[Eng] Speer jr, son of, plans the new Beijing.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

[Eng] Speer jr, son of, plans the new Beijing.

Bericht door Roel R. »

Albert Speer Jr. has been chosen to plan the urban renewal of Beijing for the 2008 Olympics.

The event has aroused much debate as the project presented by the German town planner has a lot in common with his father's nazi Utopias.
Speer senior, also called "the devil's architect", was one of Hitler's intimate acquaintances, and was appointed by him to design the scenery of the biggest events in the Reich and come up with plans for the "new" city of Berlin, to become "the universal metropolis Germania".

But of this great world capital, which was to house ten million and be completed in 1950, only the foundations were ever laid, when the big chancellery of Germania was built in 1936.

Speer Jr.'s plan for Beijing has several features in common with the Germania plan, including a 25 km long road connecting Olimpia Park with the Forbidden City and Tienanmen Square.
There will be monumental squares, social housing for workers around the city's factories and an immense railway system connecting Beijing with destinations all over China, just like the system Hitler had planned for Germany and the Reich lands.

Setting aside these likenesses, Speer Jr's project offers a number of responses to urban issues in Beijing. Above all, its big pollution problem is solved by recycling of water or rainwater, use of alternative energy sources and environmentally sustainable factories.

The sixty-eight-year-old Speer responds to accusations of having dug up a Nazi town planning project with these words: "It is an unfortunate fact that comparisons with my father are inevitable, but I want to help ferry Beijing into the new millennium. The Berlin project in the '30s was just megalomania".

Flores Zanchi

http://www.beijing-2008.org
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dit is trouwens Albert Speer jr.

Afbeelding
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ik heb er geen problemen mee, als je vader dus een nazi was en je dezelfde bouwstijl hebt ben je dus ook een nazi? :|
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Arnold Schwarzeneggers vader was ook een nazi, en Arnold zit nu ook in de amerikaanse politiek, dus dit kan ook vind ik.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Ik vind het wel mooi dat ze hem durven uit te kiezen. En als er zoiets plaats vind worden er toch altijd vergelijkingen getrokken, hoe spijtig ook.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

Ik persoonlijk vind de vergelijking nergens op slaan. Als mijn opa in ww2 "fout" zou zijn geweest betekend toch niet dat ik fout ben? ik vind het persoonlijk wel van groot lef betuigen dat ze hem gekozen hebben. ik weet bijna zekers als wij hier in Nederland de spelen zouden hebben gekregen en hij was de beste dan had hij hier nooit die opdracht gekregen. Dat denk ik dan. Ik persoonlijk denk dat wij hier in Nederland teveel terugdenken en vergeten dat er tussen zwart en wit ook grijs is. dit wil niet zeggen dat ik het met die Nazies eens ben. Als voorbeeld wil ik alleen maar zeggen dat me opa diende bij westerling, en terwijl hij het niet altijd eens was met hem toch de bevelen volgde. ik wil alleen maar zeggen dat wij hier in het bekwame westen alles kunnen zeggen en over kunnen discuseren. vind dit wel mooi. maar oke. ben nu denk ik "of topic"

met vriendelijke groeten
ron
Plaats reactie