Warmte

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Warmte

Bericht door Tim Y. »

Toen ik vandaag naar een .50 huls keek zag ik dat de kogel opmerkelijk kort was, maar al snel merkte ik dat hij tot de helft in de huls was gezakt. En dit doet hij nog steeds, ik kan het er gewoon in laten vallen, en normaal moest ik hem echt erin duwen. Ik ben me nu dus af het vragen hoe dat kan, en het meest voor de hand liggende is natuurlijk dat het ijzer uitzet bij warmte. En het is wel warm geweest vandaag, maar het rolluik was omlaag dus de zon stond er niet recht op. Mijn vraag is dus nu, heeft iemand hier ook al eens iets van gemerkt en kan deze theorie kloppen?

Alvast bedankt.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ja, al m'n kogels zijn naar de 'zak' :lol:
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nou ik denk niet dat een huls zo ver uitzet door de zon....
Ik heb geen idee hoe het kan dat een kogel in een huls valt. Weet je zeker dat de kogel en de huls bij elkaar horen?

Sander, de zak???
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Lijkt me wel darryl, er zijn niet echt veel andere munitiesoorten met kaliber 12,7mm.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Metaal kimpt en zet inderdaad uit bij temperatuur verschillen. Zo zie je bij bruggen met een grote overspanning altijd vooraan een brug horizontaal stalen strips, waar je overheen rijdt. Dit is het gedeelte waar een brug kan uitzetten of krimpen. Bij beton wegen zie je altijd dat er om de zoveel meter een smal gleufje zit. Ook dit is voor het krimpen en uitzetten. Zou men dit niet doen dan krijg je scheuren in de brug of wegdek.

Maar ik denk niet dat jou huls zover uitzet dat de kogel naar beneden zakt. Ik denk gewoon dat jij hem te vaak naar binnen hebt geduwd dat het metaal gewoon opgerekt is.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dan vind ik het wel raar dat me dat nooit is opgevallen.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

De huls heeft een lage massa, en is dun. temperatuur invloed is dus hoog, de omtrek neemt snel toe. De punt is een zware massa, van dicht metaal. de invloed op uitzetting is kleiner, maar duurt ook langer. Anders moet je de huls eens in je diepvries leggen, en dan de punt nog eens passen. Je zal merken dat dat niet meer zo eenvoudig gaat.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

lijkt me een beetje vreem dat t zo veel zou uitzetten, alleen door een kleine temperatuuschommeling. Lijkt me ook geen prettig idee dat punten van kogels er zo uit kunnen vallen. Dan zou je met een geweer in een warm land mooi een probleem hebben.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja idd, hij heeft gewoon de kogel er te vaak in en uit gedaan lijkt me.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

John,

Als een patroon van de fabriek komt, wordt deze erin geperst. Bij het afschieten, wordt de huls vervormd. De huls is dus niet meer te gebruiken. een losse punt erin zetten is niet hetzelfde als een persing.

dus de theorie blijft. Probeer de diepvries uit, dan weet je het.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ah nu je het zegt, ik had hem er gister ingelegd. Anders was ik het compleet vergeten, ik zal dadelijk even kijken.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Nee, het zal toch aan iets anders hebben gelegen. Hij past er namelijk nog steeds niet in.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Door de temperatuur lijkt me dat toch zeer raar...
maar ik heb hier ook een .30 patroon liggen, die punt kreeg ik er eerst niet uit, maar ik heb hem er zowat uit gehaald... en sindsdien gaat dat gemakkelijk, slijtage, vervorming enzo denk ik
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Als je kogels herlaadt, heb je een pers nodig. die stuikt het randje als het ware in de punt. Door de explosie vervormt die rand, en is de huls weer te groot. Dit herladen is beperkt in het aantal keren, want op een gegeven moment zal de huls scheuren. Van te temperatuur is ook waar. Als een een spoorrails warm wordt, wordt hij langer. als je de rails rond zou buigen tot een cirkel, wordt de diameter groter.
De punt zal uitzetten in de lengte, en niet zo veel in verhouding in de breedte. Bij extremen zoals tijdens de russische winter zorgde dit voor veel ellende bij mechanische delen. een ander voorbeeld, Als de SR71 op volle vaart vloog, mach 3, werd hij 30 cm langer. Dit geldt ook voor de Concorde, alleen in mindere mate. Kun je je voorstellen hoe je dan bv brandstoftanks dicht kan houden?
Plaats reactie