Strengere regels wapenbezit

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Strengere regels wapenbezit

Bericht door dvdhoven »

Justitie wil vanaf volgend jaar crimineel weren uit schietschool

DEN HAAG –– De regels voor wapenbezit worden vanaf augustus volgend jaar strenger. Alle personen die een wapenvergunning willen hebben, moeten voortaan lid zijn van een schietsportvereniging die is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (KNSA).
Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde Circulaire Wapens en Munitie van het ministerie van Justitie. Om te voorkomen dat criminelen via een schietvereniging leren omgaan met een vuurwapen, moeten voortaan ook aspirant-leden een KNSA-licentie hebben.
Bovendien kan straks een wapenvergunning sneller worden ingetrokken.
Volgend jaar kan na elk gepleegd misdrijf de licentie worden afgenomen. Ook is het „verkeren in criminele kringen” voldoende om de wapenvergunning kwijt te raken.
De KNSA gaat de aangesloten schietverenigingen controleren en geeft de licenties voor hun leden leden af. Daarbij is bij de aanmelding van leden een verklaring van goed gedrag nodig om te voorkomen dat mensen met een strafrechtelijk verleden lid kunnen worden.
De verenigingen worden op hun beurt verplicht om een registratie bij te houden van alle introducés die langskomen. Zij moeten ook hun identiteit controleren. Verder moeten de verenigingen toezien op de hoeveelheid munitie die is verkocht aan de leden.
Voor het wapenbezit is ook een speciale kluis vereist.
Wapenverzamelaars moeten bovendien een verzamelplan gaan maken en krijgen in het eerste jaar een mentor toegewezen.
De KNSA steunt de aanscherping van het beleid en heeft zelf al strengere eisen opgesteld voor nieuwe leden, een ballotageprocedure ingesteld en inspecteurs getraind.
De schietsportbond rekent nog op een financiële bedrage van de overheid voor de uitvoering van de nieuwe verantwoordelijkheden.
(ANP)

Bron: http://www.spitsnet.nl
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Terecht, ik hoop alleen niet dat het nog meer papierwerk gaat opleveren. Wie zich netjes gedraagd heeft per slot van rekening niets te vrezen! Overigens vind ik nog steeds dat historische onklare wapens toegankelijk moeten zijn voor de verzamelaar en niet dat alles op één hoop gegooid wordt.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ja die K*t KNSA heeft het mooi voor elkaar met die verplichte lidmaatschap bij hun. Ze hebben ook maar gelijk de contributie verhoogd :mad:
CAN DO
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Voor de schutter zelf valt het gelukkig allemaal nog wel mee,
Het enige wat eigelijk veranderd is dat je nu ongeacht hoeveel wapens je hebt , 18 schietbeuten per jaar moet doen , en dat je als aspirant lid,
je direct contributie voor de KNSa moet dokken.

Overegens kluis , en verklaaring omrent gedrag enz is altijd al geweest ,
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

HEHE geen last van ik mag gratis blijven schieten (ik moet zelfs) en de baas betaald ook nog, eigenlijk jullie allemaal, de belasting betaler, dus allemaal bedankt voor de bijdrag
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Peter schreef:Terecht, ik hoop alleen niet dat het nog meer papierwerk gaat opleveren. Wie zich netjes gedraagd heeft per slot van rekening niets te vrezen! Overigens vind ik nog steeds dat historische onklare wapens toegankelijk moeten zijn voor de verzamelaar en niet dat alles op één hoop gegooid wordt.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. ;) :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Het rare is vind ik,dat wat ik er van begrepen heb, als men lid is van een reeactment vereniging men een 'werkend"wapen mag hebben, heb zelfs wel eens iemand gezien met een tommygun, die blanks kan afschieten, moet men mij toch maar eens uitleggen want een leek die dit voor zijn neus krijgt ziet het verschil niet, dus zouden de regels daar ook niet voor aangescherpt moeten worden?
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Een werkende Tommy mag je helemaal niet hebben!

Ik weet niet hoe het met de verzamel regels zit , maar meschien als ie onklaar is gemaakt dat het dan wel mag (kan het me eigelijk niet voorstellen)

Ik schiet nog niet zo lang , maar je moest eens weten hoe streng de regels zijn! :cry:

Ik denk dat veel mensen dit Heel erg onderschatten...

Het is een fabel dat je automatise wapens mag hebben ,
En je mag ZEKER geen "korte schouder wapens" hebben ( bv tommy , uzi enz)

Kijk hier maar eens dan heb je een idee....
http://www.sportschutter.nl/schietsport.htm

En dit zijn maar de "bekenste regels"

Ik zal maar niet beginen over "oom agent" die zijn wapen zonder al te veel problemen mee naar huis kan nemen.
Nog niet zo lang geleden "Agent schiet zijn hele gezin dood met dienstwapen", Alleen hoor je hier nix meer over...

Om een voorbeeld te noemen , de politie komt eens in de zoveel tijd controleren als je de wapens thuis veilig hebt opgeborgen, dus wapens en minutie apart , kluis enz.
Als je een 9mm pistool hebt, en ze treffen bij je ook maar 1 patroon aan die niet 9mm is, bv een 7.92 uit de ww2 die je in de tuin hebt gevonden , ben je je wapen , en verlof (vergunning) kwijt.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Zeker geen fabel wat ik weet gewoon 100% zeker dat deze persoon een thompson heeft. en hiemee losse flodders kan afschieten.

Je gaat voorbij met het feit dat een Agent "altijd" dienst heeft dus ook als hij in burger is en of vrij van dienst is, ook een aantal mensen van justitie hebben hun wapen thuis.'
Je weet ook de achtergrond niet van dit incident, als hij dit allemaal gepland had en hij geen dienstwapen thuis had gehad, dan had hij ze allemaal kunnen wurgen of kunnen neersteken, iemand die dit van plan is kan dit op allerlei manieren doen.

en als je een 9mm, hoor je geen 7.92 in huis te hebben, dat zijn nu eenmaal de regels, heb zelf ook een aantal jaren geschoten via een vereniging en dat zijn nu eenmaal de eisen die eraan vast zitten, misschien iets te streng, maar gellukig niet zo soepel als in Amerika, waar je in sommige staten een M16 kan kopen, na legitimatie.
ben zelf 8 weken in Amerika geweest en had een .22 geweer van mijn gastheer (een para van 101 Airborne) te leen, en kon gewoon in de supermarkt in het volgende dorp zoveel munitie gaan halen als ik wou.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

René_Venlo schreef:Een werkende Tommy mag je helemaal niet hebben!

Ik weet niet hoe het met de verzamel regels zit , maar meschien als ie onklaar is gemaakt dat het dan wel mag (kan het me eigelijk niet voorstellen)

Ik schiet nog niet zo lang , maar je moest eens weten hoe streng de regels zijn! :cry:

Ik denk dat veel mensen dit Heel erg onderschatten...

Het is een fabel dat je automatise wapens mag hebben ,
En je mag ZEKER geen "korte schouder wapens" hebben ( bv tommy , uzi enz)
Het is mogelijk om een werkende thompson in je bezit te hebben die losse flodders kan schieten. Het klopt dus wat Philip zegt. Je kan namelijk via een re-enactment vereniging in het bezit komen van een blank firing verlof. Daar zitten natuurlijk weer eisen aan verbonden om aan zo'n verlof te komen. Maar je kan dus uiteindelijk als je zo'n verlof hebt een automatisch wapen en/of handpistool op je verlof hebben waarmee je blanks kan schieten. Natuurlijk kun je dit wapen alleen gebruiken op evenementen waar dat mag. Bij ons in de vereniging is het ook mogelijk om aan zo'n verlof te komen.
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Philip,ABRG schreef: Je gaat voorbij met het feit dat een Agent "altijd" dienst heeft dus ook als hij in burger is en of vrij van dienst is, ook een aantal mensen van justitie hebben hun wapen thuis.'
Je weet ook de achtergrond niet van dit incident, als hij dit allemaal gepland had en hij geen dienstwapen thuis had gehad, dan had hij ze allemaal kunnen wurgen of kunnen neersteken, iemand die dit van plan is kan dit op allerlei manieren doen.
@Philip, Ik wil "oom agent" even verglijken met dat incident met die Marinier die vorig jaar zijn schoonfamilie doodschoot.

Hierdoor zijn die nieuwe regels voor de schietsport er gekomen,
De regels voor een agent die zijn wapen mee naar huis wil nemen zijn erg soepel, en niet landelijk geregeld! du's ieder district heeft zijn eigen regeltjes...

Ik kan me trouwens geen situatie indenken dat een Agent zijn wapen thuis of buiten diensttijd nodig zou hebben.

http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=0fdda0
Laatst gewijzigd door René_Venlo op 07 aug 2005, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Die marinier was lid van een schietverenging, dus daar uiit blijkt dat men niet eens een wapen bij dienst verband bij zich hoeft te hebben om je familie iets aan te doen, en zou je dus moeten pleiten dat alle wapens van een schietvereging en hun leden op de club blijven en niet mee naar huis mogen worden genomen.

Dit incident is niet de reden dat de regels veranderd zijn dit is 1 van de vele incidenten die daar toe geleid hebben, en de meeste daarvan kwamen vooruit uit incidenten die te maken hadden met mensen die lid waren van een schietvereniging die de fout in zijn gegaan.

Er zijn genoeg situaties op te noemen dat een agent zijn wapen buiten dienstijd nodig kan hebben, omdat zoals ik al zei, hij ten alle tijde in dienst is, dus 24 per dag.
Plaats reactie