Vaticaan erkent wonder laatste Oostenrijkse keizer

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Vaticaan erkent wonder laatste Oostenrijkse keizer

Bericht door Roel R. »

Vaticaan erkent wonder laatste Oostenrijkse keizer
ROME 20/12 (BELGA/AG) = Het Vaticaan heeft zaterdag een wonder erkend dat toegeschreven wordt aan Karel I, de laatste keizer van Oostenrijk-Hongarije. Die is daarmee een stap dichter bij zijn zaligverklaring. Om zalig verklaard te worden, moet men namelijk een wonder hebben verricht na zijn overlijden.Het wonder betreft de wonderbaarlijke genezing van een Braziliaanse non die in de jaren zeventig heeft gebeden voor de zaligverklaring van Karel I en vervolgens herstelde van een ongeneeslijke ziekte. Drie medische bronnen zouden de genezing hebben bevestigd. Karel I besteeg de troon in 1916 maar moest in 1918 alweer aftreden toen het keizerrijk als gevolg van de eerste wereldoorlog ineen was gestort. Hij stierf in 1922 op 34-jarige leeftijd tijdens zijn ballingschap in Portugal. (LVR).
Het Volk
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Die Katholieke kerk zijn een stelletje rare mijters; ze geven richtlijnen hoe je zaligverklaard kan worden, maar daarvoor moet je wel eerst de pijp uit zijn.

Wat betekent het eigenlijk om zalig te zijn? (vraagt okke die geen katholiek is)
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuhmm...dat weet ik niet; maar wat van ver komt is lekker...helpt dat?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Zalig is de stap tussen "gewone mens" en "heilige", volgens mij word er als je zalig bent verklaart een paar jaar lang onderzoek naar je gedaan, en als dat onderzoek goed uitvalt word je heilig verklaard,

maar ik kan me hierin vergissen!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Als het goed betaald wil ik best een paar jaar lang onderzoek doen naar een zalig persoon (ik ken er wel een paar, maar denk niet dat zij volgens de Katholieke normen zalig zijn) om te kijken of ze heilig verklaard kunnen worden.

Waar kan ik solliciteren?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Je wordt niet zomaar zalig verklaard. Eerst moeten er wonderen bewezen worden die door jouw toedoen zijn gebeurd. Vaak zijn dat mensen die ongeneeslijk ziek waren, maar door jou beter werden. Dat kan door te bidden en je hulp te vragen, maar ook doordat je iemand aanraakt. Daarbij moet je een 'goed' leven hebben gehad en je hebben gewijd aan de kerk. Moeder Therese is bijvoorbeeld zalig.
Om heilig te worden, moeten er nog meer wonderen worden bewezen.

Voor gelovigen is een zalige vaak een voorbeeld, dat is een normaal mens dat ontzettend veel goeds heeft gedaan en veel heeft betekent voor andere mensen. In Tilburg is bijvoorbeeld Peerke Donders een voorbeeld voor veel gelovigen. Hij kwam uit Tilburg en heeft veel goeds gedaan voor zieken in Zuid-Amerika. Een tijd geleden is hij zalig verklaard.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

okke schreef: Waar kan ik solliciteren?
Waarschijnlijk moet je je dan eerst opwerken binnen de kerk. Ga dus een klooster in, bid de hele dag, vergeet seks en dan maar hopen dat je ook bisschop oid wordt. ;)
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

YPPY schreef:
okke schreef: Waar kan ik solliciteren?
Waarschijnlijk moet je je dan eerst opwerken binnen de kerk. Ga dus een klooster in, bid de hele dag, vergeet seks en dan maar hopen dat je ook bisschop oid wordt. ;)
Ik heb het vermoeden, dat okke met een 'zalig persoon' eerder iemand bedoelde, die in zijn ogen er 'zalig' uitziet ;)
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Lord_Vetinari schreef: Ik heb het vermoeden, dat okke met een 'zalig persoon' eerder iemand bedoelde, die in zijn ogen er 'zalig' uitziet ;)
Moeder Theresa voldoet dan aan beide eisen toch? ;)
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

YPPY schreef:
Lord_Vetinari schreef: Ik heb het vermoeden, dat okke met een 'zalig persoon' eerder iemand bedoelde, die in zijn ogen er 'zalig' uitziet ;)
Moeder Theresa voldoet dan aan beide eisen toch? ;)
Moeder Theresa is 'zaligER' (wijlen dus). Lijkt me niet echt apetijtelijk...
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Lord_Vetinari schreef:
YPPY schreef:
Lord_Vetinari schreef: Ik heb het vermoeden, dat okke met een 'zalig persoon' eerder iemand bedoelde, die in zijn ogen er 'zalig' uitziet ;)
Moeder Theresa voldoet dan aan beide eisen toch? ;)
Moeder Theresa is 'zaligER' (wijlen dus). Lijkt me niet echt apetijtelijk...
Ze ligt nog steeds ergens opgebaard toch?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

YPPY schreef:
Lord_Vetinari schreef:
YPPY schreef: Moeder Theresa voldoet dan aan beide eisen toch? ;)
Moeder Theresa is 'zaligER' (wijlen dus). Lijkt me niet echt apetijtelijk...
Ze ligt nog steeds ergens opgebaard toch?
Dat maakt haar voor mij niet zaliger.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie