Zoldervondsten bestaan niet

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Zoldervondsten bestaan niet

Bericht door Tim »

Ik die dacht dat "zoldervondsten" voor 99% sprookjes waren :shock:
Gistermiddag kwam ik samen met mijn vader op de zolder van mijn grootvader;

vader: "hier vent, nen riem; gott mit uns".
Ik eens ironisch lachen natuurlijk
vader: "geloof mij dan nie eh jong"

Ik toch maar eens gaan kijken, en jawel hoor, ik stond met een complete wehrmacht koppelriem in mijn handen :shock: Uiteraard niet in mintstaat, maar helemaal volledig en origineler kan je ze niet vinden :D
Ben verder op die zolder nog over een K98 bajonet met schede gestruikeld.

Mijn grootvader praat niet makkelijk over de oorlog, maar hij heeft veel meegemaakt en ik zal hem op een gepast ogenblik toch eens vragen hoe hij hier aan komt. Zo heeft hij nog een prachtige K98 bajonet met schede en frog van een Duits soldaat die hij heeft aangegeven bij een Canadees. Misschien is die koppelriem van diezelfde krijgsgevangene.

Erg goed heb ik nog niet gekeken op die zolder, misschien ligt er nog meer :evil:

PS- nee, ik heb geen foto's, heb die dingen ook niet meegenomen naar huis.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

zulke vondsten zijn de leukste :)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Re: Zoldervondsten bestaan niet

Bericht door Mooyman »

Tim schreef:Ik die dacht dat "zoldervondsten" voor 99% sprookjes waren :shock:
Gistermiddag kwam ik samen met mijn vader op de zolder van mijn grootvader;

vader: "hier vent, nen riem; gott mit uns".
Ik eens ironisch lachen natuurlijk
vader: "geloof mij dan nie eh jong"

Ik toch maar eens gaan kijken, en jawel hoor, ik stond met een complete wehrmacht koppelriem in mijn handen :shock: Uiteraard niet in mintstaat, maar helemaal volledig en origineler kan je ze niet vinden :D
Ben verder op die zolder nog over een K98 bajonet met schede gestruikeld.

Mijn grootvader praat niet makkelijk over de oorlog, maar hij heeft veel meegemaakt en ik zal hem op een gepast ogenblik toch eens vragen hoe hij hier aan komt. Zo heeft hij nog een prachtige K98 bajonet met schede en frog van een Duits soldaat die hij heeft aangegeven bij een Canadees. Misschien is die koppelriem van diezelfde krijgsgevangene.

Erg goed heb ik nog niet gekeken op die zolder, misschien ligt er nog meer :evil:

PS- nee, ik heb geen foto's, heb die dingen ook niet meegenomen naar huis.
Nee wonderen bestaan nog immer Tim :wink: , en gestruikeld over een K98 bajonet :? , die heb je natuurlijk ook mee genomen :) .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Argh, waarom heb ik geen zolder? Alleen een verbouwde kelder...
En bij mijn opa en oma is ook niets te vinden, die wonen in een huis dat gebouwd is na de oorlog. Misschien is er wat mee gegaan in hun toenmalige verhuizing uit Den Haag. Denk het niet.
En de andere grootouders wonen in een flat die jonger is dan dat ik ben :P

Gefeliciteerd met je aanwinsten :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Zoldervondsten bestaan niet

Bericht door Tim »

Mooyman schreef:Nee wonderen bestaan nog immer Tim :wink: , en gestruikeld over een K98 bajonet :? , die heb je natuurlijk ook mee genomen :) .
Inderdaad, lag gewoon midden op die zolder, ben er bijna tegen gelopen, ik had die daar nog nooit tevoren zien liggen (was wel nog maar een 3tal keer op die zolder geweest)
En zoals ik al zei in mijn eerste bericht, heb ik alles mooi laten liggen. Alles op zijn tijd, ooit zal dat wel eens in mijn verzameling komen.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Re: Zoldervondsten bestaan niet

Bericht door Mooyman »

Tim schreef:
Mooyman schreef:Nee wonderen bestaan nog immer Tim :wink: , en gestruikeld over een K98 bajonet :? , die heb je natuurlijk ook mee genomen :) .
Inderdaad, lag gewoon midden op die zolder, ben er bijna tegen gelopen, ik had die daar nog nooit tevoren zien liggen (was wel nog maar een 3tal keer op die zolder geweest)
En zoals ik al zei in mijn eerste bericht, heb ik alles mooi laten liggen. Alles op zijn tijd, ooit zal dat wel eens in mijn verzameling komen.
Ik neem aan dan je grootvader op de hoogte is van je interesse :roll: .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Zoldervondsten bestaan niet

Bericht door Tim »

Mooyman schreef:Ik neem aan dan je grootvader op de hoogte is van je interesse :roll: .
Hij weet dat ik geschiedenis studeer en dat ik vooral in WO2 geïnteresseerd ben, ook heb ik hem al enkele WO2 foto's van de streek getoond, maar dat ik zoiets echt verzamel, dat niet echt. In principe verzamel ik natuurlijk ook enkel foto's en documenten.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Zou toch proberen die pullen "los" te krijgen daar de kans aanwezig is dat het eens met het huisvuil voorgoed verdwijnt.
Vaak als de mensen die er waarde aan hechten uit het huis "verdwijnen" , gooien de achterblijvers dergelijke "rotzooi" weg.
Wees er dus op tijd bij Tim.
Collector of uniforms of the enemy
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ja, mijn moeder heeft 20 jaar geleden in haar huis een duitse SS helm laten liggen, toen zat er nog een binnen werk in, ik heb ergens een foto gezien van die helm met mijn neef.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Mooyman schreef:Zou toch proberen die pullen "los" te krijgen daar de kans aanwezig is dat het eens met het huisvuil voorgoed verdwijnt.
Vaak als de mensen die er waarde aan hechten uit het huis "verdwijnen" , gooien de achterblijvers dergelijke "rotzooi" weg.
Wees er dus op tijd bij Tim.
Ik heb eerlaatst ook een stapel oorlogskranten en een mega poster gehad uit de oorlog met elk denkbaar duits vliegtuig erop..gedateerd en met stempel

;) waarschijnlijk van vliegveld valkenburg zelf geweest :D

Hoe ik er aan kwam...me opa is lid van een volkstuin vereniging met veel van die oude mannentjes mijn opa had een keer tegen iemand verteld dat ik dat verzamel, en iemand die dat meepikte heeft aan mij die spullen gegeven, hij vond ze bij het grofvuil.

Hij was wel blij met de doos bon-bons :D
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Brianlinden schreef:
Mooyman schreef:Zou toch proberen die pullen "los" te krijgen daar de kans aanwezig is dat het eens met het huisvuil voorgoed verdwijnt.
Vaak als de mensen die er waarde aan hechten uit het huis "verdwijnen" , gooien de achterblijvers dergelijke "rotzooi" weg.
Wees er dus op tijd bij Tim.
Ik heb eerlaatst ook een stapel oorlogskranten en een mega poster gehad uit de oorlog met elk denkbaar duits vliegtuig erop..gedateerd en met stempel

;) waarschijnlijk van vliegveld valkenburg zelf geweest :D

Hoe ik er aan kwam...me opa is lid van een volkstuin vereniging met veel van die oude mannentjes mijn opa had een keer tegen iemand verteld dat ik dat verzamel, en iemand die dat meepikte heeft aan mij die spullen gegeven, hij vond ze bij het grofvuil.

Hij was wel blij met de doos bon-bons :D
Inderdaad Brian, dat is de manier, vaak zijn ze dan tevreden met een doosje chocola, flesje drank of pakje peuken.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

We hebben het hier wel over mijn eigen grootvader :wink:
Ik ga hem niet vragen om deze aan mij te geven omdat ik denk dat hij er wel emotionele waarde aan hecht (zo houdt hij bvb ook nog contact met de familie waar hij in Duitsland was ondergedoken), en het zou ook problemen geven met de andere kleinkinderen (hij weet ook wel dat die K98 bajo's en die grendelgeweren ondertussen wat waard zijn). Bovendien is ook de rest van de familie op de hoogte van mijn interesse, dus er is geen kans dat al die spullen zomaar worden weggegooid.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Ik kwam z'n 15 jaar gelden op de zolder van mijn oma het oorlogzakboekje met herkeningsplaatje van mijn opa tegen met wat fotos uit de mobilisatie tijd tegen.

Ook even vriendelijk gevraagt en sinds dien in mijn bezit.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Mooyman schreef:
Brianlinden schreef:
Mooyman schreef:Zou toch proberen die pullen "los" te krijgen daar de kans aanwezig is dat het eens met het huisvuil voorgoed verdwijnt.
Vaak als de mensen die er waarde aan hechten uit het huis "verdwijnen" , gooien de achterblijvers dergelijke "rotzooi" weg.
Wees er dus op tijd bij Tim.
Ik heb eerlaatst ook een stapel oorlogskranten en een mega poster gehad uit de oorlog met elk denkbaar duits vliegtuig erop..gedateerd en met stempel

;) waarschijnlijk van vliegveld valkenburg zelf geweest :D

Hoe ik er aan kwam...me opa is lid van een volkstuin vereniging met veel van die oude mannentjes mijn opa had een keer tegen iemand verteld dat ik dat verzamel, en iemand die dat meepikte heeft aan mij die spullen gegeven, hij vond ze bij het grofvuil.

Hij was wel blij met de doos bon-bons :D
Inderdaad Brian, dat is de manier, vaak zijn ze dan tevreden met een doosje chocola, flesje drank of pakje peuken.
Vandaag bij die man de serie Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, Rode boeken. Ze stinken nogal en een boekje over de Blitz. En hij zei dat er mss nog meer kwam :S :D
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Het grootste deel van mijn "verzameling" komt vanuit het huis van mijn grootvader (spijtig genoeg zijn de meeste voorwerpen in slechte staat). Mijn grootvader zat in het Verzet en hield alles, maar dan ook alles, bij. Volgens mijn oma had hij een heel collectie vuurwapens liggen op zolder, maar omdat mijn oma dat niet wou vr de kinderen (familie met 7 kinderen :p) heeft hij dan alles maar weggegeven aan "Le Arsenal", de legerbasis niet ver van waar ze wonen. Het enigste wat nog overblijft is een M1 Carbine waar hij zelf nog mee heeft gevochten, deze krijg ik binnekort van mijn oom :).
Een 10tal jaar geleden hebben ze nog een Colt gevonden, verstopt in de poot van een meubelstuk toen ze aan het herbouwen waren. Aangezien niemand het geweer wou hebben en ik nog te jong was :p hebben ze het maar verkocht :x

Nuja, binnenkkort gaan ze daar de zolder opkuisen, hopelijk vind ik nog iets interessants :)

Btw, naar het schijnt had hij zelfs vliegtuigwielen liggen :p
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Plaats reactie