ff een vraagje/ stelling

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Wij
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2002, 22:02
Locatie: zeeland

ff een vraagje/ stelling

Bericht door Wij »

Wij moeten op school een werkstuk maken over de 2e wo. Ik heb de stelling gekregen of het joodse volk ( mensen van joodse afkomst en mensen met het joodse geloof)
ff voor de duidelijkheid; je hoeft dus niet de eigen ervaringen mét de 2e wo. gehad te hebben, maar ervaringen die je nu nog hebt naar aanleiding van de 2e wo.

'k hoop dat ik het zo een beetje duidelijker heb gemaakt.... :)

als je een reactie wil geven,
alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door Wij op 11 dec 2002, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Even verplaatst naar het vragenforum, daar hoort het :)

Heb trouwens ook een klein detail in je vraag aangepast. Het woordje merkt

Martijn
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Een paar opmerkingen heb ik voor jou (of jullie).

1. Wie bedoel je met het Joodse volk ? Mensen van Joodse komaf en mensen die het Joodse geloof beleiden (is niet hetzelfde!) over de gehele wereld. Over het algemeen zijn deze mensen grotendeels geintegreerd. Er is een Joodse staat (Israël), maar hier wonen slechts een deel van de Joden.

2. Als je je beperkt tot de Nederlandse Joden (of mensen van Joodse komaf) dan kun je je voorstellen dat er niet veel mensen meer zijn die de tweede wereldoorlog aan den lijve hebben meegemaakt - Het is tenslotte 60 jaar geleden. De kinderen (en kleinkinderen) van deze mensen (waaronder ikzelf) merken van de tweede wereldoorlog weinig meer dan het besef wat er in die tijd met hun familie is gebeurd en vertalen de moderne ontwikkelingen in de maatschappij naar deze tijd. Ik denk hierbij aan de groeiende intolerantie tegenover diverse bevolkingsgroepen.

3. Ook de discriminerende opmerkingen over Joden komen in deze tijd nog steeds voor. (Wat roepen Feyenoord aanhangers als er tegen Ajax gespeeld wordt ?)

4. Discriminatie in het algemeen en t.o.v. Joden in het bijzonder is iets dat al heel oud is. Als het economisch wat minder gaat wordt al snel een zondebok gezocht. Vroeger waren dit vaak de Joden omdat dit nu eenmaal de meest voorkomende "allochtonen" waren, ook al woonden ze al generaties lang op dezelfde plek.

Heb je hier iets aan ?
Duidelijker vragen leveren wellicht duidelijke antwoorden op.. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Wij
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2002, 22:02
Locatie: zeeland

Bericht door Wij »

jah bedankt , ik heb het al iets veranderd, ik hoop dat het nou een beetje duidelijker is...
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsja, Beetje lastige vraag.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken; Ik zelf wordt gelukkig maar heel sporadisch geconfronteerd met ongenuanceerde uitspraken over Joden.
Als een winkelier een beetje moeilijk doet over korting of een vergelijkbare situatie, komt de term "jood" of "jodenstreek" wel eens over tafel. Dit heeft natuurlijk geen relatie meer met WO2, maar heeft een veel oudere oorsprong.
De al eerder genoemde voetbal-spreekkoren die tegen Ajax zijn gericht; "Hamas, de joden aan het gas" - Zijn qua plaatsing in de tijd ook onjuist omdat dat gas verwijst naar WO II en Hamas naar de veel recentere (i.m.o.) terreurbeweging in het midden oosten.
Van anderen weet ik wel dat ze soms iets krijgen toegeworpen in de trant van - "Jou zijn ze vergeten in de de oorlog" of woorden van gelijke strekking.
Wat mijzelf op dit moment meer zorgen baart is de ongenuanceerde wijze waarop op dit moment over asielzoekers en allochtonen wordt gesproken, maar dat heeft weer weinig met je vraag te maken.
Echt veel heb je hier vast niet aan.... Maar ik heb niet beter voor je.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt :? Maar wat ik wel weet, is dat Hitler smerig gebruik gemaakt heeft van de welvaart van de joden in de tijd dat Hitler nog moest opkomen. Want een feit is dat op een gegeven moment vele joden heel hard werkten en dus ook veel geld verdienden. Joden gaan ook vaak de geschiedenis in als mensen die heel goed met geld kunnen omgaan, en een soort 'bank avant la lettre' waren. Daarom krijgen ze ook in de Middeleeuwen en zo de naam 'geldsjacheraars'. Uiteraard zullen er geweest zijn die profiteerden, maar profiteurs heb je altijd, overal, en in elk ras!!! Voor Hitler was dat een super kans om de macht te grijpen, want: door het verdrag van Verdun was Duitsland heel sterk achteruit gegaan, het Duitse volk leed af en toe honger. En dus had men een zondebok nodig. Hitler gaf hen die zondebok: de joden.
Het Joodse volk heeft inderdaad in de loop der geschiedenis fouten gemaakt, maar ik kan je zo op een blaadje een heleboel andere volken geven die fouten gemaakt hebben, vaak zijn dit gewoon de autoriteiten (Bv: de Kerk heeft in de loop der jaren ongelofelijk zware fouten gemaakt!)
Hitler heeft gewoon ongelofelijk smerig misbruik gemaakt van de Joden. Dit is een feit!
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt Maar wat ik wel weet, is dat Hitler smerig gebruik gemaakt heeft van de welvaart van de joden in de tijd dat Hitler nog moest opkomen. Want een feit is dat op een gegeven moment vele joden heel hard werkten en dus ook veel geld verdienden. Joden gaan ook vaak de geschiedenis in als mensen die heel goed met geld kunnen omgaan, en een soort 'bank avant la lettre' waren. Daarom krijgen ze ook in de Middeleeuwen en zo de naam 'geldsjacheraars'. Uiteraard zullen er geweest zijn die profiteerden, maar profiteurs heb je altijd, overal, en in elk ras!!!

door het verdrag van Verdun was Duitsland heel sterk achteruit gegaan, het Duitse volk leed af en toe honger. En dus had men een zondebok nodig. Hitler gaf hen die zondebok: de joden.
Als je het bijvoorbeeld in Amsterdam bekijkt in de tijd voor de oorlog behoorde ongeveer 10% van de Joodse bevolking tot de rijke bevolking van Amsterdam, het grootste deel bij het absolute proletariaat en een gedeelte middenstanders. Dat ze dus allemaal zo rijk waren is niet zo! Dat is een stigma.
De reden dat de joden goed met geld om kunnen gaan ligt ook bij het antisemitisme, ze werden namelijk uitgesloten voor de gerespecteerde 'eerlijke' beroepen. Wat overbleef waren de vrije beroepen (ook artsen en chirurgen) en de handel, handelaars werden vroeger nog gezien als slecht. Ze konden dus niet anders, en werden vervolgens goed in de dingen die ze deden. Toen werden we dus jaloers, toen handelaars etc eenmaal niet meer als slecht bestempeld werden, want ja, daar hadden ze een mooie voorsprong op verkregen!
Niet enkel door het verdrag van Verdun is Duitsland achteruit gegaan, denk ook aan de beurskrach... Het volk leed niet alleen af en toe honger, er was ook een grote arbeidsloosheid.

En om nog eventjes in te gaan op dvaupell, ik heb dezelfde zorgen als jij! Ik vraag me af waarom nog niemand heeft gezegd wat zo voor de hand ligt om te zeggen... Dat het dus nu slecht gaat met de economie en dat je nu dus ziet dat we weer een zondebok zoeken, dat het accent weer komt de liggen op de nieuwkomers, want het is altijd wel wat, joden, homo's, zigeuners, en nu hebben we bedacht dat de marrokanen en turken ergens schuld aan zouden hebben... Ik begrijp niet waarom dit niet wordt opgemerkt, het is zo duidelijk als het maar kan zijn, moeten we dan altijd maar achteraf over onze fouten praten in plaats van ze nu onder ogen te zien? Ik vind het onbegrijpelijk!
[/quote]
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Plaats reactie