Hoe zoek ik een Duitse soldaat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Marijn

Hoe zoek ik een Duitse soldaat?

Bericht door Marijn »

Graag wil ik jullie verzoeken om hulp bij mijn zoektocht.
Al geruime tijd ben ik voor mijn moeder op zoek naar informatie over haar 'verwekker'.

Informatie die ik nu reeds heb:
Naam: Hans Scheiber/Schreiber
Geboortedatum: onbekend
Was onderofficier bij de Wehrmacht en gelegerd in/nabij Zwolle vanaf begin 1944 tot maart 1945.
Wij zijn in het bezit van een foto van (hopelijk) deze man.
Hoe nu verder? Alle zoektips zijn van harte welkom!

Tevens ben ik op zoek naar informatie over Bewakingskamp Rauwveen, en informatie over de Kraamvrouwenkliniek Kamp 'Beugelen' te Zwolle.

Dank je voor het lezen! Met vriendelijke groet, Marijn
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Marijn,

Als je me de foto doorstuurt, kan ik mogelijk aan de hand van het uniform, merktekens, medailles, insignes je meer duidelijkheid verschaffen.

Tevens sta ik in contact met een veteraan die de leidinggevende was in de verdediging van Zwolle aan het eind van de oorlog.

Op Volksbund.de vond ik geen gesneuvelde militairen met de naam Scheiber, echter wel met Schreiber.

http://www.volksbund.de > Grabesuche
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Roel R. schreef:Op Volksbund.de vond ik geen gesneuvelde militairen met de naam Scheiber, echter wel met Schreiber.

http://www.volksbund.de > Grabesuche
Als hij maart 1945 al haalde, is er weinig kans dat hij nog gesneuveld is. Scheiber is ook een veel voorkomende naam in Duitsland, dus die zou ik niet meteen afschrijven.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik was vergeten te vermelden dat ik met de combinatie hans en achternaam heb gezocht.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Marijn schreef:Tevens ben ik op zoek naar informatie over Bewakingskamp Rauwveen, en informatie over de Kraamvrouwenkliniek Kamp 'Beugelen' te Zwolle.
Is dat niet Rouveen (gem. Staphorst) ipv. Rauwveen?
Tim schreef:Als hij maart 1945 al haalde, is er weinig kans dat hij nog gesneuveld is.
Dat zou ik niet durven beweren. Voor de Duitsers was de eindstrijd in 1945 veruit het bloedigste.
Tim schreef:Scheiber is ook een veel voorkomende naam in Duitsland, dus die zou ik niet meteen afschrijven.
Er staan er 434 in het Duitse telefoonboek waarvan 50 die Hans heten of een niet nader genoemde voornaam hebben die met een H begint.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Dank voor jullie reacties!

Hij was werkzaam bij de Infanterie. Van de landmacht neem ik dan aan?
In 1999 heb ik via het NIOD het dossier van mijn oma mogen inzien, waar genoemde foto bij ingesloten zat. Een medewerker van Justitie is toen zo lief geweest om de foto te kopieren voor mij, maar heeft daarbij een deel van het uniform 'weggelaten'.

In maart dit jaar ben ik teruggeweest naar het Nationaal Archief maar helaas is de hele envelop met foto's verdwenen uit de dossiers. Waarschijnlijk heeft 'de lieve kopieerder' de envelop verkeerd teruggeplaatst. Meer informatie over het uniform kan ik dus helaas niet geven.

Met de genoemde tips ga ik in ieder geval verder! Veel dank en vriendelijke groeten, Marijn
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Veel succes!
Marijn

Bericht door Marijn »

Ja! Bedankt Harro, Rouveen moet dat zijn inderdaad!
Vreemd ... heb zojuist dus de geboorteplaats van mijn moeder ontdekt?
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Anonymous schreef:Hij was werkzaam bij de Infanterie. Van de landmacht neem ik dan aan?
In 1999 heb ik via het NIOD het dossier van mijn oma mogen inzien, waar genoemde foto bij ingesloten zat. Een medewerker van Justitie is toen zo lief geweest om de foto te kopieren voor mij, maar heeft daarbij een deel van het uniform 'weggelaten'.

In maart dit jaar ben ik teruggeweest naar het Nationaal Archief maar helaas is de hele envelop met foto's verdwenen uit de dossiers. Waarschijnlijk heeft 'de lieve kopieerder' de envelop verkeerd teruggeplaatst. Meer informatie over het uniform kan ik dus helaas niet geven.
Ik snap het even niet; de envelop met foto's lag in het NA, maar je hebt het dossier via het NIOD mogen inzien? Het NA is voor iedereen toegankelijk, mits je een archief-kaart hebt (die je gratis kan laten maken, je moet alleen een id-bewijs bij je hebben). Waarom dan via het NIOD? Je hebt helemaal geen toestemming van deze instelling nodig. Meestal is het geen probleem om documenten te kopieren, het kost je alleen klauwen met geld, aangezien de kopiertarieven bizar hoog zijn (dit om veelvuldig gekopier tegen te gaan)
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Marijn,

Ben je zeker van de rang onderofficier? Zoja, dan kan dat je zoekgebied afbakenen.
Marijn

Bericht door Marijn »

Beste Roel, ik ben niet zeker van de rang onderofficier. Mag ik je een paar foto's mailen? Misschien kan jij iets wijs worden uit de uniformen?

En ik snap niet zogoed hoe je op http://www.volksbund.de/gräbersuche die naam hebt kunnen vinden. Ik krijg een invulformulier te zien waar ik geen reactie op krijg. Hoe deed jij dat?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Beste Marijn, als je op Grabesuche klikt moet je naar "zur Onlinezuche" gaan. Daar kun je na het invullen van je gegevens zoeken.

Je kunt de foto's mailen naar r_rijks@hotmail.com. Ik zal ze graag even voor je bekijken.
Marijn

Bericht door Marijn »

Afbeelding
Plaats reactie