Scholieren krijgen straf voor brengen van Hitlergroet

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Scholieren krijgen straf voor brengen van Hitlergroet

Bericht door Roel R. »

HAARLEM - De vier Schoter Scholengemeenschap-leerlingen die begin deze week in pretpark De Efteling na het brengen van de Hitlergroet zijn opgepakt, krijgen een pittige straf. De jongens - twee 14- en twee 15-jarigen - moeten van de schoolleiding een werkstuk over de Tweede Wereldoorlog maken. Als zij zich er met een Jantje van Leiden van afmaken, mogen zij na de zomervakantie wellicht (tijdelijk) niet deelnemen aan de lessen.

Het werkstuk bestaat uit drie onderdelen. De leerlingen - twee vmbo'ers en twee vmbo/havo-gangers - zijn verplicht een bezoek te brengen aan het Anne Frank-huis of een ander oorlogsmuseum/herinneringscentrum. Ook moeten zij een boek over de jodenvervolging lezen en een film over de Tweede Wereldoorlog bekijken. Zij zullen vervolgens verslag doen van hun ervaringen, zo is de bedoeling.

De jongens werden maandag tijdens een schoolreisje opgepakt door beveiligingspersoneel van De Efteling. Kort daarvoor hadden zij de Hitlergroet gebracht terwijl zij bij een van de attracties in het park op de foto gingen. De vier werden overgedragen aan de politie en zijn vervolgens meegenomen door begeleiders van hun school. Bij thuiskomst werden zij opgewacht door de schoolleiding en hun ouders.

Tijdens een dinsdag op de Schoter Scholengemeenschap gehouden sportdag werden met de vier leerlingen een paar 'verhelderende' gesprekken gevoerd. ,,Als je een leuk uitstapje verknalt, mag je de volgende dag niet nog een keer iets leuks doen'', aldus plaatsvervangend rector Erwin L van de Schoter Scholengemeenschap. ,,De jongens hebben daarom niet meegedaan aan de sportdag. Tijdens de gesprekken die wij met hen voerden, bleek dat zij niet beseften wat het brengen van de Hitlergroet bij anderen kan losmaken. Ik geef zelf geschiedenisles op school en heb gemerkt dat onder leerlingen soms sprake is van onwetendheid. Maar incidenten zoals in De Efteling hebben wij nog niet eerder meegemaakt.''

Het incident in het pretpark krijgt voor de vier Haarlemmers waarschijnlijk geen juridisch staartje. ,,Het brengen van de Hitlergroet is weliswaar zeer laakbaar, maar in dit geval niet strafbaar'', zegt Nicole H van justitie Breda, waar de zaak wordt behandeld.
Carlo Nijveen
zaterdag 09 juli 2005
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Wel stom dat ze het deden, maar die sraf is ook niet mis zeg, misschien een beetje te....... :|
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De straf is in mijn ogen perfect. De schoolleiding had ze ook van school kunnen trappen of de Efteling had ze kunnen aanklagen wegens belediging etc...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

En als een groep marokanen rotzooi trappen in een pretpark grijpt er niemand in (weet ik uit ervaring).
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

bertjan schreef:En als een groep marokanen rotzooi trappen in een pretpark grijpt er niemand in (weet ik uit ervaring).
We kunnen dat toch niet met elkaar vergelijken als we niet bij allebei de gebeurtenissen zijn geweest? Deze jongens zijn toevallig gezien door beveiligingspersoneel, die jeugd die jij zag misschien niet ? ...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Nee dan draaien ze zich snel om en lopen weg.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Omdat mensen dan bang zijn ja...

Maarja die straf vind ik netjes. Niet te streng en niet te licht. Dalijk komen die kinderen hier op wo2 vragen stellen :P
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Bang?


Dan moet je niet bij de beveiliging gaan werken.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ja, dat moet je de beveiliging zeggen. Er zijn genoeg kneusjes die erbij werken dus...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Dat klopt.


Maar 4 Nederlandse jongeren van 14/15 jaar kunnen ze nog wel oppakken zo bang zijn ze nog niet.

p.s. ik ben absoluut geen rasist of iets dergelijk maar ik vind dat er zo erg met 2 maten word gemeten.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Alsjeblieft hou toch eens op met meteen weer de Marokkanen erbij halen. Daar is nu inmiddels wel voldoende over gezegd en net zo goed als andere pretparkbezoekers moeten zij zich ook gedragen.

Daar gaat het in dit nieuwsbericht echter helemaal niet om. Vier jongens hebben de Hitlergroet gebracht en krijgen daarvoor een zeer gepaste straf in de vorm van een werkstuk. Dit is misschien een mooi voorbeeld voor andere scholen die ook problemen hebben met extreem-rechts, antisemitisme, onverdraagzaamheid enz. Ben benieuwd naar de resultaten van deze straf.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

bertjan schreef:Dat klopt.


Maar 4 Nederlandse jongeren van 14/15 jaar kunnen ze nog wel oppakken zo bang zijn ze nog niet.

p.s. ik ben absoluut geen rasist of iets dergelijk maar ik vind dat er zo erg met 2 maten word gemeten.
Ja dat vind ik inderdaad ook.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Schijnt overigens vaker te gebeuren dat jongeren voor de camera's in attracties de Hitlergroet brengen. Ik moet eerlijk zeggen dat het eigenlijk wel een beetje onschuldig overkomt. Zit waarschijnlijk ook niet echt een boodschap achter, maar is meer stoer doen. Een middelvinger opsteken zou slimmer geweest zijn, want de Hitlergroet is gewoon een behoorlijk ongewenst gebaar.

Tsja, bij nader inzien weet ik niet of dit de terechte straf is. Hebben deze jonderen een voorgeschiedenis waarin extreem-rechts of racistisch gedrag regelmatig vertoont werd dan is deze straf meer dan terecht. Was het meer een uitspatting van dom en puberaal gedrag, dan is een middagje et schoolplein vegen misschien ook wel voldoende.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Dus : Je kunt beter op 4 mei met kransen gaan voetballen dan in een achtebaan de hiltler groet maken.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

bertjan schreef:Dus : Je kunt beter op 4 mei met kransen gaan voetballen dan in een achtebaan de hiltler groet maken.
Dat zeg ik toch helemaal niet?

Deze straf zou absoluut nog veel toepasselijker zijn voor deze Marokkaanse jongens die voetbalden met kransen. Ik begrijp alleen niet waarom de eerste reactie van iemand meteen weer gericht is op een specifiek incident met Marokkanen. Tuurlijk ontken ik niet dat bepaalde Marokkaanse jongeren zich misdragen, maar waarom dit nou elke keer weer ter sprake moet komen begrijp ik niet.
Gesloten