Krant: Leger was in 1939 zwak

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Bericht door harvester »

regels en etiquette in oorlog waanzin?
Daar ben ik het niet mee eens. Het is juist goed dat 2 vijanden even menselijk kunnen zijn. Trouwens, zomaar iemand executeren zonder enige vorm van proces lijkt mij meer waanzin.
Meestal neem je gevangenen na het gevecht, dus het tactische voordeel bestaat niet en gevangenen worden bewaakt door de militaire politie, die vechten zowiezo toch al niet in de frontlinie.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Bericht door SJORS-SJORS »

idd iemand doodschieten zonder enige vorm van proces is waanzin. zoals Hitler beval alle russische joodse comissarisen meteen de executeren.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

is dan ook niet het bombarderen van woonwijken door de engelse voor het "uitschakellen" van het arbeidspersoneel ook geen waanzin? ik vind oorlog sowieso al waanzin, al moet ik eerlijk zeggen dat oorlog af en toe beter is dan een slechte vrede. maar nu citeer ik een romein of een griek maar dat weet ik niet zeker.

en harverster. gevangenen neem je ook tijdens een gevecht. al wil dat niet zeggen dat executeren van gevangenen ooit goed is tepraten. al werd dat door beide zijde gedaan
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Johannes
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2005, 01:13

Bericht door Johannes »

SJORS-SJORS schreef:idd iemand doodschieten zonder enige vorm van proces is waanzin. zoals Hitler beval alle russische joodse comissarisen meteen de executeren.
Niet alleen de joodse maar alle commissarisen omdat die tevens een politieke funktie hadden in de communistische leer (lees: Stalinisme ).Veel waren wel joods maar dat is een bijkomstigheid.
Deze zogenaamde commissarisen waren overigens ook geen schatjes en draaiden er hun hand niet voor om om onder andere een grote klasse van de Sovjet bevolking systematisch en op gruwelijke wijze uit te moorden.
Wij, het Westers kapitalisme en cultuur (denk ook maar eens aan de rol in deze van de katholieke kerk) vonden het overigens ook niet zo bezwaarlijk dat de Duitsers het Stalinisme met het zwaard bestreed.
Johannes
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2005, 01:13

Bericht door Johannes »

siggel schreef:is dan ook niet het bombarderen van woonwijken door de engelse dat executeren van gevangenen ooit goed is tepraten.
1.Als het niet lukt om gevangenen te bewaken of dat daardoor het resultaat van het gevecht in je nadeel dreigt uit te vallen is het natuurlijk om risicogevallen zoveel mogelijk te elimineren, daarbij hoort ook het definitief buiten gevecht stellen van gevangenen.
Tip, geef je altijd met een hele eenheid over dan vermeid je in ieder geval dat je een risicogeval vormt.
2.De Engelsen bombardeerden woonwijken om het onverzettelijke moraal van de Duitse bevolking te breken.Waren overigens ook niet alleen Engelsen die deze taktiek toepasten maar ook bijv. de Duitsers, denk ook maar eens aan de V1 en V2
Johannes
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2005, 01:13

Bericht door Johannes »

harvester schreef:regels en etiquette in oorlog waanzin?
en gevangenen worden bewaakt door de militaire politie,
Geen waanzin maar het is uiteindelijk het resultaat dat telt en niet de regeltjes die in vredestijd zijn opgesteld.

De overwinnaar krijgt uiteindelijk toch altijd gelijk, toch...?

Bewaakt de MP gevangenen ???, heb je nooit gehoord van politie eenheden die meevechten.


De SS had overigens ook een politie status maar dit terzijde omdat dat gecompliceerder ligt.
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Bericht door harvester »

neen, ik heb nog nooit gehoord van politie-eenheden die meevochten.
Dat is ook hun taak niet.

En trouwens, in elke oorlog worden wreedheden begaan. In de laatste wereldoorlog gaat het hier op grote schaal. (ik heb het dan over het afslachten van weerlozen, in Bosnië hebben ze daar ook een handje weg van).
Soldaten die zich overgeven tijdens het gevecht hebben veel meer kans om neergeschoten te worden. En dankzij deze regeltjes en etiquette kunnen veel van deze veteranen hun verhaal nog navertellen.

(hoewel soms afgeschoten worden beter is dan gevangen genomen worden cfr. de Japanse krijgsgevangenenkampen)
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Welnu, Harvester, dit zijn toch echt Politie-troepen...

Afbeelding

**edit**
zo beter...
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 21 jun 2005, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

je foto doet het niet.
Ik heb er geen kracht meer voor
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

vincent schreef:je foto doet het niet.
Je mag de foto niet hotlinken, als je naar

http://www.fortunecity.com/meltingpot/j ... PoliFr.jpg

gaat zie je de foto wel,

MVG, Den
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

is dat niet 4. SS division "Polizei"?
Ik heb er geen kracht meer voor
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Volgens mij is het inderdaad de 4. SS maar het gaat er even om dat Harvester kan zien dat er wel degelijk Politie-eenheden meevochten in de oorlog.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

deden er ook niet veel "politie" eenheden mee met de oorlog tegen de patrizanen in de sovjet-unie en het voormalige joegoslavie?
ook de meeste leden van de russische NKVD werden gelijk doodgeschoten als ze werden gevangen genomen, maar daar staat tegenover dat als er een duitser werd opgepakt door deze eenheden en er stond in zijn soldatenboekje dat hij lid was van de partij, zijn levensverwachting ook ineens met een paar 100% was gedaalt. of vergis ik me?
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

koch het was inderdaad de 4. ss division.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

:)

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie