(uit)dragen van symboliek op kleding, mag het/kan het?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

(al ben ik ook geen expert in het leven en de daden van Guevara, maar dat hij niet 100% zuiver was, dat denk ik wel)
Heb ik ook nooit beweerd, maak wel een nuance... :wink:

PS: Vergelijking tussen Guevara en Hitler is echt wel bij het haar getrokken! :shock:
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Maar je hebt gelijk Tim...

mensen zien vlugger OF de slechte OF de goede kanten...

Dat is eigen aan de mens en zijn overtuiging zeker?
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Wat ik inderdaad wel raar vind is dat, iedereen weet dat Hitler 6 miljoen joden naar concentratiekampen heeft gestuurd, dit word namelijk al uitgelegt in groep 7 ofzo. Maar er word geen woord gesproken over de 50 miljoen mensen die Stalin naar Siberie heeft gestuurd, tot de 3e klas. Van onze klas wisten hier maar 3 of 4 kinderen vanaf.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Lt. Tim_NL schreef:Wat ik inderdaad wel raar vind is dat, iedereen weet dat Hitler 6 miljoen joden naar concentratiekampen heeft gestuurd, dit word namelijk al uitgelegt in groep 7 ofzo. Maar er word geen woord gesproken over de 50 miljoen mensen die Stalin naar Siberie heeft gestuurd, tot de 3e klas. Van onze klas wisten hier maar 3 of 4 kinderen vanaf.
Het verhaal van Hitler en de joden is natuurlijk makkelijker uit te leggen aan jongeren dan dat van Stalin. Uit de Holocaust kunnen voor kinderen ook gemakkelijker lessen worden getrokken dan pakweg de rampen van Stalins tienjarenplannen of de zuiveringen.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

posse schreef:Maar je hebt gelijk Tim...
mensen zien vlugger OF de slechte OF de goede kanten...
Dat is eigen aan de mens en zijn overtuiging zeker?
Helaas is dat zwart-wit denken maar al te vaak aanwezig ja, niet in het minst in de politiek en bij jongeren. In het onderwijs zou beter wat meer aandacht besteed worden aan het ontwikkelen van een kritische geest
(al moet ik zeggen dat sinds ik geschiedenis studeer, dit erg veel is toegenomen, ongeveer het belangrijkste dat we leren op een jaar, maar niet iedereen heeft de kans om universiteit te volgen natuurlijk)

En ik heb Hitler en Guevara natuurlijk niet vergeleken, maar wel de mensen die Che zonder meer aanbidden en de mensen die Hitler zonder meer aanbidden, al is ook dat natuurlijk disproportioneel :wink:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat Che voor de armen opkwam is prima, maar de manier waarop hij dat deed vind ik persoonlijk iets minder plezierig. Ook staat het vast dat hij kampcommandant is geweest en dat binnen de muren van dat kamp dingen zijn gebeurt die niet door de beugel kunnen. In hoeverre hij daar persoonlijk mee betrokken is varieert per bron en is nooit helemaal zeker te ervaren, maar vanuit mijn optiek ben je als commandant wel verantwoordelijk voor wat er in een kamp gebeurt, zoals ook een minister verantwoordelijkheid draagt.

Che is symbool voor de revolutie, maar wel een geweldadige revolutie en het probleem is dat mensen die een T-shirt van Che dragen, dáár niet over hebben nagedacht.

Ik wil dus allerminst mensen beledigen die er wél over nagedacht hebben, maar de algemene constatering is dat de massa er niet over heeft nagedacht en in dat kader is het extra genant wanneer zo'n shirt gedragen wordt.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Over Che's vermeende "misdaden" ligt niets vast. Laten we wel zijn, de bewijzen daarvoor komen uit te koker van onder andere de CIA, en kunnen net zo goed pure propagande zijn. Ce VS hebben immers nog steeds een appeltje te schillen met Cuba.

De mensen die door Che gevangen waren gezet, waren overigens mensen die hun hele leven anderen hadden onderdrukt en mishandeld. Een revolutie is dan wel gewelddadig, maar het regiem dat er door wordt omver geworpen is nog gewelddadiger. Het Cubaande regiem voor de revolutie was dictatoriaal en fascistisch, evenals het Tsaristische regiem in Rusland voor de revolutie aldaar. En laten we wel zijn, om Nederland te bevrijden van het Spaanze juk was ook een gewelddadige revolutie nodig.
Je kan het ook anders zien. CCCP sportlieden hebben geweldige sportprestaties neergezet (en begin nu niet over doping, dat gebeurde in het westen net zo goed, en nog steeds) en het dragen van een sportshirt met CCCP erop eert die mensen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Wilco Vermeer schreef: Een revolutie is dan wel gewelddadig, maar het regiem dat er door wordt omver geworpen is nog gewelddadiger.
Prachtig voorbeeld hiervan is : het verdrijven van de Sandinisten in Nicaragua...
Wilco Vermeer schreef:Het Cubaande regiem voor de revolutie was dictatoriaal en fascistisch.
Nu is het regime er communistisch en dictatoriaal ...
Wilco Vermeer schreef:En laten we wel zijn, om Nederland te bevrijden van het Spaanze juk was ook een gewelddadige revolutie nodig.
En ja hoor, om Vlaanderen (nou ja België) te bevrijden van het Nederlandse juk was ook een gewelddadige revolutie nodig...
Wilco Vermeer schreef:Je kan het ook anders zien. CCCP sportlieden hebben geweldige sportprestaties neergezet (en begin nu niet over doping, dat gebeurde in het westen net zo goed, en nog steeds) en het dragen van een sportshirt met CCCP erop eert die mensen.
Dat begrijp ik niet : politiek zou een stimulans zijn voor betere sportprestaties , kom nou ! 8)
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik kan kort zijn met mijn mening. Ik vind het spijtig dat mensen niet wat meer moeite doen om zich te verdiepen in de achtergrond van zulke personen, tekens en teksten die op hun kleding staan. Ik vind namelijk dat als je deze kleding draagt je een boodschap uitdraagt, dan moet je wel weten wat deze boodschap is.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Wilco Vermeer schreef:Je kan het ook anders zien. CCCP sportlieden hebben geweldige sportprestaties neergezet (en begin nu niet over doping, dat gebeurde in het westen net zo goed, en nog steeds) en het dragen van een sportshirt met CCCP erop eert die mensen.
Dat is nu wel heeel ver gezocht he, hoeveel mensen die met van die ster-tshirts rondlopen zouden daaraan denken?
Er waren trouwens ook Amerikaanse sportclubs in het begin van vorige eeuw met de swastika op hun outfit, als je zo begint :wink:
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

KevinP schreef:Ik kan kort zijn met mijn mening. Ik vind het spijtig dat mensen niet wat meer moeite doen om zich te verdiepen in de achtergrond van zulke personen, tekens en teksten die op hun kleding staan. Ik vind namelijk dat als je deze kleding draagt je een boodschap uitdraagt, dan moet je wel weten wat deze boodschap is.
Akkoord, maar eens te meer gaan de media weer eens niet vrijuit.
Alles wordt bij de eerste beste gelegenheid zo uitvergroot en opgeblazen dat het niet meer aanvaardbaar wordt. Lonsdale kledij bvb...
Ik vind al die hype daarrond, flauwe kul. :shock:
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Helemaal mee eens Kilroy. Overigens leg ik nu de 'schuld' bij de dragers van deze kleding en jij bij de media, maar eigenlijk vergeten we de producenten van deze kleding. Misschien moeten zij zich ook meer beseffen waaraan ze hun geld verdienen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wilco Vermeer schreef: CCCP sportlieden hebben geweldige sportprestaties neergezet (en begin nu niet over doping, dat gebeurde in het westen net zo goed, en nog steeds) en het dragen van een sportshirt met CCCP erop eert die mensen.
Dat vind ik erg ver gezocht. Ik ken een Russische dame die een gouden medaille heeft gewonnen op het onderdeel zwemmen ( vraag me niet precies bij welke spelen etc ). Zij ziet er uit als een man, dit door de behandeling van de Russische sportartsen. Dit heeft in het westen niet op zo'n schaal plaats gevonden als in het oosten!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Kom nu toch Roel, Kijk eens naar de wielrennerij, de vechtsporten en alle dopingsgevallen die op vele internationale sportevenementen met "westerse " sportlieden plaatsvinden. Maar daarom zei ik ook begin nu niet over doping.

Over opblazen door de media gesproken, doen we hier niet precies hetzelfde? Dit is toch ook gewoon een medium?

En vergelijkingen met het hakenkruis. Tsja, die is nu eenmaal verboden om te dragen en dit niet.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Dit heeft in het westen niet op zo'n schaal plaats gevonden als in het oosten!
Al eens nagegaan hoeveel bijvoorbeeld Amerikaanse atleten er in de laatste tien - twintig jaar betrapt zijn... :wink:
Plaats reactie