Hoe kaarten beschermen?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Hoe kaarten beschermen?

Bericht door René_Venlo »

Hoi,

Ik heb hier een paar oude landkaarten ,
Ik wil ze graag beschermen , ik was eerst aan het denken om ze te Sealen , maar denk niet dat dat op zo'n formaat kan.
Zijn er bv geen hooezen te koop waar de kaart uigevouwen inpast.??? :?:
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54
Contacteer:

Bericht door Major Winters »

wat voor kaarten heb je als ik het vragen mag van wat
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe kaarten beschermen?

Bericht door Nico Roelofs »

René_Venlo schreef:Hoi,

Ik heb hier een paar oude landkaarten ,
Ik wil ze graag beschermen , ik was eerst aan het denken om ze te Sealen , maar denk niet dat dat op zo'n formaat kan.
Zijn er bv geen hooezen te koop waar de kaart uigevouwen inpast.??? :?:
Met Sealen bedoel je dan plastificeren? In dat geval raad ik je dat sterk af!!! De kaart wordt daardoor een stuk minder waard omdat hij dan nooit meer in oude staat te herstellen is.

Zelf heb ik ook een boel kaarten. Een aantal heb ik ingelijst. Bij de HEMA kun je best leuke lijsten kopen. De overige heb ik in een vritrine, map of in een diorama.

Er zijn best grote mappen te krijgen voor kaarten. Ga bijvoorbeeld eens naar een schilderwinkel voor kunstenaars. Hun moeten die schilderijen ook goed bewaren, die mogen ze ook niet vouwen. Daar kun je best grote mappen halen.

Beste is ook om niet in daglicht te hangen. Anders gaat hij verkleuren. Bij mij hangen ze in een donkere ruimte.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 01 jul 2005, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja inderdaad, een lijst lijkt mij ook het handigst en het mooist!!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Re: Hoe kaarten beschermen?

Bericht door Michael_Wittmann »

Nico Roelofs schreef:
René_Venlo schreef:Hoi,

Ik heb hier een paar oude landkaarten ,
Ik wil ze graag beschermen , ik was eerst aan het denken om ze te Sealen , maar denk niet dat dat op zo'n formaat kan.
Zijn er bv geen hooezen te koop waar de kaart uigevouwen inpast.??? :?:
Met Sealen bedoel je dan plastificeren? In dat geval raad ik je dat sterk af!!! De kaart wordt daardoor een stuk minder waard omdat hij dan nooit meer in oude staat te herstellen is.

Zelf heb ik ook een boel kaarten. Een aantal heb ik ingelijst. Bij de HEMA kun je best leuke lijsten kopen. De overige heb ik in een vritrine, map of in een diorama.

Er zijn best grote mappen te krijgen voor kaarten. Ga bijvoorbeeld eens naar een schilderwinkel voor kunstenaars. Hun moeten die schilderijen ook goed bewaren, die mogen ze ook niet vouwen. Daar kun je best grote mappen halen.

Beste is ook om niet in daglicht te hangen. Anders gaat hij verkleuren. Bij mij hangen ze in een donkere ruimte.
Maar als het een kaart is van 2 bij 2 ofzo dan kun je hem niet even in gaan lijsten..

Mvg
Mehr Sein Als Scheinen!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Hoe kaarten beschermen?

Bericht door Skylighter »

Michael_Wittmann schreef:Maar als het een kaart is van 2 bij 2 ofzo dan kun je hem niet even in gaan lijsten..

Mvg
Tuurlijk wel, de nachtwacht is toch ook ingelijst? :P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe kaarten beschermen?

Bericht door Nico Roelofs »

Michael_Wittmann schreef:Maar als het een kaart is van 2 bij 2 ofzo dan kun je hem niet even in gaan lijsten..

Mvg
Jah zou wel kunnen! Maar daarvoor kun je niet bij de HEMA terecht. Ik heb zelf ook een kaar met zeer grote afmetingen die ik graag zou willen inlijsten. Maar die heb ik nu gewoon opgevouwen in de vitrine liggen. Heb er ook geen ruimte voor om zo'n grote kaar op te hangen.
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Die schilder winkel is een goede Nico, zal daar eens langs gaan meschien dat ze daar iets hebben.
Maar ik wil ze niet aan de muur hangen ofzo, ik zoek echt een map waar ik ze uitgevouwen ik kan doen. en kan oprollen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Ik heb vorige week nog bij de kringloop nog een giga lijst gekocht voor 5 euries.

Daar doe ik nu al mijn mobilisatie ansichtkaarten achter en dan mooi ophangen aan de muur klaar!!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

René_Venlo schreef:Die schilder winkel is een goede Nico, zal daar eens langs gaan meschien dat ze daar iets hebben.
Maar ik wil ze niet aan de muur hangen ofzo, ik zoek echt een map waar ik ze uitgevouwen ik kan doen. en kan oprollen.
Lijkt me echt geen goed idee om die kaarten op te rollen...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Simon schreef:
René_Venlo schreef:Die schilder winkel is een goede Nico, zal daar eens langs gaan meschien dat ze daar iets hebben.
Maar ik wil ze niet aan de muur hangen ofzo, ik zoek echt een map waar ik ze uitgevouwen ik kan doen. en kan oprollen.
Lijkt me echt geen goed idee om die kaarten op te rollen...
Waarom niet? Je vouwt verder niks, dus volgens mij kan het geen kwaad. Zou je dan ook niet gewoon in van die kartonnen kokers kunnen stoppen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Skylighter schreef:
Simon schreef: Lijkt me echt geen goed idee om die kaarten op te rollen...
Waarom niet? Je vouwt verder niks, dus volgens mij kan het geen kwaad. Zou je dan ook niet gewoon in van die kartonnen kokers kunnen stoppen?
In kartonnen kokers steken lijkt mij ook de beste oplossing, de/mijn ervaring leert dat de plooien steeds als eerste scheuren/verzwakken. Met het oprollen van grotere documenten heb ik alleen nog maar positieve ervaringen gehad.
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Koker had ik ook al aan gedacht, maar ik zie toch meer voordelen als de kaart zelf is beschermt, doordat ie in een hoes zit.
In de koker kunnen de randen van de kaart trouwens ook scheuren. (met erin/ui doen)
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Re: Hoe kaarten beschermen?

Bericht door Michael_Wittmann »

Nico Roelofs schreef:
Michael_Wittmann schreef:Maar als het een kaart is van 2 bij 2 ofzo dan kun je hem niet even in gaan lijsten..

Mvg
Heb er ook geen ruimte voor om zo'n grote kaar op te hangen.
Kijk dan ben je niet de enigste..

Mvg
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Conserveren van papier

Bericht door asjemenou »

Papier is zeer delicaat. Met andere woorden er dient zeer voorzichtig mee om te worden gegaan. Dit geld zeker voor drukwerk en papieren documenten uit de WOII periode. Het papier van toen was ten opzichte van het papier van vandaag heel anders van samenstelling. Veel slechter van kwaliteit en er niet op gemaakt om het jaren en jaren te bewaren. Ik ben geen deskundige op dit gebied maar ik ben zelf al jaren werkzaam in de grafische industrie en ga elke dag met papier om en heb papier zelf ook al door de jaren heen zien veranderen.
Het beste is om je papieren documenten in een donkere en droge omgeving te bewaren. In een koker of iets dergelijks. De opdruk van drukwerk is namelijk gevoelig voor daglicht en zeker voor felle zon. Niet dat het in een korte periode verdwijnt maar wel over een langere periode. Dit geld zeer zeker ook voor foto's. Ook de luchtvochtigheid is heel belangrijk. Wanneer het papier in een te vochtige omgeving wordt bewaard kunnen bepaalde schimmels het papier onherstelbaar aantasten. Uiteraard zie je dit niet in een korte periode. Zelfs het aanraken van het papier met je handen is al funest. Je handen scheiden namelijk zout af en ook dit is slecht voor papier. Altijd handschoenen aantrekken.
Het lijkt zo overdreven wat ik hier schrijf maar het is echt waar. Grote papieren documenten zoals affiches en dergelijke zijn helemaal slecht thuis te conserveren. Als het formaat het toelaat is het beter om ze in te laten lijsten. Maar laat ze nooit ergens opplakken ook niet op één of andere drager.

Zelf heb ik zo'n 25 jaar geleden een 20 tal originele grote aanplakbiljetten uit de 2e WO gekregen. Ik heb ze gekregen van iemand die in de 2e WO bij de NSB was. Het zijn dié grote posters die je altijd ziet op foto's uit die tijd. Opsporingsbiljetten van de Duitsers met grote adelaars er op e.d.
Aan het begin realiseerde ik mij ook niet dat die dingen achteruit konden gaan. Deze gedachte ging mij toch wel aan het hart. Ik zocht dus naar een oplossing om ze goed te houden maar dat valt in een thuis situatie niet mee.
Daarom heb ik ze destijds levenslang uitgeleend aan het NIOD. Daar worden ze dus in speciale geklimatiseerde ruimten voor het nageslacht bewaard. Voor mij zo een betere gedachte dan ze bij mij thuis weg te laten teren.
Plaats reactie