat, kan je er ook niets aan doen.

Vergeet niet dat de Nazi's absolute meesters waren in het voeren van propaganda. De vernietigingskampen waren in feite een staatsgeheim. Niemand wist zeker of ze bestonden, behalve de mensen die erin zaten, en die er werkten. (en de top van de Nazi-leiders natuurlijk.)
Jij gaf als voorbeeld een moeder die haar kind de gaskamer in sleurde. Waarschijnlijk wist die moeder niet eens dat het een gaskamer was. Er stond op de deuren dat het een 'Douche en ontsmettingsruimte' was. In de term 'ontsmetting' zit een (vanuit Nazi standpunt gezien) bijzonder sarcastische vrom van 'humor'. Ze ontsmetten niet de mensEN, maar de mensHEID. (Nogmaals ff voor de duidelijkheid: zo keken de NAZI'S ertegen aan, IK NIET.) Het was dus zo'n situatie waarin je niet geloofd wat je overkomt totdat het achter de rug is. Zoals eerder gezegd, waren die mensen al geestelijk gebroken, en lichamelijk zwaar mishandeld.

Als je nog een paar films over dit onderwerp wilt:
-Schindlers List
-La Vita e Bella
-Escape from Sobibor

La Vita e Bella is op video verkrijgbaar, van de andere twee weet ik het niet zeker, maar ze worden vaak op tv-uitgezonden. (Schindlers List vaak op 4 mei op RTL 5 er zit dan GEEN reclame door)
Deze films zijn stuk voor stuk zeer aangrijpend, maar de ECHTE gruwelijkheden die toen plaatsvonden zijn er uit weggelaten omdat we daar met zijn allen niet tegen kunnen, onthou dat als je er naar kijkt.

Hoop je hiermee enigzins te hebben geholpen.

Sjoerd
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

HEllup?? Toch niet, denk gewoon logisch.

Bericht door lapijntje »

Wat we ook helemaal niet mogen vergeten, is dat hoe langer de oorlog duurde, hoe meer de Duitsers de Joden gewoon gebroken hebben, hebt u er enig besef van hoe lang het die mensen geduurd heeft om weer helemaal te recupereren (alle mensen die dit overleefd hebben die ik ken hebben nog steeds nachtmerries, een man die ik ken heeft in een werkkamp gezeten en die man heeft nog steeds heel veel problemen met zijn maag, simpelweg om dat jaar in de werkkampen, beeld je eens in!)
ER waren inderdaad ook wel degelijk mensen die in opstand kwamen in de concentratiekampen, weet u wat er met hen gebeurde? Ze werden opgespoord en door de tatouage op hun arm met hun nummer erop rap teruggevonden. Dan werden ze voor de ogen van hun medegevangenen gemarteld, geslagen, geschopt, afschuwelijk verminkt, en tot slot gedood (vaak door ophanging waarna ze het lijk lieten hangen tot het verrot was of niet meer kon blijven hangen)
Ik zou zeggen volg de raad op van de mensen die voor mij een reactie geplaatst hebben op deze vraag, lees vooral heel veel over de concentratiekampen. Enkele goede boeken die zeker op je vraag een antwoord zullen geven: Muziek in de concentratiekampen (door Fania Fénelon) en Trompettist in Auschwitz (door Lex van Weren)
Films kunnen je inderdaad ook vooruit helpen: Schindler's List bv.
Dan zul je zien dat het heus niet zo gemakkelijk was voor die mensen om te moeten overleven in de concentratiekampen. Daar haalde je het voorbeeld aan van de vrouw die haar eigen kind in de gaskamer mee droeg, wel ik ben er zeker van dat die vrouw te veel verschrikkelijke dingen had gehoord of meegemaakt dat ze haar kind niet aan deze gevaren wilde blootstellen. In dergelijk geval weet ik het niet, mss zou ik wel juist hetzelfde gedaan hebben.
Hopelijk heb ik je iets vooruit geholpen door mijn antwoord.
VEel liefs,
lapijntje
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Plaats reactie