Re-enactment, 'heiligschennis' of niet?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re-enactment, 'heiligschennis' of niet?

Bericht door Peter M »

Post hier wat jullie van re-enactment en van re-enactors (niet persoonlijk!) vinden.

De grondidee van re-enactment vind ik zeer goed, geschiedenis uitbeelden. Zo bereik je een breder publiek dan met het schrijven van boeken.

Maar zoals sommigen bezig zijn heden ten dage (mede dankzij BOB)...dan krijg ik het gevoel dat er velen gewoon gefrustreerd zijn omdat ze zelf niet in het leger kunnen of willen. Daarmee wil ik natuurlijk niet alle re-enactors over dezelfde kam scheren....
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

- even een opmerking vóóraf aan deze discussie - (voorkomen is beter dan genezen).

Ik wil alle posters in deze thread oproepen om met argumenten te komen en erg uit te kijken met louter subjectieve mededelingen. Een opmerking als: "re-enactment is stom", wekt de irritatie op van mensen die hier hun ziel en zaligheid in stoppen.

Ieder zijn/haar hobby. Laat je informeren wat de drijfveren zijn en ga uit van het goede in de mens, men is enkel geïnteresseerd in de beweegredenen achter deze hobby.

Met argumenten komen is het devies, niet voor niets heet dit onderdeel discussieren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ikzelf vind het idee achter re-enactment wel goed.

Maar mensen kunnen ook te extreem bezig zijn, zoals het uitbeelden van SS-ers (wat ze in Amerika doen) vind ik persoonlijk toch echt te ver gaan.

Ook vind ik dat , als het nadoen van een Britse soldaat wordt toegelaten, het naspelen van een Duitse soldaat ook wel moet kunnen hier in Nederland.

Maarja, zoals ik hier verderop op dit Forum al had gelezen: ''De winnaar schrijft de geschiedenis.''

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

BjornSpiN schreef:Ikzelf vind het idee achter re-enactment wel goed.

Maar mensen kunnen ook te extreem bezig zijn, zoals het uitbeelden van SS-ers (wat ze in Amerika doen) vind ik persoonlijk toch echt te ver gaan.

Ook vind ik dat , als het nadoen van een Britse soldaat wordt toegelaten, het naspelen van een Duitse soldaat ook wel moet kunnen hier in Nederland.

Maarja, zoals ik hier verderop op dit Forum al had gelezen: ''De winnaar schrijft de geschiedenis.''

Bjorn.
Wat geeft je dan het idee dat een Duitse soldaat niet mag worden nagedaan? Echte re-enactment heeft beide zijden nodig, hoor. In Amerika spelen ze ook elk jaar de hele Burgeroorlog na en daar doen ook de Zuidelijken mee.

re-enactment moet je zien als 'de geschiedenis tot leven brengen'. Men beeldt gebeurtenissen uit zoals ze gebeurd zijn (en soms zoals ze hadden kunnen gebeuren, de BBC heeft daar een programmaserie over (gehad)) en daar heeft men de winnaars en verliezers voor nodig.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Re: Re-enactment, 'heiligschennis' of niet?

Bericht door paulstolk »

antwerpx schreef: Maar zoals sommigen bezig zijn heden ten dage (mede dankzij BOB
Even snel tussendoor... wie of wat is BOB?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Soms komt het ook nogal potsierlijk en 'ongeloofwaardig' over.
De gemiddelde leeftijd van een re-enakter ligt bij velen een pak hoger dan diegenen die ze uitbeelden.
Ook de gemiddelde lichaamsomvang komt niet altijd overeen met de uit te beelden personage.
Hoe dikwijls zie je niet een overjaarse man,met een buikje en een lichaamsgewicht van 90/100 kg een airborne trooper of infanterist nadoen.
Daarmee wil ik geen steen smijten naar mensen die in die categorie vallen.
Maar ik krijg daar mijn bedenkingen bij als ik een compagnie red devils,of zo'n razendpopulaire easy compagnie van de je weet wel divisie zie aantreden waarin de helft of zelfs meer in de opgesomde categorie vallen.

En nu hoor ik mensen denken "en mogen dikke mensen dan niet mee doen of watte??"

Dan zeg ik jawel,maar dan wel als logistieker of iemand die aan jou profiel kon beantwoorden !!
Maar niet als jonge knaap die de jump in Normandie heeft gedaan,begrijp je??

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Re-enactment, 'heiligschennis' of niet?

Bericht door Peter M »

paulstolk schreef:
Even snel tussendoor... wie of wat is BOB?
Band of Brothers, maar dan afgekort
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit was mijn reactie uit het andere topic
Ik ben het hier ook mee eens, dit is een van de redenen dat ik medailles zo intressant vind, er zit een verhaal van moed, eer, verdriet, opoffering achter. dat is tevens de reden dat ik de medailles nog nooit zelf heb opgespeld.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Lord_Vetinari schreef:
BjornSpiN schreef:Ikzelf vind het idee achter re-enactment wel goed.

Maar mensen kunnen ook te extreem bezig zijn, zoals het uitbeelden van SS-ers (wat ze in Amerika doen) vind ik persoonlijk toch echt te ver gaan.

Ook vind ik dat , als het nadoen van een Britse soldaat wordt toegelaten, het naspelen van een Duitse soldaat ook wel moet kunnen hier in Nederland.

Maarja, zoals ik hier verderop op dit Forum al had gelezen: ''De winnaar schrijft de geschiedenis.''

Bjorn.
Wat geeft je dan het idee dat een Duitse soldaat niet mag worden nagedaan? Echte re-enactment heeft beide zijden nodig, hoor. In Amerika spelen ze ook elk jaar de hele Burgeroorlog na en daar doen ook de Zuidelijken mee.
In Nederland schijnen ze over het naspelen van Duitse soldaten nogal moeilijk te doen.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

BjornSpiN schreef:
Lord_Vetinari schreef:
BjornSpiN schreef:Ikzelf vind het idee achter re-enactment wel goed.

Maar mensen kunnen ook te extreem bezig zijn, zoals het uitbeelden van SS-ers (wat ze in Amerika doen) vind ik persoonlijk toch echt te ver gaan.

Ook vind ik dat , als het nadoen van een Britse soldaat wordt toegelaten, het naspelen van een Duitse soldaat ook wel moet kunnen hier in Nederland.

Maarja, zoals ik hier verderop op dit Forum al had gelezen: ''De winnaar schrijft de geschiedenis.''

Bjorn.
Wat geeft je dan het idee dat een Duitse soldaat niet mag worden nagedaan? Echte re-enactment heeft beide zijden nodig, hoor. In Amerika spelen ze ook elk jaar de hele Burgeroorlog na en daar doen ook de Zuidelijken mee.
In Nederland schijnen ze over het naspelen van Duitse soldaten nogal moeilijk te doen.

Bjorn.
Nee hoor. Je mag niet in een Duits uniform zomaar over straat, maar als het re-enactment is op een afgesloten terrein en zo, geen probleem.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

En Adrian: ik ga volledig met je akkoord. Soms wordt er wat te licht omgesprongen met authenticiteit.

Sommigen doen soms zelfs geen poging om zich in te leven in de tijd van toen. Ik weet niet meer juist waar ik die foto heb gezien, maar het volgende tafereel stond erop: Mannen van rond de 50, met een plastieken bak Jupiler naast zich, lezend in de gazet van vandaag in een varieteit aan Amerikaanse uniformen (enkelen de rang van korporaal, de meesten soldaat), met hun lieftallige echtgenotes op een strandstoel ernaast, uiteraard in trendy kledij....
Misschien zijn het dat soort mensen die de hobby een slechte naam bezorgen, ik weet het niet.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

En dan zijn er van die krakken bij ,die lopen daar wo1 of 2 te re-enakten met een ponystaart,of los haar tot op hun schouders.
En nee,niet van horen zeggen,maar zelf meermaals gezien.

Adrian.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

oke dat laatste klopt.. maar dat zit hem voornamelijk in de organisatie van zo'n re-enactment vereniging, die moeten gewoon beter de toelatings eisen naleven

en over dat wing gedoe.. ik zat even met mn gedachten bij de wing op de baret, niet op de borst.. dat is natuurlijk een kwalificatie bewijs
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Alles op de juiste plaats en op het juiste moment.

Zie ik een groep die op serieuze wijze vol authenticiteit iets uitbeeld dan is dat net zoiets als een oorlogsfilm; bij de eerste grove fout trap ik het af! (Houdt ik het voor gezien: NL!)
Theoretisch zou het dan ook mooi zijn wanneer het uitgebeelde klopte, maar de praktijk is anders; ik heb nog nooit een groep gezien die het ook maar enigszins goed deed;
voorbeeld:
Afgelopen winter 2002 was ik getuige van een gruwelijk spectakel in onze Ardennen, waar naast een groep historische voertuigen ook een groepke re-enacters bezig was. Deze Nederlanders die poogden 506-Easy comp. en iets van het 505e (door elkaar heen!!!) na te doen was een aanfluiting van je welste. Een verlopen 50-plusser liep met zijn para-wings op rond de zaak te commanderen (had die wings absoluut niet verdient) en een extreem vette para stond belangrijk en luidruchtig te doen. deze meneer droeg alleen een kopie M42-jump combinatie zonder uitrusting omdat hij waarschijnlijk twee pistolbelts aan elkaar zou moeten maken om zijn omtrek te omgaan; een echte aanfluiting. Daarnaast had iedere jeep een na-oorlogse radio; belachelijk! Niet origineel qua leeftijd en maar 1 op de 5 jeeps had een radio!

Dat leek meer op carnaval dan op re-enactment; met carnaval verkleden de kinderen zich hier in het Zuiden (in plaats van de volwassenen) en lopen met oude medailles rond!!!

In tehorie ben ik wel voor goed re-enactment; maar in de praktijk heb ik dat nog nooit gezien. :P


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

weer een reden waarom amerikaans mij niet erg aanspreekt ;)
Plaats reactie