Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door dvaupell »

Vandaag in de krant:
Denktank Nawijn en Dewinter
LPF-Kamerlid Hilbrand Nawijn en Vlaams Belang-leider Filip Dewinter richten morgen in het voormalige woonhuis van Pim Fortuyn in Rotterdam, een nieuwe beweging op. Een naam is nog niet bekend, maar de kans is groot dat de naam van Willem van Oranje zal worden gebruikt.

Wat moeten we hier van denken ? Mij lijkt het wat eng..
Ik zie een aantal zaken: Nawijn/Dewinter/Fortuyn/Willem van Oranje...


Reacties graag
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Eén of andere Dietsgezinde organisatie?
MvG,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door KevinP »

dvaupell schreef:Ik zie een aantal zaken: Nawijn/Dewinter/Fortuyn/Willem van Oranje...
De heren Nawijn en Dewinter maken misbruik van zowel de naam van Willem van Oranje als Pim Fortyn.

Een stukje uit de media:
Woede over 'misbruik' Pim Fortuyn

LPF-Kamerlid Varela is woedend, omdat zijn fractiegenoot Nawijn maandag in het huis van Pim Fortuyn een samenwerking met DeWinter presenteert. De broer van Fortuyn noemt het 'provocerend'.
LPF-Tweede-Kamerlid Hilbrand Nawijn zal maandag samen met de Belgische leider van Vlaams Belang, Filip Dewinter, de oprichting van een 'politieke denktank' bekend maken. Dat gebeurt in 'Palazzo di Pietro', het voormalige woonhuis van de in 2002 vermoorde politicus Pim Fortuyn in Rotterdam.

Geen Dewinter
Maar volgens het LPF-Tweede Kamerlid Varela wilde Pim Fortuyn helemaal niets te maken hebben 'met rechts-extremisten als DeWinter'.

"Nawijn en DeWinter hebben volgens hem Fortuyn niet eens gekend. Hij vindt dat beiden de naam van Pim Fortuyn 'misbruiken'. Laten ze naar een hotel gaan of zo, maar niet naar het huis van Pim", zei een geëmotioneerde Varela.

Provocerend en ongehoord
Marten Fortuyn, de broer van Pim Fortuyn, vindt het provocerend en ongehoord dat Nawijn en DeWinter het voormalige woonhuis van Fortuyn hebben gekozen om bijeen te komen. "Ik had van Nawijn anders verwacht.'' Ook over de denktank is hij niet positief.

"Mensen moeten zich realiseren dat Filip DeWinter nog steeds tegen het rechts-extremisme aanschurkt. Het is onverstandig van Nawijn dat hij dit even terzijde schuift'', aldus Fortuyn.

DeWinter liet in een interview met Radio1 weten dat het niet de bedoeling is een filiaal van het Vlaams Belang in Nederland op te richten. Ook een gezamenlijke politieke partij is niet zijn ambitie. "Daar zit niemand op te wachten, denk ik'', aldus DeWinter.

Op andere gedachten brengen
Hij zegt veel reacties gehad te hebben van geestverwanten van Pim Fortuyn, die ook verontwaardigd zijn.

Meer dan proberen om Nawijn en DeWinter op andere gedachten te brengen, kan Varela niet. En dat zal hij morgenmiddag proberen bij het huis van Fortuyn.

Volgens LPF-fractievoorzitter Van As handelde Kamerlid Nawijn op persoonlijke titel en niet namens de fractie toen hij de leider van Vlaams Belang, DeWinter, uitnodigde in het huis van Pim Fortuyn. Van As hoorde pas vrijdag over de ontmoeting, maandag in Rotterdam.

Van As vindt dat het Nawijn vrij staat om een gesprek aan te gaan met DeWinter, maar noemt het 'niet handig' dat dit gebeurt in de woning van de vermoorde politieke leider. Fortuyn heeft Nawijn niet eens gekend en wilde niets te maken hebben met de partij van DeWinter, aldus Van As zondag.

Hij hoopt Nawijn op andere gedachten te brengen, maar was daar zondagmiddag nog niet in geslaagd.

Denktank
De politieke denktank, die zich onder meer gaat bezighouden met vreemdelingenzaken en integratie.

In een interview met de Metro kondigde DeWinter vrijdag al de Vlaams-Nederlandse samenwerking aan. Ook lanceerde hij een mogelijke naam: de 'Willem van Oranjestichting'.

Politieke partij
Nawijn laat in een gesprek met De Telegraaf weten dat 'het goed mogelijk is dat de politieke denktank een opmaat is naar een nieuwe politieke partij voor Nederlandstaligen in Vlaanderen en Nederland'. "We zijn met elkaar in gesprek en dat bevalt erg goed."

Het alsmaar groter wordende Europa ziet Nawijn als een gevaar voor het Nederlandstalige cultuurgoed en de gezamenlijke historie. "We hebben elkaar hard nodig in Europa.... Ik ben het helemaal met Dewinter eens dat we véél meer moeten werken aan onze eigen nationale identiteit, waar we trots op kunnen zijn."

Nawijn, voormalig minister van Vreemdelingenzaken, ging in januari naar de nieuwjaarsreceptie van de rechtse Vlaamse politicus en kondigde vervolgens de oprichting aan van een lokale politieke partij in zijn woonplaats Zoetermeer.

Rechterkant van het politieke spectrum
Dewinter toonde zich toen een voorstander van internationale samenwerking van rechts-nationalistische partijen.

Het immigratiebeleid van Nederland ziet Dewinter als voorbeeld voor België. In het Metro-interview zegt hij dat Nederland 'het gidsland voor de rechterkant van het politieke spectrum in Europa' is geworden. “België moet een voorbeeld nemen aan het stevige vreemdelingenbeleid zoals gevoerd in Nederland, Denemarken en Zwitserland”.

Bron: Planet
Ik maak me hier niet druk om. Nawijn heeft totaal geen charisma of persoonlijkheid zoals Pim Fortuyn dat wel had. Iemand als Geert Wilders zal in Nederland misschien wat stemmen behalen, maar Nawijn is volgens mij nu al een politieke mislukkeling.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Waarom denk je dat hij deze alliantie aangaat in de eerste plaats... DeWinter heeft wél charisma, zeker ook onder rechts nederland. 1+1=2...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:Ik maak me hier niet druk om. Nawijn heeft totaal geen charisma of persoonlijkheid zoals Pim Fortuyn dat wel had. Iemand als Geert Wilders zal in Nederland misschien wat stemmen behalen, maar Nawijn is volgens mij nu al een politieke mislukkeling.
Aan wat koppel je die mislukking? Gewoon aan het succes dat hij (niet) heeft omwille van zijn (ontbrekend) charisma of omwillen van zijn charisma tout court?
Geen Dewinter
Maar volgens het LPF-Tweede Kamerlid Varela wilde Pim Fortuyn helemaal niets te maken hebben 'met rechts-extremisten als DeWinter'.
Dat herinner ik mij ook nog. Als de kat (mét standbeeld) van huis is....
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Aan wat koppel je die mislukking? Gewoon aan het succes dat hij (niet) heeft omwille van zijn (ontbrekend) charisma of omwillen van zijn charisma tout court?
Ik heb gewoon absoluut niet het gevoel dat deze man nog politiek succes zal behalen. Sommige van zijn uitspraken zullen het best redelijk doen, maar Geert Wilders zit ongeveer in dezelfde hoek en heeft meer persoonlijkheid. Voor mij gaat het om inhoud, maar persoonlijkheid is toch ook ontzettend belangrijk. Ik vraag me ook af hoe men in Nederland in het algemeen denkt over Vlaams Blok. Deze partij is in Nederland zelden positief in het nieuws geweest.

Verder heeft Nawijn tot nu toe nou niet echt een glansrijke politieke carrière achter de rug. De mislukkingen van de LPF zijn niet te tellen, maar ook Nawijn zelf heeft een aantal persoonlijke mislukkingen op zijn CV staan:
- Kondigde in augstus 2003 aan uit te zoeken of criminele Marokkanen met een Nederlands paspoort konden worden uitgezet. De meerderheid van de Kamer en premier Balkenende nam hier afstand van, omdat er strijdigheid was met de Grondwet en met internationale verdragen.
- ls bewindsman kwam Nawijn in november 2002 hard in botsing met de Kamer over de doodstraf, nadat hij in een interview met 'Nieuwe Revu' had gepleit voor een discussie over herinvoering ervan. Hij verwees daarbij onder andere naar de bestraffing van de (vermoedelijke) dader van de moord op Pim Fortuyn. Nam later op sommige punten afstand van zijn uitspraken. De Kamer kapittelde hem zowel over zijn uitspraken als over de wijze waarop hij daar later op terug was gekomen.
- Werd in december 2002 ernstig bekritiseerd over zijn uitspraak dat de Tweede Kamer één groot ritueel was. Een door de SP ingediende motie van wantrouwen werd echter verworpen.
- Verloor op 19 december 2002 een kort geding dat hij had aangespannen tegen 'De Telegraaf'. Deze krant had beweerd dat Nawijn in verband was gebracht met belastingontduiking en zwartgeldbetalingen in de periode dat hij voorzitter was van de voetbalvereniging DSO in Zoetermeer. Nawijn eiste rectificatie, maar de rechtbank in Amsterdam wees die eis af.

Bron: Parlement.com
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door Robin V »

KevinP schreef: Deze partij is in Nederland zelden positief in het nieuws geweest.
In België ook niet, maar hier is ze wel de grootste partij...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Denktank Hilbrand Nawijn en Filip Dewinter

Bericht door KevinP »

Numb schreef:
KevinP schreef: Deze partij is in Nederland zelden positief in het nieuws geweest.
In België ook niet, maar hier is ze wel de grootste partij...
Daar heb je inderdaad een goed punt. Nederlanders kennen het Vlaams Blok echter vooral uit de media, terwijl in België het Vlaams Blok ook buiten de media de kans heeft zich te manifesteren. Bovendien kennen wij in het algemeen de problematiek in België niet zo goed, waardoor we het Vlaams Blok ook niet zo goed kunnen beoordelen en afgaan op wat de pers over hen zegt.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik vind het weerzinwekkend dat zulke figuren als DeWinter en Nawijn hun naam verbinden aan de "Vader des Vaderlands", Willem van Oranje! Vooral ook omdat de helft van de oprichters BELG is. Niet dat ik wat tegen Belgen heb (allerminst), maar noem het dan de Leopold van Saksen-Coburg Stichting ofzo!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zitadelle schreef:Vooral ook omdat de helft van de oprichters BELG is.
Willem van oranje heeft nochtans een tijdlang in Brussel vertoefd - als medebestuurder van de Nederlanden.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Buiten wat je er van vind, mag je in mijn ogen nooit de naam van een voormalig lid van het Koningshuis bezoedelen.
Het is trouwens toch onzin want je mag geen enkele naam van de Oranjes gebruiken voor dergelijke zaken zonder toestemming.

Nawijn is een politieke onbenul, ik had DeWinter toch wat intelligenter ingeschat. Valt die toch even keihard door de mand.
Willem van oranje heeft nochtans een tijdlang in Brussel vertoefd - als medebestuurder van de Nederlanden.
Tsja dat was voordat die Vlamingen zich zonodig van Nederland moesten afscheiden :wink:
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wilco Vermeer schreef:Buiten wat je er van vind, mag je in mijn ogen nooit de naam van een voormalig lid van het Koningshuis bezoedelen.
Het is trouwens toch onzin want je mag geen enkele naam van de Oranjes gebruiken voor dergelijke zaken zonder toestemming.
Je hebt helemaal gelijk Wilco, want inmiddels is het Nawijn door de RVD uitdrukkelijk verboden om de naam van Willem van Oranje te gebruiken voor zijn denktank. :)
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

De denktank is inmiddels vernoemd naar een voormalig burgemeester van X, die in de 17e eeuw naar Nederland vluchtte omdat hij destijds daar wel zijn mening kon uiten.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Zitadelle schreef:Ik vind het weerzinwekkend dat zulke figuren als DeWinter en Nawijn hun naam verbinden aan de "Vader des Vaderlands", Willem van Oranje! Vooral ook omdat de helft van de oprichters BELG is. Niet dat ik wat tegen Belgen heb (allerminst), maar noem het dan de Leopold van Saksen-Coburg Stichting ofzo!
Sorry hoor, maar Willem van Oranje leefde het grootste deel van zijn leven in de ééngemaakte Nederlanden (België en Nederland dus). Hij kreeg zijn opleiding in Brussel, de hoofdstad van de Nederlanden. En het was niet Willem van Oranje die voor de opsplitsing in het noordelijk en zuidelijk deel zorgde, maar de Spaanse koning Filips II. Willem van Oranje heeft dan ook iétsje meer met België gemeen dan jij beweert.

En omdat de helft van de oprichters Belg is, hoef je het natuurlijk ook niet te gaan noemen naar een Belgisch vorst die niets met Nederland te maken heeft. Willem van Oranje zou dus passender zijn, ware het niet dat dergelijke historische figuren zoiezo niet aan extreem-rechts groeperingen moeten gelinkt worden.
Plaats reactie