We zijn te oud voor militair défilé

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

We zijn te oud voor militair défilé

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 6 juli 2005

LANDEN/BRUSSEL - "We kunnen het militair defilé niet meer aan. Het is pijnlijk om dat vast te stellen, maar we wisten dat die dag ooit zou komen". Dat zegt Paul Muls (87) uit Landen, nationaal voorzitter van de Oudstrijdersbond. Dit jaar is het de laatste keer dat we onze oud-strijders op de nationale feestdag zullen zien meelopen in het defilé.

"De volgende 21 juli zullen we hoogstens in de tribune zitten", zegt Muls. "Het is op onze eigen vraag dat we niet meer deelnemen. We zijn te oud. Vorig jaar zijn er oud-strijders afgevoerd met de ambulance."

Momenteel telt België nog zo'n 50.000 oud-strijders van WO II, maar ook van de oorlog in Korea." Maar dit jaar zullen we moeten zoeken om aan genoeg volk te raken voor het defilé", zegt Muls. "Weet je dat ik elke dag gemiddeld 15 overlijdensberichten van oud-strijders krijg ? De Belgische oud-strijders sterven uit, onze gezondheid laat te wensen over. We zijn oud."

Te oud om op 21 juli in de hitte of in een plensbui over het Koningsplein te stappen. "Die paar meters stappen zijn zo erg niet", zegt Muls. "Het is dat uur ervoor, wanneer we moeten blijven rechtstaan vooraleer we mogen starten. Dat gaat niet meer, we worden onwel. Let op, er zijn nog oud-strijders die het wel kunnen hoor. Die hebben de voorbije maanden van hun oren gemaakt omdat we ermee gaan stoppen. Wij, oud-strijders, zijn fiere mensen hé. We hebben ons heel ons leven ietsje belangrijker gevoeld dan anderen. Wij hebben ons vaderland verdedigd en die militaire trots blijft. Net daarom vind ik dat we nu moeten stoppen.

Dit jaar zullen de oud-strijders nog het beeld kunnen nalaten van fiere soldaten die voor de tribune stappen, maar over enkele jaren zal dat zo niet meer zijn. We moeten onze trots houden terwijl we nog kunnen. Ons laten voortduwen in rolstoelen of ons op een vrachtwagen plaatsen, is geen optie."

Voor Paul Muls was het vorig jaar al het laatste defilé. "Dit jaar kan ik niet meer deelnemen. Mijn gezondheid is de voorbije maanden verslechterd en zo zijn er veel hoor. Normaal moet je enkele maanden vooraf inschrijven. We krijgen dan telefoons van groepen die zeggen dat ze met 50 man zullen komen. De dag zelf staan er 6. Op onze leeftijd kun je niet ver vooraf plannen. Veel oud-strijdersgroepen hebben zelf geen enkel lid meer dat nog komt."

Een voorbeeld daarvan is de Vlaamse Oudstrijdersbond in Oud-Heverlee. "Wij hebben nog drie oud-strijders", zegt voorzitter Willy Slock, zelf geen oud-strijder. "Twee liggen momenteel in het ziekenhuis. Ook de derde raakt niet meer tot in Brussel".

Leger : "Ze blijven altijd eregast".
BRUSSEL - "Of ze nu meelopen of niet, de oud-strijders zullen altijd eregasten blijven op het militair defilé", benadrukt Dominique Peeters, woordvoerster van het leger. "Tijdens hun laatste defilé dit jaar zullen ze begeleid worden door jonge militairen. Het perfecte symbool om aan te tonen dat hun werk van toen verder gezet wordt. We zullen de oud-strijders niet vervangen door jongeren. Hun plaats in het defilé zal volgend jaar niet door andere militairen ingenomen worden".
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

mooi afscheid toch of niet?
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

is wel moeilijk denk ik voor ze, om te stoppen met mee lopen kijken is niet het zelfde.

ze proberen het wel hoop ik maar of het zal lukken is een tweede vraag
Plaats reactie