Engelse Zender

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Engelse Zender

Bericht door dutchknive »

Wie weet wat het is, en wat de waarde ongeveer is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Kun je misschien iets meer gegevens geven wat er op de set staat? Misschien wat meer foto's zouden kunnen helpen. Als ik misschien ergens een type kan ontdekken kan ik informeren bij een kennis van mij. Die bezit namelijk vrijwel alle type telefoon sets die door de Britten zijn uitgegeven.

Het is in ieder geval wel Brits. Kan misschien ook nog Canadees zijn. Zit persoonlijk te denken aan een ondersteuningsset voor de ws19. Deze kon je dan mee het veld in nemen en dan hoefde je de ws19 zelf niet mee te nemen. Maar ik heb zelf hier een Canadese ondersteuningsset staan, maar die is wel anders van opbouw. Misschien dat de nummers en teksten meer duidelijkheid kunnen geven.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Op de gebruiksaanwijzing staat: WIRELESS REMOTE CONTROL UNIT E. MK.II. inderdaad als control unit voor de Ws. No19.
Verder zit er een morse sleutel op, een hoofdtelefoon, microfoon een hoop snoeren etc.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb het al gevonden wat het is. Sloeg het boek "The equipment of the WWII Tommy" open en daar kwam ik hem al tegen. Het is inderdaad zo'n ondersteuningsset wat ik al vermoede. Ik heb hier thuis dan een ander type staan. Hier de tekst die er over geschreven staat:

The Wireless remote Control Unit was a device that worked with the Number 19 Wireless Set. It provided a means to relay a message back to the host wireless set from as much as three miles away. A pair of Remote Controle Units were required. The one located near the wireless set was known as the Nearby R.C.U. and the distance unit was known as the Remote R.C.U. These were connected together by a paired ground wire known as the Controle wire. The Remote Controle Units has a carrying sling to make it easier to transport by foot to its intended destination. They had a weight of just over 22 poundsand were powered by dry cell batteries that were stored inside the cabinet. The idea behind using a Remote Controle Unit was the wireless set could be situated in a more secure area from the front lines where transmission requirements were needed to report enemy observations.


Het zijn erg leuke sets om te hebben. Heb de mijne zelf op een bureau staan met nog meet telefoon sets. Zal nog wel een foto plaatsen van mijn type set.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Nico,

Dat lijkt wel te kloppen. Er zit inderdaad een battery box in, maar geen accu meer. Ik heb dat ding ooit eens ergens meegenomen, en god mag weten waar. Daar ik echter allen duits spaar, moet hij weg.
Heb geen enkel benul van waarde van dit ding.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier nog die foto van die van mij. Dit is een Canadees type.

Afbeelding

Ik heb misschien wel interesse als je hem weg doet. Altijd leuk om het andere type ook te hebben. :)
Plaats reactie