Wat is dit voor een overjas?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Wat is dit voor een overjas?

Bericht door Michael_Wittmann »

Langer rubberen overjas met tientallen stempels erin(zie fotos)

Maar wat is het nou precies Kradmelder , NSKK , SS , KM ???

de afdrukken van waar de knopen hebben gezeten (zie foto 11 en 10)die zijn van nieuweren knopen maar die zijn weggehaalt en hij heeft een gele kraag! en onder bij de oksel zitten 3 gaatjes (zie foto 5 ), aan de achterzijde zit een soort van band en onderaan is de jas ''open gescheurt''( zie foto 8 en 9 ) voor betere loopgewoontes en boven die band zit nog een lap die alleen aan de bovenkant is vast gemaakt(zie foto 8 en 9 )(ik denk dat er dan geen water in kan lopen)onderkant ervan is gewoon open...

Mvg Michael Wittmann

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

Ik zou eerst zeggen Kriegsmarine, en aangezien hij zwart is, zou hij dan niet gebruikt worden door U-boot bemanning
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

stengun schreef:Ik zou eerst zeggen Kriegsmarine, en aangezien hij zwart is, zou hij dan niet gebruikt worden door U-boot bemanning
U boot denk ik niet...

Omdat hijj van rubber is en dan denk ik eerder dat ze hem gewoon dan (als hij KM is ) op het dek gebruikten.. voor regen en golven enz..
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

Daarom juist U-boot, zij zitten op zee en als ze even naar buiten gaan en er zijn gelven doen ze verl een lekker waterproof jas aan.
(zie: Das Boot) Maar het kan zijn dat ik in de war ben met een andere jas
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

stengun schreef:Daarom juist U-boot, zij zitten op zee en als ze even naar buiten gaan en er zijn gelven doen ze verl een lekker waterproof jas aan.
(zie: Das Boot) Maar het kan zijn dat ik in de war ben met een andere jas
Zou kunnen misschien met een leren..? of ik heb het mis kan ook :D
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

hoi michael, ik zal niet meteen een besluit trekken maar ik denk dat dit een fantasie item is.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

sander vw schreef:hoi michael, ik zal niet meteen een besluit trekken maar ik denk dat dit een fantasie item is.
en dat denk je omdat?
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Dean- schreef:
sander vw schreef:hoi michael, ik zal niet meteen een besluit trekken maar ik denk dat dit een fantasie item is.
en dat denk je omdat?
Omdat hij het natuurlijk nog nooit heeft gezien en dan bestaat het niet net zoals meerdere items...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Is het gele gedeelte van de kraag uit wol, een ander textiel of ook uit rubber?
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

antwerpx schreef:Is het gele gedeelte van de kraag uit wol, een ander textiel of ook uit rubber?
Een ander textiel!
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Michael_Wittmann schreef:
Dean- schreef:
sander vw schreef:hoi michael, ik zal niet meteen een besluit trekken maar ik denk dat dit een fantasie item is.
en dat denk je omdat?
Omdat hij het natuurlijk nog nooit heeft gezien en dan bestaat het niet net zoals meerdere items...
Deze soort mantels duiken steeds meer op, ook de stempel die erin staat is geen stempel voor in een jas, de enigste stempels die in en jas/mantel voor komen is een makersnaam, de lengte nummer en een afkorting van de datum. Ik weet dat lederen mantel bestaan hebben in de oorlog, maar wehrmacht en luftwaffe zal het niet zijn want die zijn anders, voor kriegsmarine zou er een km aderlaartje aanwezeig moeten zijn. Ook de gaten in de oksels zijn typisch Duits maar deze zijn gewoon ff met een naald of eender wat doorgeprikt (vanop de foto te zien). Ook nog qua stempel, 3 paar in 1 mantel, wat overdreven niet?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Michael_Wittmann schreef:
antwerpx schreef:Is het gele gedeelte van de kraag uit wol, een ander textiel of ook uit rubber?
Een ander textiel!
In dat geval ga ik niet meteen uit van militair (WOII) gebruik. Een wollen kraag had kunnen wijzen op een variatie op de kradmelder-mantel.

De stempeling in de jas komt mij ook niet overtuigend over (met name foto's 2 en 4), waarbij vooral het lettertype en de verdwaalde ronde adelaarstempel opvallen. Zit er tussen die tientallen stempels geen van deze constructie (in kruisvorm)?

11 11

11

11 11
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

sander vw schreef:hoi michael, ik zal niet meteen een besluit trekken maar ik denk dat dit een fantasie item is.
Ooit gehoord van Prive Ankauf?
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

dan stond er een label van de maker in, zeker in dergelijk 'mooie' mantels. Bij jullie is alles prive aankoop, ik heb net een mooie oude mantel van m'n opa, warschijnlijk Duits :P :lol:
Laatst gewijzigd door sander vw op 19 jun 2005, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Ja en wat dacht je ervan als dat nu eens eruit was gehaald...
Gesloten