Slapen Hitler.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Mauro
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2002, 00:05

Slapen Hitler.

Bericht door Mauro »

Ik las laatst dat Duitsland de wo2 heeft verloren doordat Hitler
lag te slapen en voordat hij ging slapen beveelde dat hij niet gewekt wilde worden. Wie weet hier meer van?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hij lag te slapen bij de landing op Normandië, maar toen was de oorlog eigenlijk voor Duitsland al verloren. Het verliezen van de oorlog heeft verschillende factoren gehad, maar de belangrijkste is denk ik wel de wanhopige strijd in het oosten. De russen konden niet worden verslagen. Ohja, vergeet niet het feit dat Amerika in de strijd werd betrokken door de Japanners. De industriën van zowel Amerika als Rusland hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.

De landing op Normandië was een tweede front in Europa en heeft het einde van de oorlog versneld.

Vergis je niet, het feit dat Hitler lag te slapen is één van die voordelen die de oorlog sneller hebben doen eindigen. Hierdoor zijn vele levens gespaard...
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Er is een film over de landing bij Normandië. Daar wordt de kant van de Duitsters gevolgd. Je hoort dan idd dat Hitler slaapt en niet gewekt wil worden. Ook waren belangrijke legermensen niet op hun plek. En ik geloof dat er maar 2 vliegtuigen beschikbaar waren. De piloten daarvan zagen zelf al in dat ze het niet zouden gaan redden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De Geallieerden schijnen inderdaad erg veel geluk te hebben gehad doordat Hitler lag te slapen. Er was namelijk een SS-pantzerdevisie vanuit Oost-Europa naar Normandie gestuurd om uit te rusten. Deze divisie mocht alleen op uitdrukkelijk bevel van Hitler zelf worden verplaatst, en aangezien hij lag te slapen kon dit aanvankelijk niet, en toen het eindelijk kon was het al te laat. (gelukkig)
De Atlantic-wall werd voornamelijk verdedigd door reservisten want de elite troepen van Duitsland waren naar de USSR gestuurd. Als er op het moment van de landingen direct gereageerd zou zijn door het verplaatsen van die Divisie naar de stranden, had D-Day wel eens op een veel negatievere manier in de geschiedenisboekjes kunnen staan.
Maar zo zijn er nog veel meer van dat soort momenten terug te vinden. Momenten waarop iets onbeduidends gigantische gevolgen kan hebben. Denk eens aan de mislukte bomaanslag op Hitler. De enige reden waarom deze mislukte was dat een generaal de tas waar deze bom in zat achter een eikenhouten tafelpoot schoof. Die tafelpoot stond tussen Hitler en de bom met als gevolg dat Hitler de aanslag overleefde.
Je zou dus kunnen zeggen dat de laatste ongeveer 15 miljoen mensen (soldaten en Joden) die aan het Europese front vielen NA de aanslag, waarschijnlijk nog hadden geleefd als er geen eikenhouten tafelpoot tussen een bom en Adolf Hitler had gestaan. Wrang he? :cry: :shock:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

ja dat is THE LONGEST DAY,toen durfde ze hitler niet wakker te maken,anders werd hij kwaad ofzo
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Het komt inderdaad in de 'Longest Day' voor, regelmatig op TV. Bij mijn weten wordt de uitspraak gedaan door de acteur die Gerhard von Rundstedt speelt. Von Rundstedt was tijdens D-Day OBW (Ober Befehlshaber West). Of het in werkelijkheid ook gezegd is weet ik niet, maar naar wat ik weet van von Rundstedt, klinkt het niet onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Ik vind het wel nogal vreemd dat Hitler die sliep een positieve invloed heeft gehad op het verloop van D-day.

Een zo goed geplande operatie kan toch moeilijk worden tegengehouden dacht ik zo. :shock:
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

microgolfoven schreef:Ik vind het wel nogal vreemd dat Hitler die sliep een positieve invloed heeft gehad op het verloop van D-day.

Een zo goed geplande operatie kan toch moeilijk worden tegengehouden dacht ik zo. :shock:
De eerste uren/dagen van de operatie waren van groot belang. Er moest een stevig bruggehoofd opgezet worden en een goede bevoorrading was van het allergrootste belang. Wanneer de Duitsers hun SS-divisies direct hadden ingezet waren er in ieder geval veel meer slachtoffers gevallen en hadden ze de operatie misschien kunnen laten mislukken....

In de eerste uren, toen de posities van de geallieerden nog zwak waren hadden ze een kans gehad.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
D.wellens
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2002, 23:18
Locatie: Mechelen

Bericht door D.wellens »

Hallo,

Dat de invasie in Normandie geslaagd is omdat Hitler sliep, is wel wat overdreven denk ik!

Hier is een "klein" overzicht van de commando-structuur en troepen op 6 juni 1944.

Von Rundstedt was toen Oberbefehlshaber West. Hij ontving rechtstreeks bevelen van Hitler.
Hij had het commando over 2 legergroepen.
Legergroep B en legergroep G.
Rommel had het commando over Legergroep B. (Noord-Frankrijk en België). Legergroep B bestond uit het 7°- en het 15° leger.
Het front op 6 juni 1944 lag juist tegenover het 7° leger.
Generaal Dollman was bevelhebber van het 7°leger.
Het beschikte over 9 infanteriedivies, 1 luchtlandingsdivisie en 2 parachutistendivisies.
Vele van deze troepen waren van niet-duitse afkomst (oekraïners, witrussen enz.) en van jonge en oudere leeftijd.
Aanwezige SS-troepen kregen rechtstreeks het bevel van Himmler.
De luftwaffe en grondtroepen (300000) stonden onder het bevel van Göring.
De marine onder het bevel van de duitse marinestaf.
Deze commandostructuur was dus verre van ideaal!

De pantserdivies lagen ondanks protest van Rommel, die wou dat ze gelegerd werden aan de kust, tijdens de landing in het binnenland.
Drie pantserdivisies (2°,21°en de 116°) vormde een reserve van legergroep B en de drie andere pantserdivisies (1°,12° en de panzer-Lehr divisie) waren een reserve die alleen onder bevel van Hitler mochten ingezet worden.

Op het moment van de landing was Rommel op verlof in duitsland en was Dollman (generaal van het 7°leger) op oefening.
Toevallig was er op de eerste dag slechts 1 pantserdivisie (21°) in het gebied aanwezig.
De andere 2 divisie (12° en de panzer-Lehr divisie) kwamen slechts om 1500 u aan op het front, te laat om de Britten en Amerikanen terug te drijven. Dit is mede te danken aan Hitler, maar ook aan de afstand van de gelegerde pantserdivisies t.o.v. het front, en de staat van het wegennet. Het verzet blies spoorwegen op en de colonnes werden bestookt door de RAF.
De andere pantserdivisies bevonden zich te ver van het strijdtoneel en zouden pas later arriveren.

De luftwaffe speelde tijdens de landing ook geen rol van betekenis. De overmacht van de geallieerde luchtmacht was te groot. Het was zelfs zo dat na verloop van tijd de pantserdivisies zich alleen nog s'nachts konden voortbewegen.

De kriegsmarine kwam aan het einde van de oorlog zelfs hun havens niet meer uit. De schrik om een kruiser of slagschip te verliezen was veel te groot. Dus op zee hadden de geallieerden bijna vrij spel. De duitse onderzeeboten waren natuurlijk nog wel een geducht wapen waar rekening mee moest gehouden worden.

Bovendien dachten de Duitse commandanten dat de invasie zou gebeuren boeven de Seine ter hoogte van het 15°leger. Daarom lagen daar 25 divisie t.o.v. 17 divisie van het 7°leger. Deze divisies moesten minstens 500 km kust verdedigen.

Dus zoals je ziet spelen hier meerdere factoren een rol.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb,

MVG D.Wellens
Mauro
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2002, 00:05

Bericht door Mauro »

Allemaal bedankt!
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Graag gedaan.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

nou het is al begonnen met het eind evan de oorlog met de slag om engeland. als hitler die had doorgezet en de vliegvelden wa sblijven bombaderen dan had amerika geen goed euitval posistei gehad en dus ook nooit kunnen landen in normandie.

ook de oorlog tegen Rusland was niet slim omdat de duitser nog vochten tegen de engelse en zo dus een oorlog creerde op 2 fronten.
Robbert
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 okt 2003, 12:58

Bericht door Robbert »

(De landing op Normandië was een tweede front in Europa en heeft het einde van de oorlog versneld.)

Ik wil alleen even vertellen dat dit niet het tweede maar een derde front was.
het tweede front bevond zich al in Italie.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Denk eens aan de mislukte bomaanslag op Hitler. De enige reden waarom deze mislukte was dat een generaal de tas waar deze bom in zat achter een eikenhouten tafelpoot schoof. Die tafelpoot stond tussen Hitler en de bom met als gevolg dat Hitler de aanslag overleefde.
Je zou dus kunnen zeggen dat de laatste ongeveer 15 miljoen mensen (soldaten en Joden) die aan het Europese front vielen NA de aanslag, waarschijnlijk nog hadden geleefd als er geen eikenhouten tafelpoot tussen een bom en Adolf Hitler had gestaan. Wrang he? :cry: :shock:[/quote]

Misschien was er dan nu nog oorlog geweest.... dan was een van Hitlers z'n vriendjes wel de nieuwe Fuehrer geworden, Goering of Himmler ofzo...
Plaats reactie