Gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Re: gasmasker

Bericht door Michael_Wittmann »

Waffenambt schreef:ik denk ook na oorlogs want de dop is wat hoger dan anders
De dop van het gasmaskerbus?

Mvg
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De deksel bedoeld hij denk ik Michael en overigens hoeft het spul nog niet de prullenbak in. DDR-spul wordt langszaam aan ook steeds interessanter voor mensen die een verzamelhobby zoeken. Wacht nog een paar jaar en dan kun je er misschien nog een acceptabel bedrag voor vragen. Daarnaast zou ik dit spul nooit weggooien maar gewoon houden en bewaren als referentiemateriaal voor de volgende keer dat je een gasmasker koopt. Overigens kan de bus nog wel orgineel zijn. Luftschutz gasmaskerbussen werden net als veel ander spul doorgebruikt. Hopelijk heb je hier wat aan. :) ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

SiNiStEr schreef:De deksel bedoeld hij denk ik Michael en overigens hoeft het spul nog niet de prullenbak in. DDR-spul wordt langszaam aan ook steeds interessanter voor mensen die een verzamelhobby zoeken. Wacht nog een paar jaar en dan kun je er misschien nog een acceptabel bedrag voor vragen. Daarnaast zou ik dit spul nooit weggooien maar gewoon houden en bewaren als referentiemateriaal voor de volgende keer dat je een gasmasker koopt. Overigens kan de bus nog wel orgineel zijn. Luftschutz gasmaskerbussen werden net als veel ander spul doorgebruikt. Hopelijk heb je hier wat aan. :) ;)
Gasmasker bus en de filter lijken mij ook orgineel(nou zie ik van de filter niet veel) Maar het gasmasker is als het goed is van leer( soort leer ook goed) En dan is het DDR... DDR verzamelaars zijn er ook dus... niet weggooien!

Mvg Michael Wittmann
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Onbekend gasmasker

Bericht door asjemenou »

Volgens mij is het gasmaskergelaatsstuk een (West) Duitse GM55. Staat een stempel in van 1957. Deze zijn vrij gelijk aan de WOII GM38. DDR fabrikaat is het naar mijn idee niet. De vroeg naoorlogse DDR gasmaskers zoals de ASM 85132 en de GTG 853 hebben wel overeenkomsten met dit gasmasker maar de oogglazen zijn hierbij anders.
Het gasfilter is naar mijn mening een vooroorlogs Duits industrieel filter. Als het voorbestemd was voor de Wehrmacht dan had er wel een WaA stempel op gestaan. Dan had onze koper dit zeker moeten zien. De gasmaskerbus met het afwijkende "Klarscheiben" compartiment kan een vroeg Wehrmacht model zijn maar ook bedoelt zijn om een industrieel gasmasker in op te bergen. Ik weet dat Duitse industriële gasmaskers/gasmaskerbussen uit de dertiger jaren heel sterk op de gasmaskers van de Wehrmacht lijken. Vaak zijn te onderscheiden van de militaire varianten omdat ze geen WaA stempels hebben.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Luftschutz kan ook nog steeds. Had z'n banden met het leger maar was geen volledig militaire organisatie en gebruikte dus ook spul dat geen WaA stempels had.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie