Welke Wapens mag je nu wel hebben en welke nu niet.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

Welke Wapens mag je nu wel hebben en welke nu niet.

Bericht door Robert »

hallo forum leden.

Af en toe zie ik op topics staan welke wapens je wel en niet mag houden in je verzameling, maar ik snap er nu helemaal niks meer van.
zijn er mensen die er wat meer over kunnen vertellen?
hoor graag van jullie.

MVG Robert
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Gezien jou leeftijd mag jij eigenlijk geen enkel wapen hebben want je bent geen 18.

Je mag enkelschots grendel geweren hebben. Bijvoorbeeld een Lee Enfield en een k98. Maar deze moeten wel volgens de Nerdelandse wet onklaar zijn gemaakt.

Een handpistool of (semi-)automatische wapens mag je alleen hebben als deze onklaar zijn gemaakt en over de lengte zijn door gezaagd.

Het in bezit hebben van een seinpistool is nu ook toegestaan. Als deze maar voor 1945 geproduceerd is.

Maar als je ene vergunning hebt mag je automatisch meer wapens in je bezit hebben.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De enige wapens in Nederland:
Gedemilitairiseerde grendelgeweren met oorkonde.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

En in mijn opgeving doen ze ook niet moeilijk over Garands(semi-automatisch), onklare panzerfausts en onklare handgranaten. Maar dit is per regio heel erg verschillend. Het beste is dan ook om dit soort dingen eerst op politiebureau's in je omgeving te bespreken zodat je niet achteraf voor verassingen komt te staan.
Of je kunt gewoon een vergunning voor alle onklaar gemaakte wapens aanvragen maar dit is erg lastig en staat een lange wachtrij voor.

(Met een museum gaan samenwerken dat al een wapenvergunning heeft kan ook zijn voordelen hebben. Dan zou je via hun misschien nog aan onklare wapens kunnen komen. Dan moeten ze wel in het museum staan)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Zwartkruit voor 45 is vrij (en hoeft nie onklaar te zijn meen ik) en ook de grendelgeweren zoals iemand al zei zijn vrij.

Wel moet je boven de 18 zijn en ik raad je aan om er mee te wachten to je 18e dan. Als de politie voor je deur staat nemen ze het je zonder pardon af.

Tsja, verder is het iid per regio iets anders. Je kan je later een 'kleine' wapenmachtiging halen voor bv een garand. Of ga lekker bij een sportschuttersvereniging.

Oja, replica wapens of echt lijkende wapens zijn ook NIET legaal. Verder mag je trouwens wel een mp40 hebben enz maar dan moet ie dwars doomidden gezaagt worden, wat natuurlijk eeuwig zonde is.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik dacht dat een Onklare M1 garand ook wel werd toegelaten? Maar nu zie ik dat deze doormidden moet worden gezaagd. Dus voor de US verzamelaars is het praktisch onmogelijk om een wapen te hebben zonder vergunning,of niet doormidden gezaagd?
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Garand is toch nie grendelactie maar half automaat. Helaas voor je maar alleen een us seinpistool zal van schietende wapens mogen. Misschien nog wel een welrod, maar dat weet ik nie ;)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Dodo en anderen, de oorkonde is bij de laatste revisie uit de wet verdwenen.
De Garand is een twijfelgeval. Het schijnt dat er een proefproces loopt, maar dat duurt blijkbaar wel heel erg lang.

Zwartkruit wapens en seinpistolen voor 1945 zijn vrij te houden.

Enkelschots grendelgeweren (1 kogel in de kamer) zijn alleen vrij mits volgens de Nederlandse wet onschadelijk gemaakt.

Bajonetten en sabels zijn vrij

Voor een ontleding van de wet: http://www.justitie.nl/publiek/criminal ... nsmunitie/
Kijk het maar eens door. Vooral de bijlagen bij de wet zijn interessant.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

Bericht door Robert »

ja ik zal eens wat gaan horen hier op het politie bureau wat hier geldig is en wat mag en niet mag enz.

MVG Robert

PS al vast bedankt voor jullie reacties
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Dan zou ik onder begeleiding van een (voor de wet) volwassene gaan, Robert! Anders weet ik al wel wat ze tegen je gaan zeggen.....
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

Bericht door Robert »

hallo Daniel

nou dan ben ik nog nieuwschieriger.
ik ga er alleen heen om informatie te halen wat ik wel mag doen en niet.
ook met re enacment enz.

MVG Robert
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Robert schreef:hallo Daniel

nou dan ben ik nog nieuwschieriger.
ik ga er alleen heen om informatie te halen wat ik wel mag doen en niet.
ook met re enacment enz.

MVG Robert
Robert heeft geen zin om naar de politie te gaan en het daar te vragen. Die agenten weten het fijne er vaak ook niet van. Ze weten alleen de grove lijnen. Je moet contact opnemen met iemand van bijzondere wetten. Die persoon weet er voldoende vanaf.

Maar wat Daniel zegt. Oom agent zal tegen jou zeggen dat je geen wapens mag bezitten omdat je geen 18 bent. Ook met re-enacten mag jij geen wapen bezitten.

Je vader kan gewoon een onklaar gemaakte enfield of k98 kopen. Als jij dan 18 bent neem jij die van hem over.
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

De wet en de maas erin!!! Robert, google anders idd gewoon even op "wet wapens en munitie". Maar zolang je geen 18 bent, mag je niets in NL op dit gebied. Helaas....
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is inderdaad zo dat je behalve onklaar gemaakte grendelgeweren niets mag bezitten. Een onklare Garand wordt gedoogd, een onklare Thompson niet... welkom in Nederland, lekker vaag allemaal. Heb je een wapenvergunning dan mogen semi-automaten wel, maar automaten blijven verboden. Ook onklare handgranaten en dergelijke zijn verboden. Bodemvondsten echter ( geweren e.d. munitie niet! ), mogen wel, ook in geval van een opgegraven automatisch wapen ( bijvoorbeeld een bodemvonst MP 40 ) mogen wél, daar bodemvondst geweren e.d. niet als wapen gezien worden.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Peter schreef:Bodemvondsten echter ( geweren e.d. munitie niet! ), mogen wel, ook in geval van een opgegraven automatisch wapen ( bijvoorbeeld een bodemvonst MP 40 ) mogen wél, daar bodemvondst geweren e.d. niet als wapen gezien worden.
Volgens mij moet een gevonden pistool of automatisch wapen ook op een vergunning. Een kennis van mij heeft met moeite een gevonden mg42 op zijn vergunning kunnen krijgen.
Plaats reactie