Welke medailles mag jij dragen,

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ook ik mag geen medailles dragen, maar mijn overgroot opa (of de opa daarna weer) die al lang overleden is wel. Ik zal ze even opnoemen:

- Knil medaille 1880 (complete set)
- Medaille : Hulde van Amstels Burgerij aan de Politie
- Trouwe dienst Marine 1898
- Het julianaatje. Een grote munt plak met Juliana als kind, Kreeg hij bij het redden van mensen (In originele Doos!)
- En nog een medaille (In originele Doos!)

Dus daar ligt wat van waarde.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef: M.b.t. militaire onderscheidingen zal het iets anders liggen, maar als ik bijvoorbeeld zie met hoeveel medailles Willem Alexander rondloopt, vraag ik me ook af wat het nut hiervan is. Mensen die zich gedurende oorlogstijd heldhaftig hebben gedragen, verdienen een exclusieve onderscheiding. Maar wat kan Willem Alexander nou gedaan hebben dat hij rond mag lopen met zoveel onderscheidingen?
Vaak lopen mensen van het koningshuis ermee rond omdat ze hoofden van een bepaalde orde zijn. Ik ben het trouwens totaal niet met je eens, Helmut Lotti heeft zijn Grootofficier in de Leopoldsorde méér dan verdiend! :wink:

Mijn grootmoeder mag trouwens de medaille van de weerstand 1940-1945 dragen...maar omdat ze dat niet doet/wilt ligt die bij mij in de kast :)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Ik ben het trouwens totaal niet met je eens, Helmut Lotti heeft zijn Grootofficier in de Leopoldsorde méér dan verdiend! :wink:
Absoluut! En Frans Bauer is ook meer dan terecht Ridder in de Orde van Oranje-Nassau! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Officiële onderscheiding

Bericht door asjemenou »

Heb zelf een flinke verzameling wandelmedailles waarvan eentje van de Nijmeegse vierdaagse. Ik lees op deze topic dat dat geen officiële onderscheiding zou zijn. Volgens mijn weten dus wel, het is zelfs een koninklijke onderscheiding. Niet dat ik daar zo trots op ben maar het blijft wel een prestatie, 4 x 50 km.
Kunnen jullie je de uitvaart van Prins Claus nog herinneren? Wat lag er op de beste man z'n kist? Juist, z'n Nijmegenkruis. Hij heeft 'm dus ooit ook één keer gelopen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het kruis voor betoonde marsvaardigheid is een onderscheiding. ( Niet koninklijk ) Dus wel van de Nijmeegse vierdaagse. Maar niet van Avondsvierdaagse.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit is van mijn vader. Een dienstslachtoffer. Dit zijn geen officiele onderscheidingen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

Over mijn opa, inmiddels overleden, kan een dik boek geschreven worden. Hij is als engelandvaarder bij de R.A.F. gegaan en daar vele uren gevlogen totdat hij werd neergeschoten boven Frankrijk. Hij heeft ook het hoogste Franse verzetskruis gekregen doordat hij (blijkbaar) ontsnapt is uit het geen waarin hij gevangen was genomen. (Degene die weet hoe deze onderscheiding heet mag mij daar bij helpen!) Ik heb de overlijdens advertentie nog proberen te vinden maar deze heb ik niet kunnen vinden, ik zal het eens aan mijn oma vragen. Hierin staan de gekregen onderscheidingen in een opsomming(alsnog op vele na). Hoe wij weten dat hij gevangen heeft gezeten is omdat hij na de oorlog vloeiend Frans sprak en daarvoor nog niet. Dit doordat hij alleen een klein woordenboekje frans had gekregen. Later heeft hij zich weer kunnen voegen bij de R.A.F doordat hij met veel hulp van het Franse verzet terug kon komen naar Engeland doordat het te heet onder zijn voeten werd.

Later is mijn opa adjudant van Prins Bernhard en Intendant van de paleisen geworden. Mijn Opa is bij de bekroning van de koningin vaak in beeld en bij andere gelegenheden kon je mijn opa altijd op oude beelden van het koninklijke huis zien. Ook oude krantenknipsels met; "wie is deze knappe jongeman die aan het zeilen is met (toen nog) Prinses Beatrix?" heeft mijn oma nog in bezit. Zelfs baby/peuterfoto's van onze kroonprins samen met mijn grootvader staan in een fotoalbum.

Mijn opa heeft als hoogste koninklijke onderscheiding;
Officier in de orde van de Oranje Nassau met zwaarden.

Hetgeen waar hij het meest trots op was en de medaille waar hij ook van vond dat hij die het meest verdiende was was de medaille die je verdient door het lopen van de 4-daagse.

Waarom dit verhaal (in het begin) een beetje vaag is is omdat mijn opa het er nooit over heeft gehad. De details van ontvangen onderscheidingen, wat overigens een erg lange lijst is, bespaar ik jullie. Ik zal nog eens vragen naar de overlijdensadvertentie want ik weet het niet zo uit mijn hoofd.

ook al ging dit topic over welke onderscheidingen je zelf had verdient, ik vond het toch de moeite waard om het te vermelden :) Door mijn opa is mijn interesse in de 2de wereldoorlog uiteindelijk ontstaan.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Tellen militaire vaardigheidsemblemen ook? Dan heb ik het Vierdaagsekruis 1x, MLV 1x, scherpschutter pistool 3x en karabijn M1 1x, rotsklimmen en de Harskampspeld 2005 in brons. En het Schutzenschnur in goud en het Oostenrijkse scherpschuttersembleem in brons voor pistool.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Interessant Jaap, hoewel het idd geen onderscheidingen zijn mogen ze wel op het uniform gedragen worden. Mag ik vragen bij welk regiment je zit?
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Geen regiment, maar bataljon: het Cadettenbataljon van de KMA
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Interessant, naar welke officiersfunctie solliciteer je?
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Zelf heb ik geen medailles, maar men overgrootvader, die in het Belgisch leger heeft gediend en aan de Ijzer heeft gevochten in 1914-18, wel, nl:

-De Zegemedaille (nog steeds geen info over gevonden)
-Het Oorlogskruis met Zilveren Leeuw
-Herinneringsmedaille (met ...)

Mijn grootvader aan vaderskant en broer van grootvader aan moederskant hebben beiden in het Verzet gezeten maar daarvoor geen onderscheiding gekregen ... wel hebben hun kinderen uitsluitsel gekregen bij het voldoen van de militaire dienstplicht
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Jaap van der Laan schreef:Geen regiment, maar bataljon: het Cadettenbataljon van de KMA
Hoop over twee jaar dan "collega" van je te zijn.
:wink:
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Hier se,dat zijn de mijne.

Herinnerinsmedaille der gewapende humanitaire operaties (met staafje "silver back" en" unosom III")
Herinneringsmedaille voor buitenlandse opdrachten of operaties
Militair ereteken van eerste klasse
Erekruis van eerste klasse voor militaire dienst in het buitenland
UN medaille "service into the peace" (juiste naam weet ik al niet meer)


Ge moogd ze hebben. :P
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

echt? :P

je hebt al wat achter de rug zo te zien dus...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie