de nederlaag van de duitser

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
fleur

de nederlaag van de duitser

Bericht door fleur »

Hoe komt het dat de uiteindelijke nederlaag van de duitsers zo lang op zich liet wachten? Het duurde namelijk nog 2 jaar en 3 maanden voordat ze echt verslagen werden.

Hoe komt het dat De Tweede Wereldoorlog meer slachtoffers kostte dan welke andere oorlog dan ook [/b]
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Fleur,.....hoe bedoel je?

twee jaar en 3 maanden na welke gebeurtenis? Stalingrad?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
fleur

Bericht door fleur »

ja dat is best een goede vraag maar we hebben deze vragen van mijn leraar gekregen en er staat letterlijk... Waarom liet de uiteindelijke nederlaag van Duitsland en haar bondgenoten toch nog zo lang op zich wachten? noem twee oorzaken en toen had die meneer er nog bij gezegd het duurde nog 2 jara en 3 maanden
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb je vragen even bij elkaar geplakt. Dat werkt veel makkelijker.

De Duitsers hadden een heel sterk leger dat zich niet zomaar liet verslaan. Bovendien zaten de fronten vast. Dat wil zeggen de Duitsers hadden het land wat ze nog hadden stevig in handen. Het kostte dus heel veel mensen om die fronten te doorbreken. Kijk maar eens naar een film over D-day dan zie je waarom er zoveel slachtoffers alleen al onder militairen vielen. De slachtoffers waren ook joden en mensen die door bombardementen overleden. En zoals Ernst-H als zegt ook in Rusland is er hard gevochten, terwijl de strenge winter daar ook slachtoffers eiste.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Hoi Fleur,

Ik denk dat dit mede kwam door de vervolging van "minderwaardige rassen" door de duitsers, als die niet vervolgt waren, waren er ook een stuk minder doden te betreuren geweest.

Verder was het een oorlog waarbij de technologie ( lees middelen om te doden ) weer veel verder waren dan in bv de eerste wereld oorlog. Door het kunnen uitvoeren van lange afstandsbombardementen stierven duizenden mensen, aan beide zijde!

er zijn vast nog veel meer redenen te bedenken, en iemand zal die snel invullen denk ik

Antwoord van Roel R. even hier geplakt, ander topic gewist.

Martijn
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Ook als de systematische uitroeiing van mensen om hun afkomst, geloof of geaardheid (ca 6 miljoen doden) niet had plaatsgehad waren er nog steeds ca 44 miljoen doden te betreuren geweest....meer dan in elke voorgaande oorlog.


Waarom nog 2 jaar en 3 maanden?
De nederlaag bij Stalingrad was een grote nederlaag......het was echter "slechts" één leger dat was vernietigd daar. Duitsland had nog meer legergroepen aan het oostfront gestationeerd en natuurlijk ook grote hoeveelheden troepen in west-europa.
De nederlaag bij Stalingrad was dus in geen geval een totale nederlaag voor de gehele Duitse Krijgsmacht.

Daarnaast hadden de geallieerden besloten dat het regime van Hitler moest verdwijnen. Hitler zelf was het daar natuurlijk niet mee eens.......gevolg is dat de geallieerden meter voor meter het grondgebied dat in Duitse handen was moesten veroveren........
Die verovering heeft dus uiteindelijk na Stalingrad nog ca 2 jaar en 3 maanden gekost
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 20 jan 2004, 12:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
fleur

Bericht door fleur »

Als iemand vraagt wat de ideologische reden is voor de vele doden van de tweede wereldoorlog, wat moet ik dan antwoorden?
Gast

Bericht door Gast »

ik snap ook eigenlijk wel dat al die doden kwamen door de rassenvervolging en door die nieuwe afstandsbombardementen
Maar ikw as niet duidelijk geweest de laatste vrag van de ideologische reden dat snap ik eigenlijk niet maar misschien kan iemand me het uitleggen of beantwoorden
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

fleur schreef:Als iemand vraagt wat de ideologische reden is voor de vele doden van de tweede wereldoorlog, wat moet ik dan antwoorden?
Daarvoor is het denk ik handig als je wat boeken opzoekt waarin je kan lezen hoe de regering en de politieke overtuiging was in Duitsland en hoe die was bij de overige landen.
Je zult dan een verschil vinden in opinies over recht op leven, recht op land,....etc

Zoek daarbij naar informatie over het westen (Engeland, Amerika) en het "oosten" (Rusland).

Voor de strijd in Azie kan je dan een vergelijk trekken tussen de ideologieen van Amerika ana de ene kant en japan aan de andere kant.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gast

Bericht door Gast »

maar ik snap eigenlijk het woord ideologie niet, ik kan het wel in het woordenboek gaan opzoeken maar als jij het me zo kan antwoorden zou het wel handig zijn :P
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Misschien weet fleur niet wat een ideologie inhoud?

Een ideologie is een verzameling van ideeen, die samen een maatschappelijk of politiek denkbeeld vormen,

Dus de Duitse Trots, gekrenkt na woI, de economische situatie, de ideeen van de partij van hitler etc vormde grofgezegd samen de duitse ideologie tijdens woII.

[correct me if i'm wrong]
Gast

Bericht door Gast »

Dus even een conclusie:
De vraag: De tweede wereldoorlog kostte veel slachtoffers.
Noem hiervoor a) twee technische redenen.
b) twee ideologische redenen.

a) de wapens waren beter en er werden voor het eerst atoombommen gebruikt.
b) ? (dat snap ik niet helemaal)

het antwoord at ik wel hbe gegeven klopt dat wel , want dan vul ik dat gewoon aan.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

een andere technische reden kan zijn het uitmoorden van mensen op een geautomatiseerde en technische manier,

en dan maak je van de andere technische reden iets over de ontwikkeling van nieuwe en betere wapens waaronder de atoombom?
fleur

Bericht door fleur »

nou, heel erg bedankt in ieder geval.
Ik heb nu pauze en ik kom straks nog even kijken of iemand mij nog even heeft kunnen helpen. :) doeiiii
Gast

Bericht door Gast »

ja dat over die atoombom staat in mijn lesboek wacht even kijken..

"...de Duitse rassenpolitiek en het eerste gebruik van atoombommen."
Plaats reactie