De doodstraf

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

De doodstraf ?

Peiling eindigde op 19 dec 2002, 09:56

Zeker, dat ruimt lekker op
0
Geen stemmen
Alleen in hele bijzondere omstandigheden
3
30%
Ik weet het niet maar kan me er wel iets bij voorstellen
0
Geen stemmen
Lijkt me niet verstandig
2
20%
NEE !
5
50%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ja..er wordt gediscussierd over mensen met gaatjes in hun hoofd...nou daar reageer ik dus op en als je een serieuze mening wilt lezen van me kijk dan ff aan het begin van dit topic want daarmee is de hele discussie al geleverd volgens mij : een crimineel is een uiting van de ziekte van de SAMENLEVING....van iedereen dus en er bestaat maar 1 reden om die mensen te doden en dat is om je eigen fouten niet te hoeven zien
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk alleen niet dat het altijd een bewuste keuze is om die fouten dan niet in te zien. Denk maar eens aan een land als Iran. Waar ze mensen publiekelijk terechtstellen; of Nederland in de middeleeuwen. Ik denk dat die mensen gewoon, ookal deden ze hun best, hun eigen zwakten en fouten niet zien....
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dat is gewoon ronduit niet waar.
Je ziet altijd je eigen fouten...je projecteert ze namelijhk op de mensen om je heen en geeft hen de schuld van je eigen misstappen...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat komt omdat jij groot geworden bent in een land waarin jij kritisch mag zijn. In sommige landen krijg je met de paplepel binnen dat je precies moet doen wat er gezegd wordt, je zult en moet geloven....

Daarom was de Hitler-jugend ook zo'n naar effectief middel. Jonge mensen opvoeden met je eigen visie levert je een maatschappij op die je heel gemakkelijk naar je hand kunt zetten. Mensen die zich willen opblazen omdat jij 't zegt.

Zo leven mensen in Noord-Korea in de veronderstelling dat die leider daar door vogels op aarde is gezet. Als een soort messias. Wij weten wel beter, maar dan kun je niet zomaar zeggen dat die mensen daar hun "fouten" niet zien. Of dat het angst is voor hun eigen zwakheden. Het is een compleet andere wereld!

Zo zie ik 't ook met de doodstraf in relatie tot je eerdere relaas. In sommige landen kijkt er men gewoon anders tegenaan vanuit hun cultuur. Je kunt ze dat niet kwalijk nemen, ze zullen ook niet per direct eigen fouten zien en de motivatie voor het systeem is vroeger genomen, maar door deze generatie gewoon overgenomen en niet bekritiseerd omdat de mensen zo niet zijn opgevoed!

Kritische mensen zijn er altijd wel, maar in zo'n streng land zul je heus je mond wel houden!

Neemt niet weg dat wanneer je de discussie beperkt tot een bepaald land je tot andere conclusies kunt komen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja..in een totalitair land was ik waarschijlijk niet oud geworden nee.
En weet je wat er nou zo grappig is aan totalitaire leiders?
Die projecteren hun angst op het hele land...de meesten alleen op hun eigen omgeving..
Kun je nagaan hoe bang totalitaire leiders zijn; ze willen overal alleen hun eigen gedachten zien. Vandaar dat anders denken vermoord worden...
En dan zijn we opeens weer helemaal ontopic met hetzelfde antwoord...hoe bang ben jij om je eigen fouten in te zien en om de mensen uit je eigen samenleving hun misstappen te vergeven ?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
degu
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:13

Bericht door degu »

Ik vind het heel moeilijk te bepalen hoe je mensen het best en het effectiefst kunt straffen. Wat is namelijk het doel van je straf? In vele landen is het wraak. Als je wraak als excuus gebruikt, als het een toegestane uiting van emoties is, kun je vrijwel iedere misdaad goedpleiten. Bovendien kun je het leven van eventuele onschuldigen voorgoed vernietigen. Hier ben ik dus erg tegen.
In een land als nederland is het doel van straffen het heropvoeden van mensen. Het probleem is echter dat heropvoeden vreselijk moeilijk is en tot op heden niet heel erg effectief.
Mijn voorkeur gaat uit naar heropvoeden, en ik hoop dat er ooit effectievere methodes voor worden gevonden. Maar het beste zou zijn als de maatschappij de mensen gewoon goed opvoedt, waardoor heropvoeding niet nodig is. Helaas is dat een utopie. En misschien ben ik gewoon een dromer als ik denk dat dat kan.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

In een land als nederland is het doel van straffen het heropvoeden van mensen. Het probleem is echter dat heropvoeden vreselijk moeilijk is en tot op heden niet heel erg effectief.
Mijn voorkeur gaat uit naar heropvoeden, en ik hoop dat er ooit effectievere methodes voor worden gevonden. Maar het beste zou zijn als de maatschappij de mensen gewoon goed opvoedt, waardoor heropvoeding niet nodig is. Helaas is dat een utopie. En misschien ben ik gewoon een dromer als ik denk dat dat kan.
Inderdaad mooie gedachten. Je moet wel rekening houden met het feit dat er mensen zijn die niet op de voeden zijn... of mensen die het stadium voorbij zijn dat ze nog gecorrigeerd kunnen worden. Daar zal een heropvoedingssysteem nooit voor werken.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

ik ben dus TEGEN de doodstraf:

1) De rechter die de doodstraf uitspreekt is dus eigenlijk een moordenaar, moet dus eigenlijk ook de doodstraf krijgen van een rechter die dan ook een moordenaar is en die dan ook de doodstraf moet krijgen van een rechter die... Zo gat et spelletje door!

2) As we zouden moeten de doodstraf invoeren voor alle mensen die iet verkeerd doen, ewel de wereldbevolking zou dr enorm op achteruit gaan. K vraag me af wie dat er buiten de baby'tjes nog zou overblijven.

3) Iemand die een moord gepleegd is doet dit ofwel met voorbedachte rade (en dan heeft die persoon heeeeeeel dringend hulp nodig in plaats van de doodstraf) ofwel gewoon in een opwelling laat ik maar zeggen,( en dan heeft hij hulp nodig en moet gestraft worden ) ofwel is het gewoon een masterbrain die uit pure slechtheid dit gedaan heeft, en ik ga er zeker mee akkoord dat die persoon dan heel erg gestraft moet worden. Twee bedenkingen bij die straf: is het niet zo dat als je een persoon de doodstraf geeft, dat die persoon dan rap van zijn straf af is, en is het niet zo dat je iemand zwaarder straft door hem heel zijn leven over het afschuwelijke moment te laten nadenken dan door hem er vanaf te helpen?

VEel liefs,
Lapijntje xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij zit 't ongeveer zo...
wanneer iemand een misstap begaat dan heeft die persoon een beetje liefde en hulp nodig om de schuld die ie bij zichzelf legt te vergeten.
Wanneer je dan zo iemand gaat straffen keert die persoon alleen nog meer in zichzelf om zo zijn of haar eigen fout te negeren.
Wanneer die persoon niet leert dan zal het van kwaad tot erger gaan en zo creeer je zware misdadigers zoals moordenaars.
met andere woorden : Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaars.
Ik ben overigens niet christelijk maar ik geloof hier wel in.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:Volgens mij zit 't ongeveer zo...
wanneer iemand een misstap begaat dan heeft die persoon een beetje liefde en hulp nodig om de schuld die ie bij zichzelf legt te vergeten.
Hmm, jaja, het klinkt prachtig Benmaf. En ik weet zeker dat in bepaalde gevallen er zeker spijt bestaat bij de dader, dan bestaat er de kans dat je iets opschiet met de liefde en hulp die je omschrijft.

Je hebt ook nog andere soort daders. De dader die uit kille haat en/of met voorbedachte rade op een berekenende wijze iemand gewoon koud maakt. Zonder daarbij met de ogen te knipperen. Zonder respect voor het leven of anderen. Zonder gevoel: gevoelloos...

Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan de kampbeulen (ik noem even een extreem voorbeeld), die zonder mededogen iemand langzaam vermoorden, kwellen en het licht in de ogen niet gunnen. Ziekelijk, zo zou ik 't willen omschrijven.

Denk jij dat je die laatste categorie moordenaars ook op dezelfde manier, met wat liefde en "hulp" kunt "helpen"? Die eerste groep is daar misschien wel ontvankelijk voor, maar ik meen echt dat je bij sommigen tegen een stenen muur oploopt.

De doodstraf is niet de oplossing volgens mij, maar ik heb ook vraagtekens bij deze liefdevolle methode. Begrijp me niet verkeerd, de gedachte is natuurlijk prachtig. Ik denk alleen dat 't niet overal even goed gaat werken.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proost schreef: Je hebt ook nog andere soort daders. De dader die uit kille haat en/of met voorbedachte rade op een berekenende wijze iemand gewoon koud maakt. Zonder daarbij met de ogen te knipperen. Zonder respect voor het leven of anderen. Zonder gevoel: gevoelloos...
Dit is dus wel precies wat ik bedoel...door jezelf liefdeloos en onvergevend op te stellen zul je deze mensen onherroepelijk creeren.
Want gebrekt aan respect voor anderen zal gebrek voor respect voor jou opleveren.
You reap what you sow.
Proost schreef: Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan de kampbeulen (ik noem even een extreem voorbeeld), die zonder mededogen iemand langzaam vermoorden, kwellen en het licht in de ogen niet gunnen. Ziekelijk, zo zou ik 't willen omschrijven.
Absoluut ziekelijk. Ik moet zeggen dat ik me dag nog goed kan heugen toen ik de psyche achter dit soort mensen begreep.
Daar moet je niet over nadenken. Dan wordt je misselijk.
Wanneer iemand eenmaal zo ver heen is moet je die persoon opsluiten en de sleutel weggooien volgens mij.
Proost schreef: Denk jij dat je die laatste categorie moordenaars ook op dezelfde manier, met wat liefde en "hulp" kunt "helpen"? Die eerste groep is daar misschien wel ontvankelijk voor, maar ik meen echt dat je bij sommigen tegen een stenen muur oploopt.
Ja...zo eentje hebben ze toen toch in Berlijn gehad??
Weet je wat het ergste is?
Die mensen durven niet meer te voelen wie ze zijn of wat ze willen.
En dat spijt me wel zo verschrikkelijk.
De minste vorm van erbarmen is ze vreemd.
Daar moet ik stiekum wel eens om huilen...om wat we elkaar allemaal aandoen omdat we bang zijn om te voelen.
Proost schreef: De doodstraf is niet de oplossing volgens mij, maar ik heb ook vraagtekens bij deze liefdevolle methode. Begrijp me niet verkeerd, de gedachte is natuurlijk prachtig. Ik denk alleen dat 't niet overal even goed gaat werken.
Nee het zal ook niet overal even goed werken.
Maar het is de enige oplossing die kan werken.
Want kwaad met kwaad vergelden is wat de mensheid al millennia lang doet en kijk wat er van ons is geworden.
We staan elkaar overal op de wereld naar het leven.
We vernietigen de aarde in een drang om elkaar de baas te zijn...
Het is gewoon verschrikkelijk.
Hoe kunnen we het toestaan als bevolking zijnde?
Wat kunnen we er nog tegen in brengen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
hcokmot
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 feb 2003, 19:15

doodstraf

Bericht door hcokmot »

Hi, allemaal!

Het lijkt mij niet verstandig om de doodstraf weer in te voeren. Ik denk dat bij moord en ernstige delicten zoals verkrachting gewoon werkelijk een levenslange celstraf moet worden opgelegd. Dus tot de dood! Dan lijdt iemand pas echt! En als later onschuld blijkt, kan deze persoon nog worden vrijgelaten, want bij doodstraf heb je het probleem, dat wanneer de onschuld na de executie wordt bewezen het niet meer teruggedraaid kan worden.

Hcokmot
Wees Meester en Vormgever van Jezelf ~ F.Nietzsche
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij is het opleggen van leiden aan een ander niet de oplossing, eerder een verergering.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
hcokmot
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 feb 2003, 19:15

Bericht door hcokmot »

Hi benmaf!
benmaf schreef:Volgens mij is het opleggen van leiden aan een ander niet de oplossing, eerder een verergering.
Hoezo verergering? En waarvan?
Wees Meester en Vormgever van Jezelf ~ F.Nietzsche
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nou..ik zie het zo : jij zet dat wanneer iemand iets verschrikkelijks misdaan heeft je die persoon moet straffen, ok daar kan ik inkomen..je zegt voorts dat als je die persoon laat leven hij pas echt lijdt en de rest van zijn leven in de gevangenis moet spenderen.
Misschien zou dit wel zo moeten hoor; ik zou het niet weten, maar volgens mij is de reden van het straffen van die persoon dat ie iemand anders heeft laten lijden.
Door vervolgens de dader weer te laten lijden wordt het dan toch alleen maar erger?
Ik bedoel...waarom zou je een ander willens en wetens laten lijden?
Dat begrijp ik dus gewoon niet...volgens je eigen redenering zou jij dan dus de rest van je leven in de gevangenis moeten lijden en vervolgens ik ook omdat ik het jou aandoe.
Los daarvan wordt het lijden op de wereld alleen maar groter wanneer je zo redeneerd.

Verbeter de wereld; begin bij jezelf.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie