Vakantie Normandië: Strijdtoneel Rommel / 51st. Highland '40

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Opgeheven account 1427

Vakantie Normandië: Strijdtoneel Rommel / 51st. Highland '40

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Net als ThrillMe ga ik komende week (ik donderdag) naar Normandië. Mijn ouders hebben sinds 4 jaar een huisje aldaar, maar als we er heen gaan zitten zij er ook, het wordt dus een hotelletje 3 straten verderop. Met zijn 4tjes in de auto van mijn moeder (reiskosten gehalveerd dus :wink: ). St. Valéry en Caux heeft in WO2 behoorlijk geleden. Het was gedurende de inval in Frankrijk het strijdtoneel tussen Rommel's 7. Panzerdivision en de 51st Higland Division.

  • Battle for St Valery-en-Caux

    Allies: 51st Highland Division; French 9th Army Corps

    Germany: 7th Panzer Division; 2nd Motor Division; 5th and 31st Infantry Divisions

    As British forces were withdrawing from France, Churchill placed the 51st Highland Division under French command after assuring the French that Britain would 'never abandon her ally in her hour of need'. The move was intended to persuade the French to fight on against Hitler as Britain withdrew from the continent.

    The bulk of the British Expeditionary Force (BEF) had been evacuated from Dunkirk, but the 51st Highland Division was charged with recapturing the Abbeville bridgehead on the Somme. The plan suffered from poor co-ordination between Allied artillery, tanks and infantry, and the attack on 4 June resulted in heavy casualties.

    The Germans launched a counter-attack the next day, outflanking the Allies and trapping the 51st Highland Division and elements of the French 9th Army Corps, who withdrew to the coastal town of St Valéry-en-Caux.

    Major General VM Fortune, commander of the 51st, asked to be evacuated on 11 June. But the Germans were determined to avoid another Dunkirk and four divisions were put into attack to prevent an evacuation.

    Despite fierce Allied defence, the 7th Panzers soon held cliff-top ground overlooking the harbour, making an evacuation highly dangerous. The Highlanders were conducting a desperate defence against advancing Germans while trying, without success, to eject the 7th Panzers from their positions.

    The night of 11 June was the Highlanders' last chance to evacuate, but Fortune remained unable to contact the ships he hoped would rescue him and his men. That night, although Fortune was still hoping for evacuation and elements of the 51st were still counter-attacking, the French surrendered. By 12 June, Fortune realised that his position was hopeless and also surrendered.

    Dense fog had delayed the Navy's rescue attempt and, although they intended to arrive the next day, it was too late to save the men who fought at St Valéry-en-Caux from spending the war in a PoW camp.

    It wasn't, however, the end of the 51st Highlanders - the division was reconstituted from the 9th Highland Infantry Division.

    Bron: BBC
Afbeelding
Rommel tijdens de overgave in St. Valéry

In de vakantie ga ik daar foto's maken van enkele bunkers en FlaK-stellingen (ontdaan van de FlaK zelf uiteraard) en het monument en de oorlogs-graven aldaar. De bunkers staan op deze krijtrots, de plek waar in '40, zoals in bovenstaand stukje, de 7. Panzer uitkeek over St. Valéry en de 51st Highland. Meer volgt!
Afbeelding
Opgeheven account 1427

Verslag

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Wow, dat was me de vakantie wel zeg! 6 uurtjes rijden langs de bekende platte landschappen van Nederland, de grijze industriegebieden van België en de schitterende heuvels, dalen en bossen van Frankrijk.

Bestemming: St. Valery en Caux

Verleden: Zie hierboven.

De Reis


Afbeelding
Onze eerste koffie/rook/plas-pauze, vlak bij de grens met Belgie, ca. 7.30 uur

Afbeelding
Uitzicht vanuit het hotel: de Jachthaven van St. Valery.

Afbeelding
Op weg naar Honfleur: de Pont du Normandie, een gigantische en mooie brug tussen boven-normandië en laag-normandië (waar D-Day plaats vond)

Afbeelding
Honfleur: De sint Catharina kerk; volledig uit hout gebouwd. Na de belegging van Honfleur in de 100-jarige oorlog werd de kerk volledig vernietigd. Omdat het stadsbestuur geld nodig had voor het opknappen van de verdedigings-werken, was er weinig geld over voor de kerk. Uit de nabijgelegen bossen kapte men eikenhout. Scheepsbouwlieden bouwden vervolgens de kerk, helemaal van hout.

Afbeelding
"Adler von dem Chorpult des 15. Jahrhunderts"
Aldus het onderschrift bij deze adelaar. Helaas ontbreekt de verdere achtergrond bij deze adelaar.


Afbeelding
Een oude stadspoort van Honfleur, onderdeel van de verdediging in de 100-jarige oorlog.

Afbeelding
De eerste bunker in St. Valery. Gebouwd in ca. 1942, deed dienst als hoofdkwartier voor de nabij gelegen flakstellungen. Á la MoH:AA een schietgat voor een MG34/42 direct bij de ingang, vanuit de bunker genomen (een van de 3).

Afbeelding
Vanaf de ingang genomen.

Afbeelding
Et encore...

Afbeelding
De kust van St. Valery, het uitzicht van de 7. Panzer divisie in 1940 bij de belegering van het stadje (51st Higland).

Afbeelding
Het monument voor de 51st Highland Division

Afbeelding
...and again...

Afbeelding
...and again...

Afbeelding
...and again. Met ons dan.

Afbeelding
2 van de 3 Belgen met wie we aldaar vrienden zijn geworden. Ze hadden daar een huisje en een boot. Geweldige mensen met wie we veel avonden flink zat zijn geworden.

Afbeelding
En de andere Belg. Misschien kent iemand hem wel: Hij is vice-voorzitter van België's grootste studenten-vereniging: Sofia. Zijn naam is Stijn (of Constantijn).

Afbeelding
Het huisje van mijn ouders in St. Valery.



More to come.... reacties zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ziet er erg gezellig uit, ik hoop snel ook eens naar Normandie te gaan.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Zeer leuke foto's.
Prachtig weer zo te zien ook. :)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Mooie foto's
Idd leuk om dat weer eens terug te zien :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Leuk optrekje,

ik zat nog een stukje dieper dan Honfleur, zo'n 100km.. ;-)
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik vind het prachtige foto's! Ik herken wel een aantal plaatsen, ben ook twee keer in die richting op vakantie geweest.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Zien de mod's het niet als hun taak om de foto's te verkleinen? O-)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik zag wijn!
Moet een gezellige vakantie zijn geweest :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie