Hoeveel legers had Adolf Hitler?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ogun

Hoeveel legers had Adolf Hitler?

Bericht door Ogun »

Hoeveel legers had Adolf Hitler?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik denk dat je dit bedoelt:

Het Derde Rijk had in de hele oorlog 39 Heeresgruppen (Landmachtgroepen), die weer waren verdeeld in 33 Legers: 25 Armeen (Legers), 1 Gebirgsarmee (Bergleger) en 7 Panzerarmeen (Pantserlegers).

Ironclad
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Untergang of das Boot
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2005, 20:23

Bericht door Untergang of das Boot »

wat is het verschil tussen een pantserarmee en een gewoon armee?
"Het Duitse volk heeft dit over zichzelf afgeroepen. ik kan het niet helpen dat het niet beter is. Daarom heb ik ook geen medelijden."
-Adolf Hitler, tijdens slag om Berlijn.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Met of zonder Pantserdivisies
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Untergang of das Boot
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2005, 20:23

Bericht door Untergang of das Boot »

hoe bedoel je?
"Het Duitse volk heeft dit over zichzelf afgeroepen. ik kan het niet helpen dat het niet beter is. Daarom heb ik ook geen medelijden."
-Adolf Hitler, tijdens slag om Berlijn.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Als een leger pantserdivisies bezit is het een Panzerarmee.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gast

Bericht door Gast »

Heeresgruppe moet je vertalen met legergroep (engels: army group). Eeen legergroep bestaat uit minstens een, maar meestal meer legers.
Legers en legergroepen zijn organisaties die naar behoefte gevormd en weer opgeheven worden. Ook krijgen ze regelmatig andere namen.
Dus aantallen zeggen niet zoveel.

De duitsers hadden vooral later in de oorlog de gewoonte om namen van militaire formaties indrukwekkender te maken dan door de feitelijke samenstelling grechtvaardigd was.
Zo krijg je bij voorbeeld parachutisten legers waarin maar een paar soldaten ook daadwerkelijk parachutisten waren.
Hetzelfde geld voor pantserlegers en pantsercorpsen. Er waren in rusland pantsercorpsen waarbij geen pantserdivisies waren ingedeeld.
Aan de andere kant zijn er genoeg voorbeelden van duitse legers, die gewoon leger heete, maar waarbij wel pantserdivisies waren ingedeeld.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Geef eens een paar voorbeelden van een Panzerkorps zonder pantsers en een Armee met pantserdivisies van voor 1945.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Maar weer eens naar mijn boekenkast gelopen en daaruit, willekeurig, een deel van het “Kriegestagebuch des Oberkommandos der Wehrmacht” gepakt. Bleek deel 5, 1943 teilband 1 te zijn.
Daarin staat een “Schematische Kriegsgliederung” voor het tweede kwartaal van 1943. Of te wel een overzicht tot op divisieniveau van het duitse leger.
Legers met pantserdivisies:
Zesde leger, deel uitmakend van Heeresgruppe Süd, en bekend van Stalingrad. Ingedeeld zijn 23Pz, als legerreserve en XXIV Pz corps, zo te zien zonder pantserdivisies.
Zevende leger, Heeresgruppe D: 1Pz als legerreserve.
Vijftiende leger, Heeresgruppe D: 26Pz als legerreserve.
Andere pantsercorps zonder pantserdivisies: XXXXVI Pz corps met 7, 78 en 258 ID. Maakt deel uit van 2 Pz leger, en dat is weer een onderdeel van Heeresgruppe Mitte.
Verder 3 Pz armee, onderdeel Heeresgruppe Mitte. Geen pantserdivisies bij ingedeeld.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Heel apart. Toch is dit dan te wijten aan de situatie aan het front, aan de praktijk. In theorie was het verschil wel degelijk wel of geen pantsers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb nog eens wat andere delen bekeken. Het beeld is in alle jaren hetzelfde als dat van 1943. In Rusland is het te begrijpen dat van de theorie wordt afgeweken.
Maar het verschijnsel treedt ook op bij Heeresgruppe D, en die staat in het westen. En daar was voor D-day niet echt een front.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar het blijft verschil tussen theorie en praktijk. Dat is het punt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Ok
Gebruikersavatar
Untergang of das Boot
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jun 2005, 20:23

Bericht door Untergang of das Boot »

ok duidelijk
maar het is wel zo dat de echte situatie aan het front soms (en tegen het einde van de oorlog erg vaak) verschilde met de theorie situatie als het over de 'inhoud' van de duitse legers gaat.
er waren in het ardennenoffensief (pantser) divisies met bijv. maar 100 gepantserde voertuigen, terwijl in theorie ong 500 gepantserde voertuigen in zo'n divisie zouden moeten zitten.
ik weet deze cijfers niet zeker. als iemand precies weet hoeveel gepantserde voertuigen in een divisie zaten, verbeter mij dan ajb. :wink:
"Het Duitse volk heeft dit over zichzelf afgeroepen. ik kan het niet helpen dat het niet beter is. Daarom heb ik ook geen medelijden."
-Adolf Hitler, tijdens slag om Berlijn.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Uit het hoofd bestond een Pz. Div. op volle sterkte uit 150-220 tanks, maar zeker geen 500.
Plaats reactie