Mottenbestrijding!!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Mottenbestrijding!!!

Bericht door Nick »

Hoi

Als je iets gekocht hebt, bijv een jasje, kun je dit het beste in een gesloten zak in de diepvries leggen ofniet?
Hoelang moet ik het daar in laten liggen?

mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik laat altijd me spullen zeker 4 dagen in een afgesloten zak in de diepvries liggen.

Op me kamer heb ik dan nog mottenballen liggen en van die speciale papiertjes tegen motten.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Oke bedankt :)

Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Een week op -22° is optimaal. Zo luchtdicht mogelijk verpakken (paar plastic zakken over elkaar, naden en opneingen met plakband overplakken).
Na het diepvriezen is een voorwerp vrij fragiel, je kan dus best wachten met uitpakken tot het ontdooid is. Na het uitpakken knopen e.d. afdrogen als er condensatie op zit en het volledig voorwerp op een zo absorberend mogelijke stof leggen (bijvoorbeeld handoeken).
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nico Roelofs schreef:Ik laat altijd me spullen zeker 4 dagen in een afgesloten zak in de diepvries liggen.

Op me kamer heb ik dan nog mottenballen liggen en van die speciale papiertjes tegen motten.
In een zak in de diepvries heeft weinig zin daar je het kledingstuk dan als het ware isoleert tegen de vorst.
Gewoon zo in de vriezer voor minimaal 24 uur, dan 24 uur er weer uit en daarna minimaal 24 uur er weer in.
Een mottenlarf kan als het ware een soort van "winterslaap" houden en zo de eerste bevriezing overleven.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Dat zal ik eens gaan doen!

bedankt Peter :)

mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie