60 jaar oud TNT onder Rode Plein,

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

60 jaar oud TNT onder Rode Plein,

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 11 juli 2005

MOSKOU - In een bouwput in het centrum van Moskou is een ton aan explosieven gevonden. Die werden er aangebracht in in de Tweede Wereldoorlog, voor het geval de nazi's Moskou zouden innemen. Het Duitse leger stond in 1942 aan de rand van Moskou.

Bij de bouw van hotel Moskva stuitten bouwvakkers op het TNT. Volgens experts is er nooit explosiegevaar geweest, omdat de ontstekingen waren verwijderd en het TNT zelf was vergaan.

Hotel Moskva was het eerste hotel dat in 1917 in Moskou na de communistische machtsovername werd gebouwd. Het hotel wordt nu in oude luister herbouwd.

Bron: NOS
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

wat was er gebeurd als de duitsers kwamen

Het centrum opgeblazen :D
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

lijkt mij dat ze dan als trots het Rode plein niet konden omdopen tot iets wat van hun was. Lijkt mij dan.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ja, wanneer de Duitsers Moskou zouden veroveren zouden de Sovjets de belangrijkste plekken in de hoofdstad opblazen, opdat Ruslands hoofdstad geen vijandelijke stad mocht worden. Ongeveer hetzelfde als wat gebeurde toen Napoleon's troepen Moskou innamen, toen hebben ze de stad in brand gestoken en zo de Fransen verjaagd. Met de fascistische vijand aan de poorten van Moskou werden duidelijk zeer rigoreuze maatregelen getroffen.

Belangrijk in het hele verhaal is de beroemde Moskouse metro. In de jaren '30 aangelegd besloeg het metronet van Moskou zo'n beetje de gehele hoofdstad, in ieder geval de belangrijkste plekken. Gedurende de bombardementen en de artillerieaanvallen van de Nazi's werden veel van deze metrobuizen als verkapte schuilkelders gebruikt door de bevolking. Het verhaal gaat echter dat Stalin bij de bouw een groot aantal tunnels heeft laten bouwen voor de bovengenoemde explosieven. Of dit waar is weet ik niet uit m'n hoofd, het kan natuurlijk ook goed zijn dat de metrobuizen bedoelt waren voor daadwerkelijke metroverbindingen, maar desalniettemin werden volgestopt met explosieven.

Feit is dat het Moskouse metronet veel onontdekte tunnelbuizen en dergelijke bevat, waarvan zelfs de huidige regering het bestaan niet kent. De meesten zouden door Stalin zijn gebouwd en later om onduidelijke redenen zijn afgesloten of ingestort. Vreemd is ook dat een erg groot deel van alle buizen gewoonweg niet bestaat, dwz dat er geen kaarten of iets dergelijks bekend is waar deze buizen op staan vermeldt.

Maargoed, ik dwaal af...
Het verhaal van het opblazen van Moskou is al langer bekend, maar dat de explosieven nooit zijn weg gehaald verbaast me wel!! Je moet er niet aan denken (ik niet in ieder geval O-) ) wat er zou zijn gebeurd als er ooit een aanslag of iets dergelijks zou zijn geweest.
Вместе мы непобедимы
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Nou doet me dit denken aan het verhaal over een soortgelijk plan van grote vriend A.H. om Berlijn op te blazen. Had iets met riolen te maken, als ik het me goed herinner. Wie weet daar nog wat van en is het een broodje aap of niet?
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Nooit van gehoord. Heb wel een tijdje geleden gelezen dat bij werkzaamheden in Berlijn een kelder werd gevonden met allemaal flesjes met verdachte inhoud.
Wel grappig dat ze zoveel jaar na dato nog steeds dingen vinden uit wo2.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Op BBC was er ooit eens een documentaire over de 'rennovatieplannen' van Hitler.
Wat die met Berlijn van plan was was echt ongelofelijk.
Het zou op Rome ten tijde van de Romeinen geleken hebben met natuurlijk een serieuze nazi-invloed.
Sommige van die gebouwen staan er nu nog, maar da's maar een fractie van wat ie van plan was te doen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

ja dat klopt, Hitler en Speer hadden grootse bouwplannen, maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Hebben ze dan nog andere plaatsen ontdekt waar TNT lag opgestapeld?
Of gaan ze er nu op zoek naar?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het past wel in de russische denkwijze: Tactiek van de verschroeide aarde.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ik vindt het wel cool gewoon vergeten
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

koen schreef:ik vindt het wel cool gewoon vergeten
Zeer cool, een ton zware explosieven onder een plein waar dagelijks wel wat volk over loopt :roll:
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

jep, en dat die 1000 ton tnt tijdens het bouwen niet ontdenkt was, kon mischien toch of gaan op de een of andere manier denk ik, is geen fijn gevoel om over tnt te lopen
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Je vindt dat het geen fijn gevoel is om over tnt te lopen, maat toch vindt je het ''cool''. :?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie