Wie bepaald het dat militaria duurder word?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Wie bepaald het dat militaria duurder word?

Bericht door Michael_Wittmann »

Mede forum leden,

Dit is misschien een stomme vraag maar ik weet het niet en misschien wel meer niet..

Wie bepaald ( zorgt) er dat alle militaria duurder word?

Mvg M_W
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Wij! De verzamelaars.
Hoe meer spul wij gaan kopen hoe duurder het uiteindelijk wordt....
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dat doet de verzamelaar voornamelijk zelf. Zodra wij een item tegen komen wat we al lang zoeken zijn we ook bereid daar meer voor neer te leggen. Je ziet dat vooral bij die biedingsites mensen bieden tegen elkaar op omdat ze graag dat item willen hebben. Om er steeds meer verzamelaars bij komen wordt het aanbod van spul minder. Wij zijn dus eerder bereid er meer voor neer te leggen.

Ook denk ik dat verzamelaars soms te snel dingen willen hebben. Ze willen snel iets compleet hebben, waardoor men eerder meer geld uitgeeft. Terwijl je als je veel geduld hebt soms die zelfde dingen goedkoper kan vinden.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3623&highlight=

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=4163&highlight=
johan willaert schreef:Wie bepaalt de prijzen???? De koper!!!


De waarde van militaria-items wordt bepaald door vraag en aanbod. Op veilingsites zoals Ebay volstaat het dat twee geïnteresseerden bieden op een zelfde item om dit een heel hoge verkoopprijs te laten halen....
Als een handelaar het zich kan veroorloven een dergelijk hoge prijs te vragen, is het omdat hij weet dat er een verzamelaar zal langskomen die zoveel geeft, of omdat hij er eigenlijk niet vanaf wil tenzij er iemand een waanzinnig hoog bedrag neerlegt.
Is dit item dan daarom ook daadwerkelijk zoveel waard????? Waarschijnlijk niet, maar toch geven mensen daar veel geld aan uit. Het is niet alleen de verkoper die de prijs bepaalt, de koper blijft degene die het geld op tafel legt!!
Vroeger kon je voor een habbekrats leuke dingen kopen (Ik betaalde mijn eerste US Parahelm in 1980 ongeveer 100Euro) maar nu de interesse in WO2 zoveel groter is en door (dankzij???) films en series op TV zijn de prijzen exuberant hoog. Dit maakt het natuurlijk interessant voor degenen die een grote collectie bezitten, maar quasi onmogelijk voor beginnende verzamelaars om nog een volledige set samen te stellen....
Jammer genoeg hebben malafide verkopers dit ook ingezien en zijn er massa's fake items te vinden.....
Het gekke aan de situatie is dat de prijzen nooit dalen, behalve dan misschien van Amerikaanse WW2 tankhelmen of Britse String Vests; beiden items die 15 jaar geleden heel erg duur waren en waarvan je er de laatste jaren tientallen zag. In 1989, tijdens de 45-jarige D-Day herdenkingen in Normandië, stelde ik mij de vraag waar dit zou eindigen toen ik de hoge prijzen zag op de beurzen..... Ondertussen zijn de prijzen vertienvoudigd!!
Is dit een goede zaak???? Wie weet?? Toch is het aangenaam te weten dat je geld niet weggegooid is. Een uitgebreide collectie is een mooi spaarpotje!!
De grote vraag is wie beslist wat de waarde van een item is en welke criteria worden hiervoor gehanteerd???
Mijn collectie is volgens de huidige Ebay-verkoopsprijzen een kleine villa waard. Of dit zo zal blijven, zal de toekomst uitwijzen. Er is al eindeloos gediscuteerd over het al dan niet in waarde dalen van collectiestukken.....

Verzamelen moet je doen naar eigen interesse en (financiële) mogelijkheden. Verzamelen is geen wedstrijd om het mooiste en duurste item te vinden. Het blijft een hobby en je wordt er niet slechter van als je dat ene stuk niet vindt.....

You win some, You loose some!!!!....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Nico Roelofs schreef:Dat doet de verzamelaar voornamelijk zelf. Zodra wij een item tegen komen wat we al lang zoeken zijn we ook bereid daar meer voor neer te leggen. Je ziet dat vooral bij die biedingsites mensen bieden tegen elkaar op omdat ze graag dat item willen hebben. Om er steeds meer verzamelaars bij komen wordt het aanbod van spul minder. Wij zijn dus eerder bereid er meer voor neer te leggen.

Ook denk ik dat verzamelaars soms te snel dingen willen hebben. Ze willen snel iets compleet hebben, waardoor men eerder meer geld uitgeeft. Terwijl je als je veel geduld hebt soms die zelfde dingen goedkoper kan vinden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Een complete veldfles krijg je niet voor 10 euro hoelang je ook wacht..
En ik denk ook dat als iemand iets koopt voor 60 euro dat hij dan geen verlies wil maken maar soms ook winst! en zo loopt de prijs dnek ik wel omhoog ja..
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Tjsa, gewoon net als bij alle andere zaken, vraag en aanbod.
Verzamelaars en broodhandelaars kopen en verkopen. Zolang er mensen zijn die bereid zijn om ergens een bepaald bedrag voor neer te tellen, zal de prijs stijgen.
Uiteindelijk heeft dus wel iedereen gelijk met de opmerking dat wij verzamelaars de prijs bepalen. Zolang er namelijk verzamelaars bereid zijn om een X bedrag neer te leggen voor een item, zal die prijs ook gelden en bij doorverkoop weer omhoog gaan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wij hebben het geluk met onze hobbie dat je, als je een beetje serieus bezig bent, altijd je aankoopbedrag kunt terug krijgen voor een voorwerp.

( Of de prijzen moeten plotseling dalen, maar daar ben ik niet zo bang voor )
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Michael_Wittmann schreef:
Nico Roelofs schreef:Dat doet de verzamelaar voornamelijk zelf. Zodra wij een item tegen komen wat we al lang zoeken zijn we ook bereid daar meer voor neer te leggen. Je ziet dat vooral bij die biedingsites mensen bieden tegen elkaar op omdat ze graag dat item willen hebben. Om er steeds meer verzamelaars bij komen wordt het aanbod van spul minder. Wij zijn dus eerder bereid er meer voor neer te leggen.

Ook denk ik dat verzamelaars soms te snel dingen willen hebben. Ze willen snel iets compleet hebben, waardoor men eerder meer geld uitgeeft. Terwijl je als je veel geduld hebt soms die zelfde dingen goedkoper kan vinden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Een complete veldfles krijg je niet voor 10 euro hoelang je ook wacht..
En ik denk ook dat als iemand iets koopt voor 60 euro dat hij dan geen verlies wil maken maar soms ook winst! en zo loopt de prijs dnek ik wel omhoog ja..
Nee tuurlijk, maar er zijn verzamelaars die hebben haast met verzamelen die willen snel iets compleet maken. Wat doen die mensen nou, zodra ze iets tegen komen wat ze zoeken gaan ze vaak over tot kopen. Ze letten dan vaak niet op wat de prijs is, omdat ze dat item gewoon nodig hebben, waardoor dingen duur betaald worden. Maar als jij op je dooie gemak gaat verzamelen kom je de items die je zoekt vanzelf voor redelijke prijzen tegen. Heb ook niet gezet dat jij die dingen spot goedkoop zal vinden.

Natuurlijk willen de meeste mensen hun spullen met winst verkopen, dat is gewoon logisch. Maar dat kan ook op een redelijke manier. Ik heb in mijn omgeving een hele leuke verzamelaars kring. Als wij iets aan elkaar verkopen vragen wij geen top prijzen aan elkaar. Natuurlijk wordt er altijd een beetje winst gemaakt. Maar de prijzen zijn altijd wel heel redelijk, op beurzen wordt er meer voor gevraagd. Dat weten wij ook, maar zo op deze manier houden we het verzamelen wel leuk.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Nico Roelofs schreef:
Michael_Wittmann schreef:
Nico Roelofs schreef:Dat doet de verzamelaar voornamelijk zelf. Zodra wij een item tegen komen wat we al lang zoeken zijn we ook bereid daar meer voor neer te leggen. Je ziet dat vooral bij die biedingsites mensen bieden tegen elkaar op omdat ze graag dat item willen hebben. Om er steeds meer verzamelaars bij komen wordt het aanbod van spul minder. Wij zijn dus eerder bereid er meer voor neer te leggen.

Ook denk ik dat verzamelaars soms te snel dingen willen hebben. Ze willen snel iets compleet hebben, waardoor men eerder meer geld uitgeeft. Terwijl je als je veel geduld hebt soms die zelfde dingen goedkoper kan vinden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Een complete veldfles krijg je niet voor 10 euro hoelang je ook wacht..
En ik denk ook dat als iemand iets koopt voor 60 euro dat hij dan geen verlies wil maken maar soms ook winst! en zo loopt de prijs dnek ik wel omhoog ja..
Nee tuurlijk, maar er zijn verzamelaars die hebben haast met verzamelen die willen snel iets compleet maken. Wat doen die mensen nou, zodra ze iets tegen komen wat ze zoeken gaan ze vaak over tot kopen. Ze letten dan vaak niet op wat de prijs is, omdat ze dat item gewoon nodig hebben, waardoor dingen duur betaald worden. Maar als jij op je dooie gemak gaat verzamelen kom je de items die je zoekt vanzelf voor redelijke prijzen tegen. Heb ook niet gezet dat jij die dingen spot goedkoop zal vinden.

Natuurlijk willen de meeste mensen hun spullen met winst verkopen, dat is gewoon logisch. Maar dat kan ook op een redelijke manier. Ik heb in mijn omgeving een hele leuke verzamelaars kring. Als wij iets aan elkaar verkopen vragen wij geen top prijzen aan elkaar. Natuurlijk wordt er altijd een beetje winst gemaakt. Maar de prijzen zijn altijd wel heel redelijk, op beurzen wordt er meer voor gevraagd. Dat weten wij ook, maar zo op deze manier houden we het verzamelen wel leuk.
dus jij ik niemand kan er iets aan doen?
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Alleen een verandering in vraag en aanbod.

Als er 10.000 verzamelaars bijkomen door een film ( denk aan BOB ) dan stijgen de prijzen snel. En als er ineens een loods vol SS helmen gevonden word en die komen tegelijkertijd op de markt, dan kan de prijs zakken.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Ja dat misschien wel...

Maar als er 10000 zouden komen moeten hun zich dus houden aan geen winst maken..
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

De vis wordt...

Bericht door asjemenou »

Johan verwijst al naar twee eerdere topics die over dit onderwerp gaan. Het blijft een terugkomend onderwerp van gesprek blijkbaar.
Het valt mij inderdaad ook op dat de prijzen de laatste jaren enorm zijn gestegen (Hoeraatje voor de Euro?!). Als ik vandaag de dag de spullen moest gaan kopen die ik nu heb, nou dan zou ik misschien wel een lening moeten afsluiten. En zulke spectaculaire objecten heb ik nu ook weer niet.
Als ik lees wat sommige mensen al betalen voor een aftandse US WOII helm die uit de grond komt. Voor dat zelfde geld kocht ik 10 jaar geleden mijn complete bijna mint US WOII M1 helm.
Het is waar wat Johan in z'n reactie schrijft; Degéne die uiteindelijk de prijs maakt is degéne die het object koopt. Misschien willen sommige verzamelaars ook bepaalde dingen te snel. Ik heb tenslotte m'n verzameling ook niet in een half jaar bij elkaar gevonden.
Als ik voor iets een te hoge prijs moet betalen dan koop ik het gewoon niet. Morgen misschien beter. Durf nee te zeggen. Als velen dit doen dan zullen verkopers wellicht ook wel meer tot inzicht komen dat ze te duur zijn.
Nog een voorbeeld; Elders op deze site heb ik een reactie geplaatst. Het onderwerp gaat over het aankopen van een Mosin Nagant. Ik lees zo eens de prijzen en blijkbaar vinden mensen het leuk, stoer om er veel voor neer te leggen. Ik heb zo'n ding, 2 jaar geleden via Marktplaats gekocht voor 55 Euro! Het is echt waar. En geen aftands ding. Soms moet je afwachten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Michael_Wittmann schreef:dus jij ik niemand kan er iets aan doen?
Ik denk dat er weinig te doen is tegen de stijgende prijzen. Een verzamelaar kan wel zeggen ik koop iets niet omdat ik het te duur vindt. Maar voor hem staan er weer 10 andere verzamelaars in de rij die wel de gevraagde prijs ervoor willen neerleggen. Het spul wordt gewoon steeds moeilijker te vinden. Verzamelaars doen ook minder vaak spullen weg omdat ze weten dat ze er straks anders niet meer aan kunnen komen als ze het zoeken. Zo heb ik zelf nog zat Canadese webbing liggen, waar ik nog geen bestemming mee heb. Maar het wordt steeds moeilijk om er aan te komen.

Ik ben echt blij dat ik goede contacten heb met wat verzamelaars in mijn buurt. Zo heb ik veel dingen voor leuke prijzen kunnen kopen, veel ook tegen inkoopsprijs. Op beurzen had mij dat anders veel meer geld gekost.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

De komst van de Euro heeft ons ook flinke prijs verhoging opgeleverd. Veel handelaren en beurs organisators hebben de fl vervangen voor €. Ik ging vroeger vaak naar de beurs op de Schelde kaai entree 100 BF dat was fl 5,50 nu is de entree 5 euro (laaste keer dat ik ging).
CAN DO
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Maar neem een voorbeeld:

Een zeltbahn.. Kost nu gemiddel(hangt af van de staat ) 75-85 euro?
Ik denk niet dat je me die voor goedkoper kan regelen...
Misschien als iemand ooit toevallog op de zolder een vind en dan misschien aan mij verkoop kan ik hem misschien voor 50-60 of misschien wel gratis krijgen.. anders ook niet ofwel?
Mehr Sein Als Scheinen!
Plaats reactie