Nieuws Leraar neergeschoten door leerling

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

En met die opmerking sla je de spijker op de kop Bjorn; door maar alles te tolereren onder het mom van "dat is hun cultuur" zijn we veel te ver gegaan door vanalles maar te accepteren en alles met praten proberen op te lossen;

Misschien dat we nu langzaam aan wakker worden.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Jongens toch, best dat we weer goed bezig zijn. Op die manier wordt dit topic opnieuw gesloten terwijl het best wel interessant is!
Ik heb vooral één ding te zeggen: begin bij jezelf. Ook bij ons zitten er extremisten, ook bij hen. Ook bij ons willen mensen meer tolerantie, ook bij hen. Ook bij ons wordt er geklaagd over vanalles, ook bij hen. Dat een allochtoon de eerste jongen was die écht een leraar doodgeschoten heeft, steek dat niet op het allochtoon zijn. Kijk verder dan je neus lang is: het is louter toeval. Bekijk de algemene wereldtendens om problemen met geweld op te lossen, dan merk je het wel (trouwens mattie, zei je net niet: "door alles MET PRATEN op te lossen? Denk jij dan ook niet aan geweld? Dat is de enige andere mogelijkheid, naast praten die ik zie
en wees gerust dat ik agressie volledig afkeur). Denk je dat in amerika enkel allochtone mensen een geweer dragen? Bullshit.
Echt waar, sorry mensen, maar in dit topic heb ik echt het gevoel: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Neem dat zwart dan maar letterlijk. Niet dat ik jullie nu uitmaak voor racisten of zo, begrijp met niet verkeerd. Ik zeg alleen dat het gemakkelijk is om iemand anders te beoordelen. We werken beter aan onze eigen mentaliteit dan aan die van anderen.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ben ik het niet helemaal mee eens maar met sommige punten wel zoals dat we aan allebei de kanten extremisten hebben
maar er zijn ook genoeg ''blanken'' misdadigers maar bij ''zwarte'' komt het meteen in de krant en is het groot nieuws dus dat is ook weer wat
Starting up again
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Een lichte nuance lijkt me op zijn plaats.
Het afgelopen trimester heb ik op school het vak 'Multiculturele Samenleving' gehad aangezien je daar in het onderwijs mee te maken gaat krijgen. (en bij de politie ook dus voor mij was het mooi meegenomen.)
Mattie zei in zijn post (terecht) dat er met andere groepen die naar Nederland kwamen nooit zo veel problemen zijn geweest maar nu ineens wel met bepaalde groepen. Er is echter een fundamenteel verschil tussen de integratie van die mensen en de groep die nu problemen oplevert.

Dat verschil zit hem in de reden waarom die mensen hier heen kwamen. De eerste groep ,die weinig problemen opleverde, kwam hier heen om een nieuw bestaan op te bouwen. Daarom WILDEN die mensen graag goed integreren en dachten ze aan hun land van herkomst als een plek waar het slechter was als hier.
De eerste migranten van de groepen die nu problemen opleveren kwamen hier naartoe om geld te verdienen met de bedoeling weer terug te keren naar hun land van herkomst (wat dus nooit gebeurd is). Omdat ze aanvankelijk wel dachten dat ze terug zouden gaan vonden zij zelf en de NL-regereing het niet nodig om deze mensen te helpen met bijvoorbeeld taalcursussen, lessen in NL normen en waarden etc. En ze dachten aan thuis als een plek waar het fijn was-> hun familie zat daar nog.
Men zag dus ,zowel vanuit de groep als vanuit de regering, geen noodzaak om te integreren en het heeft lang geduurd voordat de regering er achter kwam dat dit wel nodig was, en nog langer voordat er wat aan gedaan werd.
Mattie beweerd dat het door hun culturele achtergrond komt, maar ik denk niet dat je de Islamitische Cultuur als crimineel kan bestempelen/als oorzaak kan aanwenden. In elk geval niet als enige oorzaak, Nederland heeft er zelf ook schuld aan, want de maatregelen die nu mondjesmaat worden doorgevoerd hadden al jaren eerder moeten komen.

Ik ben het wel met hem eens dat die lefgozertjes die nu zoveel problemen veroorzaken keihard moeten worden aangepakt en dat hun excuus dat het door thuis komt niet zo zwaar moet meewegen in het beperken van de strafmaat, anders leren ze het nooit af.

Dus weg met die taakstraffen en gooi ze maar in een tuchtschool-> daar kunnen ze dan een goede opleiding krijgen die ze wél afmaken en dat is weer beter voor die jochies zelf en voor de maatschappij.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Leest anders eens het rapport van de (Nederlandse) commissie Blok;

daar vindt ge toch wel heel wat raakvlakken met mijn visie. :|



Mattie. :)


...
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De problemen met allochtone jongeren zijn er omdat ze té ingeburgerd zijn. Een Marokkaanse vriend van mij heeft het meer dan eens aangehaald: vroeger kregen de allochtone kinderen als ze te laat thuis waren een goei pak rammel van hun ouders. (dat geld niet alleen voor alochtonen uiteraard)
Nu, die kinderen kijken ook TV....
En tegenwoordig, als de ouders een kind wat gezag willen bijbrengen wordt de politie erbij gehaald en krijgt de vader geregeld gevangenisstraf, en bijna dagelijkse inspecie van een sociaal werker om te zien dzat 'de kinderen niet teveel mishandeld worden'!

Daar klaagt die marokkaanse vriend dus zelf over, hij zegt dat dankzij 'onze' mislukte wetten met betrekking tot kindermishandeling, enkele jongeren de vrije hand hebben en zo de hele alochtone bevolking een slechte naam bezorgen
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Peter,

Wellicht dat daar een kern van waarheid in zit, maar hoe verklaar je het dan dat het percentage allochtone jongeren dat crimineel wordt veel groter is dan het percentage autochtone jongeren? Ze worden dan toch immers onder dezelfde wetgeving opgevoed?

Ik ben er stellig van overtuigd dat net in die opvoeding van die islamitische allochtone jongeren de kern van het probleem gezocht moet worden. De comm. Blok komt ook tot het oordeel datde islamitische scholen op zo kort mogelijke termijn dicht moeten vanwege hun niet aanpassen aan de Westerse normen zoals die gelden in onze cultuur.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mattie schreef:Peter,

Wellicht dat daar een kern van waarheid in zit, maar hoe verklaar je het dan dat het percentage allochtone jongeren dat crimineel wordt veel groter is dan het percentage autochtone jongeren? Ze worden dan toch immers onder dezelfde wetgeving opgevoed?

Ik ben er stellig van overtuigd dat net in die opvoeding van die islamitische allochtone jongeren de kern van het probleem gezocht moet worden. De comm. Blok komt ook tot het oordeel datde islamitische scholen op zo kort mogelijke termijn dicht moeten vanwege hun niet aanpassen aan de Westerse normen zoals die gelden in onze cultuur.

Mattie. :)
Ik denk dat het een probleem is van onze cultuur; wij geven allochtone landgenoten niet dezelfde kansen als autochtone landgenoten. Door deze achterstand in kansen ontstaan er tal van misstanden.
Als het enkel aan de islamitische cultuur zou liggen, waren de problemen met jongeren in - bijvoorbeeld - Turkije niet meer te overzien, want het aantal Islamitische jongeren is daar percentueel veel hoger dan hier in Nederland.

Welke oplossingen zijn er om te zorgen dat de kansen van de allochtone landgenoten groter worden (het liefst zonder de kansen voor autochtone landgenoten te verminderen)?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Nou Okke,

ik zei ook nimmer dat het een generaal probleem is van de Islamitische cultuur, maar wel een probleem van de invulling die gegeven wordt aan dit begrip door de islamitische opvoeders en jeugdigen die in een Westerse maatschappij leven; daarnaast vormt disrespect voor christenen niet echt een probleem in Turkije zelf, aangezien daar toch vrij weinig Christenen rondlopen.

De kansen die de jeugdige allochtonen missen, komt niet door onze maatschappij, maar mijns inziens door het ouderlijk huis. Blijft men thuis, in de traditie van het vaderland Marokaans of Turks praten, dan zal de jeugdige veel moeilijker de Nederlandse taal onder de knie krijgen. De enige die de jeugdigen kan helpen zijn ze zelf in beginsel; waar een wil is is een weg. Maar die wil zie ik toch vaak ontbreken en in plaats van met de maatschappij mee proberen te gaan gaat men zich in vergaande mate afzetten; zie de lieve kindertjes op de hierboven geplaatste foto. Ieder generatie verzet zich wel tegen de voorgaande, maar de manier waarop deze groep zich verzet tegen onze gehele maatschappij met zijn normen en waarden is een wezenlijk andere en foute ontwikkeling.

Van huis uit heb ik ook niet veel kansen gekregen; een ouderlijk huis met een minimaal inkomen en daarbij nog een 5-tal broers en zussen met amper genoeg geld voor huur en eten is niet de ideale startplaats. Toch heb ik het wel redelijk gemaakt (als ik zo vrij mag zijn) en dat geheel op eigen kracht.
Waarom lukt dat menig allochtoon niet? En wordt direct "discriminatie"geroepen bij de geringste tegenslag?

Het zit 'm in de mentaliteit.



Mattie. :)

...
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik ben benieuwd naar het verschil in de criminaliteitscijfers tussen allochtone jongeren en autochtone jongeren in vergelijkbare sociale situaties (inkomen en werkloosheid).

Ik denk dat de verschillen grotendeels wegvallen, maar weet de cijfers niet, dus kan deze veronderstelling niet toetsen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

tsja...
Ik denk niet dat wat er gebeurd is iets is dat alleen allochtonen kon overkomen.
Ik denk niet dat alleen een allochtoon zo denkt over een leraar.
ik denk niet dat alleen sommige allochtoonse jongeren baat hebben bij een harde vaderlijke hand.

Het is alleen onfortuinlijk dat het toevallig een allochtoonse jongere is die het gedaan heeft. Dat kan alles alleen maar erger maken voor het beter wordt.

Overigens wilde ik wat toevoegen aan wat Lapijntje zei:
lapijntje schreef: (trouwens mattie, zei je net niet: "door alles MET PRATEN op te lossen? Denk jij dan ook niet aan geweld? Dat is de enige andere mogelijkheid, naast praten die ik zie
en wees gerust dat ik agressie volledig afkeur). Denk je dat in amerika enkel allochtone mensen een geweer dragen?
wat ze daar zegt is namelijk right on the money.
Je eerste reactie is namelijk jezelf te beveiligen en bijv. een gewwer te kopen ofzo. Het vervelende aan deze reactie is alleen dat vanaf dat moment meer mensen wapens hebben en daarmee dus de kans groter wordt dat iemand iets verkeerds doet. Daarmee wordt de angst van mensen weer groter en daarmee weer de kans dat er weer iemand een wapen koopt enzovoorts enzovoorts.

Dat is een tendens die je niet wil bewerkstelligen volgens mij.
vandaar dat praten het enige is dat je rest om zo een oplossing of iig een verklaring te zoeken voor andermans flip.
Hopelijk om iemand weer heel te maken waar ie kapot is.

maar goed ik ben maf natuurlijk ;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In Zaanstad is gisteren een 16-jarige jongen opgepakt en in de cel gezet omdat hij gedreigd had één van zijn leraren dood te schieten. De politie werd getipt door de schoolleiding. Medeleerlingen van de knaap hadden daar verteld dat de jongen dreigementen tegen hen had geuit over zijn leraar. Omdat ze wisten dat hij een pistool had tipten ze de directie.

Bij een huiszoeking bij de scholier werd een gebruiksklaar vuurwapen
gevonden dat in beslag is genomen. De jongen heeft de bedreiging bekend en zit voorlopig vast. Er is niet bekend gemaakt om welke school in Zaanstad het draait
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37482
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Backfire
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2003, 14:34
Locatie: Veenendaal

Bericht door Backfire »

op nieuws, jongen steekt leraar dood .... gaat goed, moet ik me nog veilig voelen op mijn school ?
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Backfire schreef:op nieuws, jongen steekt leraar dood .... gaat goed, moet ik me nog veilig voelen op mijn school ?
Wat ik er van hoorde, gaat het om een ex-leerling van 35, die dus al een tijdje van school was.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Het gaat om het principe: Waarom is het de laatste tijd ineens in de mode om een leraar iets aan te doen :?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie