Gruschewo...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Gruschewo...

Bericht door Harro »

Heeft iemand een gedetailleerde kaart van de Oekraïne waarop hij kan zien of er in de buurt van Shitomir een plaats is die Gruschewo heet en of dit in de buurt is van plaatsen als Biala Zerkwa en Ustynowka? Ik probeer te achterhalen waar iemand sneuvelde.

Alvast bedankt!
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Deze maar daar staat het niet op meen ik vluchtig te zien.

http://www.wolhynien.de/images/map.gif
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jammer. Maar wel bedankt voor een verder zeer nuttige kaart! :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Erik K.
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 mei 2004, 21:42
Contacteer:

Bericht door Erik K. »

Harro,

Weet je het legeronderdeel waarin die persoon diende?

Dat kan helpen!

groet,

erik
"I love the smell of Napalm in the morning"
http://www.feldgrau.com
http://forum-der-wehrmacht.de
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

SS AA 1
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Volgens mij staat Ustynowka op die kaart als Justinowka.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Harro schreef:Volgens mij staat Ustynowka op die kaart als Justinowka.
Ja, pas op met de spelling. Ik zag op een andere site dat er 28 manieren zijn om Shitomir te schrijven. Men gebruikt ook gewoon Jitomir. Dan wordt zoeken lastig.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

En wellicht handig mocht je het kunnen lezen.
http://rkkaww2.armchairgeneral.com/maps ... tsa_44.JPG
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Misschien kan onze Zhukov het lezen :(
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Mocht het niet lukken is er deze site nog in het Russisch met een Duitse domeinnaam.

http://www.zhitomir.de/
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik denk dat dat lastig zoeken gaat worden naar Grushevo.

Zhitomir (Shitomir, Zhytomyr, hebben we nu onderhand wel gevonden, hier een lijst met dorpjes in de Zhitomirsky rayon, hier staat Grushevo echter niet tussen, zelfs niets wat er op lijkt.

Dan hebben we Biala Zerkwa (of Bila Tserkva, of Bila Cerkva, of Biała Cerkiew, of Біла Церква), dat ligt niet in de Zhitomirska Oblast, maar in de Kievska Oblast, verder naar het oosten dus. Tussen Zhitomir en Kiev, iets naar het zuiden; Kaart Oekraïne
Verder gevonden de lijst met dorpjes in Biala Tserkivky Region. Grushevo staat hier niet tussen, wel Glushky, lijkt er op met een beetje fantasie...

Tot slot hebben we nog Ustinovka (устиновка, of устинiвка), dat ligt niet in de Zhitomirska Oblast, noch in de Kievska Oblast, maar in de Kirovogradska Oblast, hoofdstad Kirovograd, ten zuiden van Kiev, ten oosten van Uman, zie kaartje van de Oekraïne hierboven.
Ustinovka ligt in het zuiden van deze regio; Kaart Kirovogradska Oblast, onder het meest zuidelijke gele bolletje.
De mooie lijst weer, maar wederom geen Grushevo...

Ik ben bang dat ik je dus niet verder kan helpen... :cry:

Misschien weet je meer plaatsen, of zijn dit je enige aanknopingspunten?
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Kleine disclaimer ;)

Er kunnen natuurlijk nog meer plaatsen zijn die Ustinovka heten, die wel in de buurt van Zhitomir liggen. Dit zullen dan echter wel hele kleine plaatsen zijn, die ik (nog) niet heb gevonden!
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Probleem is dat ik weet uit het KTB dat een Herbert Sperling uit 6.(I.G.)/AA LAH het Panzerkampfabzeichen in bronce kreeg op 09.19.1943. Hij was SS-Schütze.

In de Volksbund database kom ik tegen

Nachname: Sperling
Vorname: Herbert
Dienstgrad: Schütze
Geburtsdatum: 05.06.1924
Geburtsort: Skalitz
Todes-/Vermisstendatum: 10.11.1943
Todesort: Gruschewo
Herbert Sperling ist vermutlich als unbekannter Soldat auf die Kriegsgräberstätte in Kiew - Sammelfriedhof (Ukraine) überführt worden.

Maar of het hem is. Het is een zeldzame naam en de rang klopt. Maar voor de SS AA 1 weet ik voor die dag:

Mittwoch den 10. November 1943

Die 1. Panzer-Division des Heeres und die Leibstandarte quälen sich weiter mühsam durch den Schlamm, der inzwischen zu Schneematsch geworden ist. Um 14.40 Uhr meldet sich der Chef der 4. (Pz.Späh.-) Kompanie, Obersturmführer Heinz Goltz, in Biala Zerkwa und erhält Befehl, dort unterzuziehen und für den 11. November zwei kampfstärke Spähtrupps bereitzuhalten. 18.30 Uhr befiehlt Ia den Kdt. Stabsquartier, der Hauptsturmführer Gerret Korsemann, mit unterstellter Panzerspähkompanie (ohne 1 Spähtrupp) nach Ustynowka zur Erkundung und Sicherung eines neuen Divisionsgefechtsstand.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie