was hitler dom?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
hitlerfreak

was hitler dom?

Bericht door hitlerfreak »

hallo allemaal

ik heb me al een tijdje verdiept in de tweede wereldoorlog, en na het lezen van een paar boeken over rusland en stalingrad, dacht ik eigenlijk;
hoe dom moet zo'n man zijn om volledig tegen alle realiteitszin zo'n oorlog te beginnen,
en als het fout gaat zijn beste leger te laten vernietigen (6e armee)?!

dus wat is jullie mening, was hitler niet gewoon niet zo slim?
of gestoord, maar dat was ie sowieso

alle reacties welkom
tot horens
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Mijn mening is dat jij een beetje vreemde naam hebt. (gezien het feit dat alle reacties welkom zijn)
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

tegen de tijd van het tegenoffensief bij Stalingrad was het 6. Armee al uitgeput en verdund ;) In mijn ogen had Hitler zich nooit met de oorlog en wapenproductie moeten bemoeien en de oorlog laten regelen door de mensen die er verstand van hebben ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Op de vraag: "was Hitler dom"

Nee, Hitler was niet dom. Hij heeft zeker wel domme besluiten genomen, maar dat maakt iemand nog niet dom. Sommige dingen die hij deed waren juist weer heel erg slim.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
hitlerfreak

Bericht door hitlerfreak »

Sommige dingen die hij deed waren juist weer heel erg slim.

zoals? wat bedoel je? :?:
Gebruikersavatar
hitlerfreak
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jun 2005, 14:16

Bericht door hitlerfreak »

"We were sold by England, France and later USA. They first sold us to Hitler and in 1945 they sold us to Stalin."

waar slaat dat eigenlijk op?
De eigenaar van dit account heeft zich opnieuw aangemeld onder een nieuwe naam, op verzoek van de forumbeheerders.
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Probeer eens een andere nick misschien krijg je dan meer respons
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Gebruikersavatar
de loos
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2005, 19:22
Locatie: Duffel, Belgie
Contacteer:

Bericht door de loos »

hitlerfreak schreef:Sommige dingen die hij deed waren juist weer heel erg slim.

zoals? wat bedoel je? :?:
Dat hij zelfmoord heeft gepleegt.
http://www.remaindersofww2.tk ! (forten rond antwerpen)
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Hij heeft wel fijn gezorgd voor vakanties van gewone arbeiders zoals we die nu kennen om maar ene klein ding op te noemen...
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Volkswagen ;)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Bericht door harvester »

De duitse economie terug laten heropleven.

Toch maar de macht kunnen over een gebied dat zich uitstrekt van de Spaans/Franse Grens tot een heel stuk in Rusland en ook Afrika (en ze dan verkwanseld).

Ik zie het weinigen hem maar nadoen
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Was de manier waarop hij de Duitse economie deed herleven iets goeds? Dat dacht ik toch niet. Maar slim was het inderdaad wel. Ook de manier waarop hij stapsgewijs de macht greep was slim. Maar toen het eenmaal oorlog was kon hij bij een aantal situaties geen juiste beslissing nemen, enkel de minst slechte. Rusland aanvallen voordat Engeland gevallen was of wachten tot Engeland viel maar dan het Rode Leger tijd gunnen om op te bouwen. Een dilemma waar je niet uitkomt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

hitlerfreak schreef:"We were sold by England, France and later USA. They first sold us to Hitler and in 1945 they sold us to Stalin."

waar slaat dat eigenlijk op?
quote van een Pool over het verraad van de westerse geallieerden
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Volgens mij had Hitler gewoon zijn eerste plan uit moeten voeren. Namelijk 2 maanden eerder Rusland binnenvallen, en niet eerst hulp bieden aan mussolini in de Balkan dan wel Griekenland. Was ie eerder bij Moskou geweest, misschien zelfs wel veroverd, en had de winter hem niet overvallen... maar ja.. .als, als,....

Verder denk ik gewoon dat ie inderdaad inbekwaam was om bepaalde strategische beslissingen te nemen, die had ie inderdaad aan zijn generaals over kunnen laten. Voor wat betreft het (laten) vernietigen van het 6e Armee, vergeet niet dat Stalingrad een zeer grote en met name gevoelige nederlaag was. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.....

groeten martijn
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hitler wilde niet enkel Mussolini helpen. De aanval op de Balkan voorafgaande aan Barbarossa was er toch wel gekomen omdat een Britse flankdreiging tijdens de aanval op de Sovjet Unie een te groot risico zou inhouden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie